عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

الگوی مشاوره و پشتیبانی تربیتی با محوریت خانواده و مسجد

الگوی «مرکز پیوند؛ مشاوره و پشتیبانی تربیتی خانواده-مسجد» از الگوهای برگزیده رویداد ملّی رشدآوند است که طی آن نوجوان از طریق کسب تجربه زیسته و فعالیت‌های فرهنگی که در مدرسه و مسجد انجام می‌دهد، به پاسخ مسئله‌ خود دست پیدا کرده و مسیر توسعه فردی‌اش را از دل آن‌ها استخراج می‌کند.

«رشدآوند» عنوان رویدادی ملی برای جمع‌آوری، ارزیابی و معرفی ایده‌های مرتبط با تقویت تعامل خانواده، مسجد و مدرسه بود که سال گذشته به همت خانه فناوری‌های فرهنگی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار و الگوی بشیر خالقی‌پور از اصفهان جزو پنج الگوی برتر این رویداد انتخاب شد. وی در گفت‌وگو با روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به سابقه فعالیت‌های خود در حوزه‌های تربیتی و دینی اشاره و اظهار کرد: حدود ۱۰ سال است که با همکاری دوستانم در خصوص موضوعاتی چون خانواده و مسجد با رویکرد تربیت دینی فعالیت می‌کنم.

وی افزود: راه‌اندازی شبکه اجتماعی مسجدانه و نرم‌افزار پیوند، ایجاد سنگر محله، تابلوی اعلانات مساجد و تأسیس مجموعه مشاوره دینی تربیتی «پیوند» نیز از جمله فعالیت‌ها و اقداماتی است که من و دوستانم انجام داده‌ایم.

برگزیده رویداد ملی رشدآوند درباره چگونگی شکل‌گیری ایده خود و مجموعه پیوند گفت: ایده اصلی راه‌اندازی مجموعه پیوند بر این اساس شکل گرفت که چه کسی می‌تواند به سؤالات خانواده‌ها برای تربیت فرزندانشان و تعاملاتی که در محیط خانواده و خارج از آن دارند، پاسخ دهد و نسخه‌ای فردی برای هر شخص ارائه کند؟

وی تصريح کرد: ما در مجموعه پیوند دارای سه نقطه اصلی و میدانی شامل خانه، مسجد و مدرسه هستیم که پیوند آنها حائز اهمیت است. مخاطبان ما نیز عمدتاً دانش‌آموزان و نوجوانان هستند و از زمانی که پایش شخصیتی آنها در مجموعه پیوند صورت می‌گیرد، هماهنگی، همراهی و همکاری میان ما و آنها آغاز می‌شود.

خالقی‌پور یادآور شد: در مجموعه پیوند، افزون بر مشاورانی که به‌طور خاص به مسائل تربیتی می‌پردازند، عده‌ای نیز در قالب پشتیبان تربیتی مشغول فعالیت هستند. پس از پایش شخصیتی دانش‌آموزان و تشخیص وجود مسئله از سوی پشتیبان مجموعه، خانواده و کادر مدرسه همچون یک «من یکپارچه» عمل می‌کنند و همگام با یک مشاور، مسیر تربیتی و حل مسئله را می‌پیمایند.

وی توضیح داد: تمرکز ما در موضوعات تربیتی نوجوان، متکی بر زمان است و چنین نیست که هر مسئله با پاسخی مختصر به پایان برسد، بلکه نوجوان از طریق کسب تجربه زیسته و انجام فعالیت‌های فرهنگی در مدرسه و مسجد به پاسخ می‌رسد و عملاً مسیر توسعه فردی‌اش را از دل آنها استخراج می‌کند.

این برگزیده رویداد ملی رشدآوند نخستین مزیت ایده خود را ایجاد پیوند میان مدرسه و خانه توصیف کرد و ادامه داد: دومین مزیت این ایده، ایجاد برنامه مستمر برای مخاطب به شمار می‌رود. سومین مزیت آن نیز همراهی یک پشتیبان در بازه زمانی ۶ ماه تا دو سال است که به منظور رفع مسئله با مخاطب نوجوان همراهی می‌کند.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های موجود در مسیر تربیت دینی تأکید کرد: عیار خاطرات و تجربیات شیرین در این مسیر برای من بیشتر بوده و موجب ثبات قدم من و دوستانم شده است. در این راستا، تجربه‌ای که انگیزه ویژه‌ای به من داد، درباره نوجوان مخترعی بود که با دوستان نابابی معاشرت داشت و از محیط خانواده نیز فراری شده بود. آن نوجوان اگرچه شرایط نابسامانی داشت؛ اما ۶ ماه پس از آنکه در مسیر پشتیبانی قرار گرفت، بهبود یافت و به آغوش خانواده و مدرسه بازگشت.

خالقی‌پور افزود: تلخ‌ترین خاطره‌ام نیز به همراهی نکردن خانواده‌ یکی از نوجوانان در حل مسئله و رفع چالش او مربوط برمی‌گردد، به‌طوری که آنها بر اساس چارچوب‌های خودشان مانع از ادامه مسیر فرزندشان شدند.

وی بیان کرد: تلاش ما بر این بود که مجموعه پیوند الگویی ارائه دهد تا تمامی نوجوانان در اقصی‌ نقاط ایران و جهان بتوانند از زیرساخت‌های آموزشی و مشاوره‌ای این مرکز در حوزه‌های تربیتی و اجتماعی استفاده کنند. از همین‌رو، این الگو قابلیت بومی شدن نیز دارد.

برگزیده رویداد ملی رشدآوند با اشاره به فعالیت‌های آموزشی مجموعه پیوند گفت: در دومین دوره از برگزاری کلاس‌های تربیت پشتیبان در مجموعه پیوند، بالغ بر ۳۵۰ نفر شرکت کردند. این دوره ۸ ترم دارد و علاقه‌مندان به صورت حضوری و برخط می‌توانند در آن شرکت کنند. فرایند سپری کردن کارآموزی میدانی نیز بخشی از این دوره است.

وی در پایان با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری رویداد ملی رشدآوند اظهار کرد: از طرف مجموعه پیوند مایلم این قول را بدهم که آمادگی هرگونه همکاری بیشتر با رویداد ملی رشدآوند را به‌ویژه در دوره‌های بعدی آن داریم.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *