حجتالاسلام حبیبرضا ارزانی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان ترحم افراد نسبت به یکدیگر، شکرگزاری و کم شدن گناه را از عوامل مؤثر در جذب رحمت الهی برشمرد و افزود: گناهانی که تبعات اجتماعی بیشتری دارد اگر ترک نشوند در قطع شدن رحمت الهی و محرومیت از موهبات خداوند تأثیر بیشتری دارند.
وی خاطرنشان کرد: شکرگزار بودن از طریق ترک محرمات و انجام واجبات دینی مانند نماز، روزه و پرداخت خمس و زکات شکل میگیرد و بنا بر آیات قرآن کریم خداوند به پاس شکرگزار بودن؛ به نعمات مؤمنین شکرگزار میافزاید و این نعمات تنها منحصر به نعمتهای مادی نیست، بلکه شامل محسنات اخلاقی و روحی نیز میشود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه تصریح کرد: خداوند با انسانهای ناسپاس هم با مغفرت و رحمت خود برخورد میکند و در قرآن میفرماید اگر ناسپاسی کنید عذاب من شدید است، اما وعده اعمال این عذاب را نمیدهد و در موارد خاص که در روایات مذکور است خداوند عذاب خود را نازل میکند، گرچه گاهی حتی انسانهایی که اهل شکرگزاری نیستند نیز از رحمت و نعمت الهی برخوردار هستند.
وی ابراز کرد: بنا بر روایات و احادیث، مردمی که اهل اطاعت از خداوند و عبادت خداوند هستند بیشتر از دیگر اقوام مورد لطف و عنایات خدا واقع میشوند، ضمن اینکه رعایت حقالناس از دیگر مواردی است که موجب جلب رضایت خدا و افزایش رحمت الهی است که طبق روایات نزول رحمتهای آسمانی مثل برف و باران از جمله این نعمات است.
حجتالاسلام ارزانی اظهار کرد: ممکن است برخی از اهل علم بنا بر نظریه خود وجود بلایا را به علت شرایط طبیعی و آفرینش جهان ذکر کنند، به طور مثال زلزله در شهری را به علت وجود گسل در آن ذکر کنند اما اینجا این سؤال مطرح است که چرا با وجود اینکه این گسل سالها در این نقطه وجود داشته در شرایط و زمان خاص باعث زمینلرزه میشود و این مسئله نشان از وجود حکمت الهی در تمام بلایا و مصیبتها و همچنین نزول رحمتها دارد.
وی ضمن تأکید بر پرهیز از پیشداوری در نزول بلایا مصیبتهای الهی تصریح کرد: در روایات ائمه معصومین اشاره شده است که انسان نباید مردمی که دچار مصیبتی میشوند را قضاوت کند و این بلایا را نتیجه زشتی اعمال و رفتار آنها بداند و به وقوع پیوستن یک مصیبت نشان از گناهکار بودن یک ملت نیست و بنا بر احادیث معصومین برخی از بلایا آزمایش الهی و یا برای ترفیع منزلت افراد نزد خداوند است.