وی اذعان داشت: اوّلین مدرسه علمیه بانوان به نام مکتب فاطمه سلام الله علیها تحت اشراف بانو مجتهده امین(ره)، در سال 1344 در خانه ای واقع در بازارچه بیدآباد مسجد سید اصفهان که بانو مجتهده امین(ره) برای ایشان خریداری و وقف نموده بودند تأسیس و اداره نمود.
حجت الاسلام و المسلمین صافی با اذعان به این که این مدرسه با هدف تربیت مدرس خواهر برای آموزش علوم حوزوی خواهران تأسیس و پایه ریزی شده بود، گفت: شاید بتوان این مدرسه را اوّلین مدرسه رسمی آموزش علوم حوزوی بانوان در ایران قلمداد نمود که قریب پنجاه سال در این عرصه نقش آفرینی نموده و در روزگار طاغوت و اوج تخریب شخصیت معنوی زن مسلمان ایرانی، بسان پادزهری مؤثر عمل نمود و نقشه های اهریمنی آنان را نقش بر آب ساخت.
وی در ادامه با اشاره به بخش هایی از زندگانی پربار این بانوی عالمه گفت: ایشان در سال ۱۲۹۶ در خانوادهای که از سادات حسینی بودند، به دنیا آمدند و نزد برادرشان تا کلاس ۹ قدیم را خوانده و تا سن ۱۶سالگی را به این نحو در منزل سپری می کنند.
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) افزود: از سن ۱۶ سالگی خدمت بانوی ایرانی شرفیاب می شوند که خودشان نقل می کردند، وقتی مادرم مرا برای فراگیری علوم دینی و ادامه تحصیل، به خدمت بانو بردند، تجلیات وجود او را درک کردم و چنان محو جمال و عاشق دیدارش بودم که تمام فامیل و دوستان را رها کردم و فقط نشاطم را در رفتن خدمت ایشان می یافتم و در عشق دیدار جمالش هر روز در حالی که اشک میریختم به حضورش شرفیاب میشدم.
وی با تصریح به این که از ابتدای شروع تحصیل علوم دینی، استاد ایشان بانوی ایرانی بوده افزود: تا ۵۰ سال به طور مستمر در خدمت ایشان بوده اند و ایشان را مصباحالهدایة در سیر و سلوک خود میدانسته اند و در تمام امور از ایشان پیروی کرده و مریدی عاشق در جهت مراد خود بوده اند.
حجت الاسلام و المسلمین صافی ادامه داد: البته نزد اساتید دیگری از مشاهیر آن روزگار نیز افتخار تلمذ و مباحثه داشته اند، از آن جمله مرحوم آقای حاج شیخ حیدر علی محقق که حاشیه ملاعبدالله را در منطق، خدمت ایشان خوانده اند و منظومه حکمت سبزواری را خدمت مرحوم حاجآقا صدر کوپایی خوانده اند ودر سال ۴۲ حضور آیت الله اشنی شرفیاب میشوند و درس معالم و شرح لمعه را خدمت ایشان میخوانند.
وی ابراز داشت: در همان ایام اسماءالحسنی و نفسشناسی را نیز خدمت بانوی ایرانی میخوانند و در مورد اسماءالحسنی نیز با آقای اشنی بحث میکرده اند وکتابهای دیگری مانند شرح فصوص قیصری و شواهدالربیویه را نیز خدمت آقای اشنی میخوانده اند.
سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) از تأسیس حوزه علمیه بانوان به نام مکتب فاطمه سلام الله علیها در سال ۱۳۴۴ شمسی توسط ایشان و تحت اشراف مجتهده امین(ره) خبر داد و گفت: اوّلین مکتبی بود که در عصر اخیر به ریاست یک بانوی مجتهده، فیلسوف، عارف و ادیب ایجاد شد و به مدیریت بانوی دیگری که ۵۰ سال شاگردی معظم لها را کرده بود، اداره میشد و به این لحاظ بود که دروس پایهای ادبیات عرب در این مکتب عمیقاً تدریس میشد و همه اصول اعتقادی و دینی و علوم قرآنی چون در صافی نظارت این بانوان بزرگوار پالایش میشد، دستخوش هیچ انحراف و افراط و تفریط نشده و همه کسانی که به نوعی در این مکتب چه در سطح عالی قرآن و احکام و چه در سطح عالی ادبیات عرب و منطق برخوردار شدند، در هر پستی قرار گرفتند، از شایستگی و مهارت و اعتدال برخوردار بودند، به گونهای که مایه افتخار مکتب و استادان خود شدند.
