به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در این نشست که با گروه سطح سه شیعه شناسی برگزار شد، دکتر جاودان به مباحث مفهومی درباره تشیع و ارائه مستنداتی در پیدایش آن در عهد پیامبر پرداخته و شواهد روایی، تاریخی، قرآنی و عقلی آن را بیان داشته و به برخی از نقد دیدگاههایی در باب تشیع اشاره کردند.
بر اساس این گزارش عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم در ابتدای این نشست به بیان مفهوم انواع تشیع سیاسی، روحی،اعتقادی، عراقی پرداخت و مقوّمات نظری و عملی تشیع را مرور کرد.
در ادامه این نشست وی کلمه تشیع و شیعه را از لحاظ لغوی بررسی کرده و به تعاریف آن و نظریههایی که در باب پیدایش تشیع بیان شده است اشاره کرد.
دکتر جاودان در بخش دیگری ازین جلسه گفت: واژه شیعه در کتاب لغت به معنای فرقه، حزب، گروه، پیروان و تقویت کنندگان و اشاعه دهندگان، امّت وارد شده و کلمه تشیّع در باب تفعّل به معنی پذیرفتن و پذیرش مجموعهای از باورهاست که در شخصی تجّلی پیدا کرده است.
وی معنای اصطلاحی شیعه و تشیع را بیان کرده و تعاریف ایده آل، آرمان گرایانه و ناظر بر واقع را توضیح داده و به تحلیل و بررسی عناصر آن پداخت و از دل آن تعاریف، تعریف ناظر بر واقع را بیان کردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم در پایان این نشست به نظرات علمای متخصصی نظیر ابوحاتم رازی – صاحب کتاب الزینه- که از علمای شیعه مذهب اسماعیلیه است، در مورد واژه تشیع و شیعه اشاره کرد و تصریح کرد که ایشان مهمترین معنا را برای شیعه به معنی حزب بیان کردهاند.
برای مشاهده گزارش تصویری جلسه اینجا کلیک کنید.