عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

پاسخگویی یعنی تأمین نیازهای فعلی مردم + تصویر

حجت الاسلام و المسلمین قطبی در نشست صمیمی خود با کارشناسان مرکز ملّی پاسخگویی به سئوالات دینی نمایندگی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان راهکارهایی را برای افزایش نفوذ و تأثیر پاسخگویی ارائه نمود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در این نشست ضمن بررسی وضعیت پاسخگویی در زمان گذشته و حال به بیان مهارت هایی در این زمینه پرداخت.

وی در بخش اول سخنان خود را فارغ از انتظارات کلان سازمان های فرهنگی بیان کرد و گفت: هدف از ارائه این مطالب رسیدن به مفاهمه مشترک و ارائه طرح و روش و ایده برای افرادی است که در حوزه پاسخگویی به سووالات دینی مردم دغدغه دارند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه افزود: فضای امروز جامعه به لحاظ اقتضاء و امکانات و شرایط فضایی مبهم، پیچیده و حساس است و مسائل نسبت به گذشته از شتاب قابل توجهی برخوردار است. به طور مثال در گذشته عمر مسأله های اجتماعی تقریباً هر 50 سال یکبار جا به جا می شد ولی اکنون شرایط متفاوت است و آسیبی که دیروز متوجه جامعه شده است و ما نتوانستیم هنوز آن را هضم کنیم و راه حلی برای آن ارائه نماییم، با مسأله بعدی مواجه می شویم.

وی ادامه داد: در گذشته فاصله میان مسائل زیاد بود و چه بسا 10 سال مسأله ای آزمایش می شد و قریب 20 سال اجرا می شد و قوام دینی جامعه نیز حفظ می شد اما امروز شرایط فرق کرده و مسائل به صورت آنلاین است و شای حضور ما در فضای مجازی سبب شده تا این سرعت را حس نکنیم، مانند راننده ای که وقتی وسیله نقلیه اش سرعت گرفت متوجه حدفاصل سرعت بین 90 تا 140 کیلومتر نشود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در ادامه به نمونه ای از شتاب مسائل در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: در گذشته در رابطه با باستان گرایی با یک مدل رو به رو بودیم و خیلی راحت می توانستیم آن را نقد کنیم و پاسخ دهیم، اما الآن به صورت ناگهانی و در فاصله کمتر از 5 روز جمیعیتی بالغ بر 100 هزار نفر در نقطه ای از کشور جمع می شوند و عکس می گیرند و با فاصله ای کمتر از 3 دقیقه بیش از 50 هزار بار بازنشر می شود و در کانال ها که از 10 نفر تا چند هزار نفر عضو دارد منتشر می شود و در فاصله کمتر از نیم ساعت عدد بازدیدکنندگان از دستمان خارج می شود.

وی افزود: این در حالی است که هنوز ما مسأله را هضم نکرده ایم و راهکاری برایش پیدا نکرده ایم اما شبهات زیادی پیرامون این قضیه اتفاق افتاده و ما تنها سی دقیقه فرصت برای فهم و ورود و پاسخ به شبهه را داریم که لازمه اش این است که ما نیز آنلاین باشیم، کمپینی، سناریو نویس و تیزهوش باشیم و از فرصت استفاده کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: پاسخگویی یعنی تأمین نیازهای فعلی مردم و امروز امکانات و ابزارهای فراوانی هست که می توانیم از آن بهره بگیریم و لازمه اش این است که برآورده های فکری مان را بیاوریم و دست به ابتکار و نوآوری بزنیم و آن موقع کار ما اقرگذار خواهد بود.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن گفت: اگر بخواهیم پاسخگویی نفوذ و تأثیر بیشتری در جامعه داشته باشد باید اموری به عنوان معیار حرکت ما باشد که روان سازی فهم یکی از این معیارهاست، مثلاً مردم از اصطلاحات پیچیده فقهی سر در نمی آورند و باید سعی شود محتوا ران شود و این کار از طریق جایگزینی واژه های فارسی روان در قالب ادبیات و سعر امکان پذیر است و یا هرچیزی که فهم موضوع فقهی و دینی و شرعی را روان کند نظیر کتاب قواعد مرحوم آیت الله مشکینی که دسته بندی زیبا و قابل فهم برای همه ارائه نموده است.

وی سطح بندی متناسب با گروه هدف را به عنوان دومین معیار و مهارت عنوان کرد و گفت: اگر محتوایی که می دهیم متناسب با گروه هدف باشد مسلماً ضریب تأثیر بالاتری دارد هرچند گروه هدف قشر خاصی از جامعه را در بر بگیرد و حتی خرده بگیرند که اگر برای عوام مردم محتوا بدهی تعداد بیشتری بهره مند هستند اما گروه خاص تأثیرگذارتر است و این ارزشمندتر است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی سرعت عمل را به عنوان شاخص سوم برشمرد و گفت: سرعت عمل را باید بالا ببریم و اگر کوتاهی کنیم و زمان را از دست بدهیم سه ضرر کرده ایم، اولاً فرصت را از دست داده ایم، ثانیاً کسی دیگر از این غفلت ما نسبت به فرصت استفاده می کند و ثالثاً به مرور ناامید می شویم.

وی دسترسی آسان و سریع مردم را به پاسخ ها به عنوان چهارمین ملاک و مهارت برشمرد و گفت: باید در این زمینه اندیشید و از ابزارهایی نظیر تلگرام یا اپلیکیشن هایی مانند اپلیکیشن سلامت که فرد با پزشک خود ارتباط آنلاین دارد بهره برد و الگو برداری کرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از قاعده جمع سپاری به عنوان پنجمین مهارت نام برد و گفت: این امر نه تنها در امر پاسخگویی و با استخدام تعداد معدودی پاسخگو باشد بلکه هرکسی در هرجای دنیا بتواند فعالیت کند، ما به اشتراک می گذاریم و ما آماده حمایت از ایده های فناورانه و نوآورانه در عرصه تبلیغ هستیم.

وی در بخش دوم و پایانی سخنان خود با اشاره به فعالیت های که تاکنون در بخش مرکز ملی پاسخگویی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان صورت گرفته است تصریح کرد: افقی را که ما دنبال هستیم و مجوز ابتدایی اش را از میز خانواده گرفته این و باید فرایند قانونی اش را طی کند و آن کسب مجوز مرکز مشاوره مذهبی و نهادینه کردن آن در کشور است. و اگر ایده ای مطرح باشد استقبال خواهد شد و این اتفاقی است که اگر ان شاء الله مدیریت شود طلاب با مردم ارتباط تعریف شده ای پیدا می کنند و ارائه خدمات مذهبی خواهند داشت.
 


 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *