به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول قاسمی، رییس مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین(ره)، عصر امروز در کرسی آزاد اندیشی روابط خانوادگی، فرصتها و تهدیدها در کانون لقمان حکیم برخوار که به همت مدرسه علمیه نرجس خاتون شهرستان برخوار برگزار شده بود به عنوان استاد منتقد تصریح کرد: برخی از مسائلی که مطرح شده است با فقه دچار تناقض است و لازم است که مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.
وی در ادامه افزود: در فقه اسلامی فتوای بسیاری از فقها این است که پدر یا پدر بزرگ میتوانند دختر خود را به ازدواج مرد دیگری در بیاورند و درباره بطلان عقد بحث نمیکنند، بلکه علما بر سر اینکه انتخاب پدر بزرگ دارای اولویت است یا اینکه انتخاب پدر اختلاف دارند و بحثی بر سر بطلان ازدواج اجباری نمی شود در حالی که به طور قطع ازدواج بدون رضایت دختر است و این موضوع بسیار قابل توجه است.
حجت الاسلام و المسلمین قاسمی با اشاره به اینکه اطاعت از والدین امری است کاملا واجب و به شدت در قرآن و مبانی فقه از سرپیچی از دستور والدین نهی شده است تصریح کرد: این لزوم تبعیت و اطاعت از والدین با آسیب دانستن ازدواج اجباری مغایرت دارد و در هالهای از ابهام قرار دارد که ازدواج اجباری یک آسیب است یا اینکه میتواند ازدواج اجباری پسندیده و مقبول باشد.
رییس مؤسسه آموزش عالی مجتهده امین(ره) اظهار کرد: اینکه بیان شد ازدواج بدون رشد عقلی یکی از آسیب های موجود در این زمینه است ممکن است اشتباه باشد، نباید نگاه چندان عقلی نسبت به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک داشت چرا که عقلی کردن ازدواج موجب شده است که آسیب های زیادی پیش بیاید چرا که امروه شاهد ازدواج در سنین بالا و در کنار آن آمار بالای طلاق در جامعه هستیم چرا که محاسبه گری سبب میشود تا اشخاص برخی منافع را در زندگی مدنظر قرار دهند و در زندگی مشترک دچار مشکل شوند.
وی خاطر نشان کرد: در گذشته ازدواج ها در سنین پایین در بین دختران و پسران صورت میگرفت و درصد طلاق هم بسیار پایین بود و ظاهرا برداشتهای عقلی و دوری از عشق موجب شده است تا ازدواج استحکام خود را در برخی موارد از دست بدهد، در گذشته زن و شوهر تا پای سفره عقد و تا شب عروسی یکدیگر را ملاقات نمیکردند ولی پس از آن عاشقانه و در کمال وفاداری و محبت زندگی میکردند و امروزه هم در میان اعراب شاهد هستیم که هنوز این روش ازدواج وجود دارد.
حجت الاسلام و المسلمین قاسمی علت اصلی ازدواج را بنابر آیات قرآن آرامش دانست و بیان کرد: در ازدواج هم آرامش مادی و هم آرامش معنوی وجود دارد و نمیتوان گفت که ازدواج بنابر دلایل دیگری میتواند باشد، بنده معتقد نیستم که ازدواج را با بررسیهای عقلی و علمی نمیتوان در نظر گرفت و مطرح کرد.