به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در این نشست، دکتر بهشتی دانشجوی دکتری فلسفه غرب دانشگاه اصفهان دوران باستان متأخر را برزخی از عالم اروپای قدیم و عالم اروپای مسیحی شده دانسته و بیان داشت که همین دوران است که میراث یونانی را به قرون وسطی منتقل می کند.
وی با اشاره به اینکه دوران باستان متاخر از سال 284 تا 632 میلادی بوده است خاطر نشان کرد: به این دلیل این دو زمان از اهمیت به سزایی برخوردار است که در سال 284 میلادی امپراطوری روم به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شده و زمینه ساز تحولات بعدی میشود و در همین ایام است که اقوام ژومن به امپراطوری روم غربی مهاجرت کرده باعث فروپاشی این امپراطوری میشود و بدین ترتیب پادشاهیهای قرون وسطی شکل میگیرد.
وی بیان کرد: در سال 632 میلادی- که سال وفات پیامبر اکرم (ص) نیز است-، فتوحات مسلمانان آغاز شده و در نتیجه این فتوحات، روم شرقی در آن زمان به دست مسلمانان می افتد. در این دوران نیز فلسفه یونان و مکتب نو افلاطونی از محوریت برخوردار است.
دکتر بهشتی منظور خود را از مرحله نهایی فلسفه یونان نه اتمام بلکه همان غایتی ذکر کرد که فلسفه یونان به فعلیت میرسد.
وی در ادامه به تبیین دیدگاه افلاطونیان اخیر همچون افلوطین نسبت به فلسفه افلاطون پرداخت و تصریح کرد: افلاطونیان اخیر قائلند افلاطون در همه حوزهها دارای نظام است و سعی کرد افلاطون را به شیوه نظاممند معرفی کند.
وی گفت: نوافلاطونیان مسیحیت را تهدیدی برای تفکر و فرهنگ یونانی دانسته و جهتگیری الهیاتی در نو افلاطونی متأخر، شدید میشود زیرا میخواستند در مقابل مسیحیت بایستند.
ایشان در پایان رابطه مسیحیت و یونان را یک رابطه یک سویه دانست و یادآور شد: مسیحیت برای تثبیت عقلانی خود به یونان مراجعه میکند.