وی با بیان این مطلب که از ابتدای تأسیس این حوزه علمیه، قرآن کریم توسط بانو مجتهده امین(ره) تفسیر میشد افزود: بعد از ایشان بانو علویه همایونی درس تفسیر را خود به عهده گرفتند، البته مع الاسف از سال 71 که این بانو به دلیل کهولت سن، بساط درس و بحث خویش را به درون خانه برده و مدرسه را به یکی از علمای شهر واگذار کردند.
حجت الاسلام و المسلمین صافی با ابراز تأسف از وجود افت و خیزهای فراوان در این مدرسه که هم اکنون در حال انعطال است، عنوان داشت: در آخرین دیداری که با ایشان داشته ایم، از این وضعیت بسیار گله مند بودند و علی رغم شکل گیری حدود 50 مدرسه علمیه خواهران در سطح استان که همه از برکات تربیت یافتگان این مدرسه است، آرزو داشتند تا پیش از عروج به عالم باقی، دوباره احیای درس و بحث طلبگی در این مدرسه را شاهد باشند.
وی با اشاره به فعالیت های فرهنگی تبلیغی مبارزات اجتماعی علویه همایونی، گفت: از سال 42 که مکتب فاطمه سلام الله علیها را ابتدا در خانه خود و سپس از سال 44 در مکانی مستقل دایر نمود و به تدریس و تربیت طلاب خواهر همت گمارد و مکتب علمی و فقاهتی یگانه دوران، بانو مجتهده امین(ره) را بسط و گسترش داد.
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) افزود: در امور اجتماعی و فرهنگی وارد شد و نسبت به مسائل مملکت و اموری که در آن میگذرد حساس بود و با دقت نظر در اخبار مملکتی با خواندن مجلات و روزنامهها و گوش دادن به اخبار رادیو و تلویزیون مسائل جاری مملکت را مورد توجه قرار میداد و در حد توان از ناموس و هویت هموطنان و همنوعان خود دفاع میکرد
وی تصریح کرد: یکی از آن مبارزات، پایهگذاری مکتبی بود که در آن زمینه رشد فکری در مسائل اجتماعی و امور سیاسی را برای بانوان فراهم میکردند و با ایجاد گردهمایی و دعوت مهمانان خارجی و داخلی و سخنرانیهای متنوع، بانوان را با مسائل روز آشنا میکردند.
حجت الاسلام و المسلمین صافی با بیان این که نهایت سعی خود را در جهت رشد فکری بانوان و دختران و رفع موانع آن انجام داده است، ابراز داشت: هر گاه به حضور رؤسای جمهور یا یکی از متنفذین می رسیدند، اول سخن در همین جهت بود. برای ارتقای سطح علمی خواهران در حوزهها و رسیدن به درجه اجتهاد و قدرت استنباط در امور فقهی مربوط به خودشان، به علما و مسئولان مربوط نامه میفرستادند و درخواست می کردند که زمینه رشد علمی را برای آنان فراهم کنند.
وی گفت: برای حقوق تضییع شده بانوان به علما، نامه مینوشتند تا آن حضرات با تجدید نظر و فتوا از حقوق آنان دفاع کنند.
سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) تصریح کرد: بانو بعد از سالها فعالیت در جامعه، قریب بیش از بیست سال از اواخر عمر طولانی خود را در خانه مشغول به نوشتن کتاب و تربیت شاگردان خصوصی بود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به نمونه ای از کتب ایشان که انتشار یافته است، اشاره کرد و گفت: «ترجمه اربعین الهاشمیة بانوی ایرانی» ترجمه اسرارالأیات صدرالمتألهین شیرازی، «زن مظهر خلاقیت الله» در دو جلد، «عشق ذوی القربی در وصف فاطمه(سلام الله علیها)»، «نسیم ولایت» ترجمه و توضیح چهل حدیث در فضائل و مناقب امیرالمؤمنین(علیه السلام) و «زندگانی بانوی ایرانی».
حجت الاسلام و المسلمین صافی در پایان گفت: جا دارد در هفته ای که به بزرگداشت حجاب و عفاف نام گرفته است و ارتحال ایشان نیز مقارن با همین ایام و در آخرین روزهای ماه رمضان امسال اتفاق افتاد، از خداوند متعال توفیق رهروی راه این شاگرد سخت کوش مکتب فاطمه زهرا سلام الله علیها را مسألت نماییم و آرزو نماییم که مبلغات گرامی و معزز، از این عالمه ی معاصر، درس و سرمشق بگیرند، روحش شاد و راهش پررهرو باد.