وی درباره ویژگی کرسی ترویجی افزود: کرسی ترویجی بر خلاف کرسی آزاداندیشی در رتبه کرسیهای پژوهشی است و رسالت اصلی فضای آزاد علمی تخصصی برای طلاب ایجاد کند که همه جوانب موضوع پرداخته شود و تولید علمی اتفاق افتد، اما کرسی آزاداندیشی رتبه آموزشی است و در کرسی ترویجی بحث نسبت به کرسی آزاداندیشی بسیار دقیقتر و تخصصیتر است به همین علت دو استاد منتقد در برابر استاد ارائه دهنده قرار دارند.
حجت الاسلام و المسلمین ناجی درباره برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در حوزههای علمیه استان اصفهان نیز افزود: کرسیهای آزاداندیشی در حدود 5 سال در حال اجرا است و تاکنون حدود 60 کرسی آزاداندیشی داشتیم و در سال جاری 14 جلسه کرسیهای آزاداندیشی و ترویجی برگزار شده است.
وی در ادامه بیان داشت: هدف اصلی کرسیهای آزاداندیشی ایجاد و نهادینه کردن فضای آزاد تضارب آراء در حوزههای علمیه است و رسالت اصلی چنین جلساتی آشنایی کامل با جوانب بحث است تا در حیطه تخصصی در مراکز سطح عالی با فضای باز تضارب آراء
ما در عرصه تولید علم بتواند یاری کند که با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب باید در این زمینه، حوزههای علمیه ورود جدیتری داشته باشند.گفتنی است، دومین کرسی ترویجی حوزه های علمیه استان اصفهان، در محل مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه علیها السلام نجف آباد با حضور طلاب حوزه های علمیه شهرستان و استاد ارائه دهنده و اساتید به مدت 4 ساعت برگزار شد.
لازم به ذکر است در جمع بندی این کرسی، اساتید منتقد به توجه به مسائل زیربنایی و زیرساخت ها و نشانه گرفتن باور مردم در زمینه رشد جمعیت و استاد منتقد دیگر به تهدید اولیه نبودن کاهش رشد جمعیت اشاره کردند و استاد ارائه دهنده بحران و تهدید اولیه کشور را کاهش رشد جمعیت بیان کرد که باید با توجه به ابلاغ سیاست های رهبر معظم انقلاب درباره کاهش رشد جمعیت، مسؤولان و مطالبه گری مردم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.