به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، یزدان رضوانی، رییس بخش کتبی مرکز ملی پاسخگویی به سؤال های دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان از پاسخگویی این مرکز از طریق تلفن، پایگاه اینترنتی و مکتوب خبر داد و گفت: مرکز ملی پاسخگویی به سؤال های دینی در سال 1385 در شهر مقدس قم تأسیس شده است.
وی با بیان این که اولین نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سؤال های دینی سال 1389 در اصفهان شروع به کار کرده است، اظهار داشت: این مرکز با توجه به گستردگی قلمرو معارف اسلامی و گوناگونی سؤال ها و شبهات ارسالی در زمینههای مختلف با تشکیل گروه های پژوهشی به پاسخ دهی اهتمام ورزیده است.
رضوانی در ادامه به سابقه پاسخگویی مکتوب اشاره کرد و گفت: پاسخگویی مکتوب در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به سال ها قبل از تأسیس مرکز ملی در اصفهان بر می گردد.
وی افزود: پاسخگویی مکتوب به صورت متمرکز و به عنوان یک بخش مستقل، فعالیت خود را از اواخر سال 1383 که توسط رهبر معظم انقلاب سال «پاسخگویى سه قوه به ملت ایران» نامیده شد، شروع به کار کرد.
رییس بخش کتبی مرکز ملی پاسخگویی به سؤال های دینی نمایندگی اصفهان تصریح کرد: در این مدت پاسخگویی فقط به صورت مکتوب و از طریق نامه های پستی انجام می شد، و پس از راه اندازی نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی اصفهان، پاسخگویی مکتوب از معاونت تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به مرکز ملی پاسخگویی منتقل شده است.
وی به نحوه استفاده عموم مردم از این مرکز اشاره کرد و گفت: یکی از راه های ارتباطی با این مرکز پاسخگویی تماس با شماره تلفن 096400 می باشد که از 8 صبح الی 8 شب بدون نیاز به کد، از سراسر کشور قابل استفاده می باشد.
رضوانی در بخش دیگری از صحبتهای خود افزود: پاسخگویی از طریق پایگاه های مختلف اینترنتی که لیست آن در درگاه مرکز ملی پاسخگویی به نشانی www.pasokhgoo.org موجود است، انجام می شود.
وی در بحث پاسخگویی مکتوب تصریح کرد: این مرکز از طریق پست اقدام به پاسخگویی به سوالات مکتوب رسیده می کند و همچنین از طریق صفحه اختصاصی مرکز در پایگاه اینترنتی مرسلات به نشانی www.morsalat.ir/pasokh عموم مردم قادر به ارسال پرسش خود خواهند بود.
این استاد حوزه علمیه در ادامه به بیان کمیت سؤال های پرسیده شده از بخش کتبی این مرکز پرداخت و عنوان کرد: از سال 1384تا کنون نزدیک به 25000 سؤال در این بخش به صورت مکتوب پاسخ داده شده است که می تواند منبع خوبی برای تحلیل مسائل فکری و فرهنگی جامعه هدف باشد.
وی با بیان این که سؤال های رسیده پس از تفکیک بر اساس موضوعات فقهی، مشاوره و تربیت، اخلاقی، اعتقادی، قرآن و حدیث، به کارشناسان متخصص هر موضوع ارجاع می شود، اظهار داشت: پس از پاسخگویی توسط کارشناسان، جهت ارزیابی و نظارت علمی، پاسخ ها به ناظر ارجاع می شود که در صورت نیاز به اصلاح، مجدداً به کارشناس برگشت داده می شود، و پس از طی مراحل پاسخگویی و نظارت، پاسخ ها برای پرسشگر ارسال می شود.
رییس بخش کتبی مرکز ملی پاسخگویی به سؤال های دینی نمایندگی اصفهان ادامه داد: پس از پاسخگویی به سؤال ها، یکی از مهم ترین کارها تحلیل و کالبدشکافی سؤال ها از زوایای مختلف است، که سؤال های پرسیده شده، می تواند وقایع و یا آسیب ها فکری و فرهنگی جامعه را نشان بدهد.
وی با تأکید به این که در سال های قبل برخی پروژه های تحلیلی بر روی سؤال ها بخش مکتوب انجام شده است و نمونه ای از آن در معاونت پژوهش مرکز موجود است، بیان کرد: طی دوسال گذشته نرم افزاری در بخش مکتوب مرکز اصفهان آماده شد، که پس از بارگذاری سؤال ها بر روی آن، امکان گزارش گیری و استخراج آمارهای تخصصی در آن پیش بینی شده است.
رضوانی به ماندگار بودن سؤال و پاسخ ها در پاسخگویی مکتوب اشاره کرد و گفت: دقت و اتقان پاسخ ها به دلیل این که پاسخگو فرصت تحقیق و مطالعه داشته و مورد نظارت و ارزیابی ناظر هم قرار گرفته است، از دیگر مزایای آن می باشد.
وی در پایان به امکان گرفتن خروجی های مختلف و ارائه به نهاد و سازمانهای فرهنگی در پاسخگویی مکتوب اشاره کرد و گفت: پرسشگر در پرسش مکتوب با احساس امنیت و آرامش خاطر بیشتر می تواند سؤال های خود را مطرح کند و در کمترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت نماید.