به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، نشست علمی نقد و بررسی کتاب «محرمانههای تربیتی؛ دانشنامه جامع تربیت جنسی کودک و نوجوان» توسط معاونت فرهنگی تبلیغی و اداره کتابخانه، نشر و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
در این نشست، علی مهرابی، روانشناس و استاد دانشگاه، حجتالاسلام والمسلمین حامد اهتمام، معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و حجتالاسلام والمسلمین محمود تباشیر، نویسنده کتاب حضور داشتند.
در ابتدا حجتالاسلام اهتمام در نقد کتاب اظهار کرد: از جرأتمندی نویسنده بسیار سپاسگزاریم که به این موضوع پرداخته است؛ اما نکتههایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. انتظار میرفت کتاب براساس عنوان خود که «دانشنامه جامع» نامگذاری شده است، تاریخچه تربیت جنسی از گذشته تاکنون را در خود جای داده باشد؛ اما اینطور نیست.
وی افزود: نکته بعدی، پرداختن به موضوع موسیقی در مقوله تربیت جنسی است که جای آن در کتاب خالیست. نکته دیگر، نقش رسانهها در تربیت فرزندان ماست که در این کتاب بسیار کم و بهصورت خلاصه به آن پرداخته شده است.
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: همچنین کتاب به عقده ادیپ پرداخته، در صورتی که این نظریه رد شده و مورد تأیید نیست. جای خالی نقش معنویت در تربیت جنسی و انحرافات جنسی نیز در کتاب احساس میشود. نکته دیگر اینکه این کتاب نتیجهگیری ندارد و جمعبندی مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده و نکته آخر نیز اینکه منابع و ارائه مرجع در کتاب کمرنگ است.
مهرابی نیز در این نشست بیان کرد: کتاب «محرمانههای تربیتی» در زمینه آموزش بسیار مفید و خوب است و ما از نویسنده سپاسگزاریم که شجاعت پرداختن به این موضوع مهم را داشته است؛ اما نقدی که بر این کتاب وارد میشود، این است که بخش تربیت جنسی در حوزه نوجوان در کتاب کمرنگ و کمتر به آن پرداخته شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، بافت منطقهای برای تربیت و هوش جنسی فرزندان در نظر گرفته نشده است. نکته دیگر در خصوص تربیت جنسی اینکه علاوه بر خانواده، مدرسه و سایر نهادهای تربیتی نیز در تربیت جنسی کودک و نوجوان اثرگذارند که در کتاب به آنها کمتر اشاره شده است.
سپس تباشیر، نویسنده کتاب در پاسخ به سخنان منتقدین، ضمن تشکر از تذکرات و نکات آنها اظهار کرد: من این کتاب را برای عموم مردم و بدون در نظر گرفتن بافت شهری و منطقهای تألیف کردم؛ به همین دلیل آن را مناسب کلیت جامعه ایران در نظر گرفتم.
وی با اشاره به مثلث خانواده، مدرسه و سایر نهادهای تربیتی ادامه داد: چون این کتاب مخصوص خانواده تألیف شده، کمتر به دو مورد دیگر پرداخته و مسئله مهمتر، ناقصماندن موضوع تربیت جنسی در سنین نوجوانی است. بهدلیل اینکه سنین نوجوانی بسیار حساس و مهم است، بعد از تألیف این کتاب، کتاب دیگری را شروع به نوشتن کردم که ویژه نوجوان است و در آن مفصلتر به موضوعات و مسائل نوجوانی اشاره و برای پدران و مادران حداقلها و نکات اولیه بیان شده است.
نویسنده کتاب «محرمانههای تربیتی» گفت: مسئله بعدی، اختلاط بین نقش و هویت جنسی است که اگر در کتاب دقت شود، هیچگونه اختلاطی بین نقش و هویت جنسی دیده نمیشود. نکته بعدی به هوش جنسی برمیگردد که نتیجه خواندن و عملکردن به محتوای کتاب این خواهد بود که ما فرزندانی با هوش جنسی بیشتر خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: واژه همجنسبازی اصلاً در کتاب مطرح نشده و صرفاً عبارت همجنسگرایی بهکار رفته است. درواقع صرفاً به دنبال این بودم که والدین دقت کنند تربیت شاخههای متعددی دارد و یکی از آنها تربیت جنسی است.
تباشیر افزود: استفاده از عنوان دانشنامه جامع با هدف جلب توجه مخاطبان به کتاب بوده است و نه چیز دیگر و با توجه به توضیحاتی که داده شد، در چاپهای بعدی این واژه حذف خواهد شد. در خصوص انواع اختلالات جنسی، قصد پرداختن به آسیبشناسی جنسی را نداشتم و صرفاً سعی کردم به موضوعاتی بپردازم که بیشتر مبتلابه است. در خصوص بخش مربوط به معنویت باید گفت چون مخاطب کتاب تمام اقشار جامعه هستند، قصد نداشتم فقط به بعد دینی و مذهبی موضوع بپردازم.
وی در پایان گفت: در نوبت بعدی، کتاب را در دو جلد به چاپ میرسانیم و بخش کودک و نوجوان را از هم جدا میکنیم، هم بهمنظور سهولت در تهیه و خواندن کتاب و هم برای پرداختن آسانتر و جزئیتر به موضوع تربیت جنسی کودک و نوجوان و در طراحی جلد نیز تغییراتی ایجاد میشود.