به گزارش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان محمد اسفندیاری، با بیان اینکه آسیب شناسی خود انتقادی کضروری است، اظهار کرد: در روایات اسلامی نیز بر این مسئله تأکید شده است و در روایاتی که کلید واژه و یا مفهوم آفت آمده عهده دار آسیب شناسی دینی است.
وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی نیز بر خی عالمان کتابهایی با این موضوع نوشته اند، افزود: در عصر حاضر این موضوع این موضوع عام بوده و همه مصلحان در اسلام عهده دار نقد باور های مسلمانان و شیعیان و عملکرد ها و اعوجاجات بوده و این مسئله را نقد کرده اند.
منتقد و پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه شهید مطهری نیز در زمینه های مختلف اسلامی نقد کرده است و دلایل انحطاط مسیمانان را بررسی کرده اند، تصریح کرد: این دین داری سنتی را همه نقد کرده اند که می توان به سید جمال الدین اسد آبادی در این مورد اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه نقد از خود نشانه کمال و رشد آن جریان است، در مورد آسیب شناسی تحقیقات اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه پژوهش در این عصر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و مورد استقبال عمومی قرار گرفته است، در عصر حاضر با گسترش موسسات و مراکز آموزشی با بی سوادی مبارزه شده و این موضوع عام شده و به همین دلیل آفت های آن متعدد و متنوع می شود.
اسفندیاری با بیان اینکه در گذشته به دلیل کمبود پژوهش هر کتابی به یک بار خواندن می ارزید اما در عصر حاضر برخی کتابها حتی به یک بار ورق زدن هم نمی ارزد، اشاره کرد: این کتابها باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد و برای نمونه کتابهای موجود در باره امام حسین یکی از دیگری مخدوش تر و ضعیفتر است و کتاب ارزنده یافت نمی شود.
وی با اشاره به اینکه حتی علامه امینی گفته اند که اینگونه کتابها را باید به دریا ریخت چراکه نه تها در شأن ائمه نبوده بلکه در شأن شیعه هم نیست، گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که در آن زمان نیز وضع کتب درباره امام حسین به این صورت نبود.
نویسنده کتاب«شب قدر و کتاب» به بیان برخی آفت ها پرداخت و اظهار کرد: کلمه تحقیق انسان را متوجه این نکته می کند که تحقیق به معنای حق طلبی بوده و اینکه محقق در پی حقیقت است که این نکته به این وضوح در واژه پژوهش نیست و شرط نخست هر تحقیقی حقیقت طلبی است.
وی با بیان اینکه کسی نمی تواند محقق باشد و به حقیقت نپردازد و سخن نباید گفت مگر اینکه برای ادای حق و بیان حق باشد، افزود: یکی از آسیب های تحقیقات ما این است که محققین حقیقت گریز بوده و دغدغه حقیقت ندارند.
اسفندیاری با اشاره به اینکه محقق نباید نوکر جناح و مذهب و اعتقاد خود باشد، تصریح کرد: بلکه محقق باید تنها به دنبال حقیقت و دلیل باشد و اگر محقق اینگونه نباشد حقیقت گریز است.
وی درباره شروط حقیقت طلبی ادامه داد: یکی از آنها وجود دغدغه حقیقت است، نباید تنها به دنبال مشهورات و مقبولات باشیم، تک منبعی نباشیم بلکه به دنبال نقد منابع باشیم، حقیقت را بر هر چیزی اولویت دهیم و به مصلحت، منفعت، سیاست یا حقانیت خود و موارد دیگر ترجیح دهیم.
منتقد و پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه متأسفانه در مناظره ها به دنبال حق طلبی نیستیم بلکه به دنبال اثبات حقانیت خود هستیم، بیان کرد: ما باید در مناظره ها به دنبال هم اندیشی و کشف حقیقت باشیم نه اینکه هم ستیزی کنیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از محققان به هیچ وجه محقق نیستند و دنبال حق طلبی نبوده و تنها به دنبال مشهورات هستند، خاطرنشان کرد: برای نقد یا معرفی هر عقیده ای باید گزارشی درست از آن ارائه کرده و همانگونه که یک پیرو یا یک مخالف معرفی یا نقد می کند باید در این زمینه کار کرد.
اسفندیاری با اشاره به اینکه برای معرفی یا نقد هر عقیده ای باید چنان عمل کرد که خود دوست داریم در عقیده ما معرفی یا نقد شود، عنوان کرد: علت اینکه برخی گزارش نا درست از عقیده مخالف ارائه می کنند به این دلیل است که یا در نقد ضعیف بوده، یا برای عقاید دیگران ارزشی قائل نیستند و یا ترس این دارند که دیگران شیفته عقیده مخالف شوند.
وی با بیان اینکه آفت دیگر کمیت گرایی است و به حجم نوشته ها و تعداد آثار تنها توجه می کنیم تا اینکه به کیفیت توجه شود، گفت: خداوند در قرآن به احسن العملا اشاره کرده است و به اکثر العملا اشاره نشده است و این به معنای اهمیت کیفیت بر کمیت است و بیش از 30 سال فردوسی برای شاهنامه زحمت کشید که پس از گذشت قرنها ماندگار مانده است.
وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی نیز بر خی عالمان کتابهایی با این موضوع نوشته اند، افزود: در عصر حاضر این موضوع این موضوع عام بوده و همه مصلحان در اسلام عهده دار نقد باور های مسلمانان و شیعیان و عملکرد ها و اعوجاجات بوده و این مسئله را نقد کرده اند.
منتقد و پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه شهید مطهری نیز در زمینه های مختلف اسلامی نقد کرده است و دلایل انحطاط مسیمانان را بررسی کرده اند، تصریح کرد: این دین داری سنتی را همه نقد کرده اند که می توان به سید جمال الدین اسد آبادی در این مورد اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه نقد از خود نشانه کمال و رشد آن جریان است، در مورد آسیب شناسی تحقیقات اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه پژوهش در این عصر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و مورد استقبال عمومی قرار گرفته است، در عصر حاضر با گسترش موسسات و مراکز آموزشی با بی سوادی مبارزه شده و این موضوع عام شده و به همین دلیل آفت های آن متعدد و متنوع می شود.
اسفندیاری با بیان اینکه در گذشته به دلیل کمبود پژوهش هر کتابی به یک بار خواندن می ارزید اما در عصر حاضر برخی کتابها حتی به یک بار ورق زدن هم نمی ارزد، اشاره کرد: این کتابها باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد و برای نمونه کتابهای موجود در باره امام حسین یکی از دیگری مخدوش تر و ضعیفتر است و کتاب ارزنده یافت نمی شود.
وی با اشاره به اینکه حتی علامه امینی گفته اند که اینگونه کتابها را باید به دریا ریخت چراکه نه تها در شأن ائمه نبوده بلکه در شأن شیعه هم نیست، گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که در آن زمان نیز وضع کتب درباره امام حسین به این صورت نبود.
نویسنده کتاب«شب قدر و کتاب» به بیان برخی آفت ها پرداخت و اظهار کرد: کلمه تحقیق انسان را متوجه این نکته می کند که تحقیق به معنای حق طلبی بوده و اینکه محقق در پی حقیقت است که این نکته به این وضوح در واژه پژوهش نیست و شرط نخست هر تحقیقی حقیقت طلبی است.
وی با بیان اینکه کسی نمی تواند محقق باشد و به حقیقت نپردازد و سخن نباید گفت مگر اینکه برای ادای حق و بیان حق باشد، افزود: یکی از آسیب های تحقیقات ما این است که محققین حقیقت گریز بوده و دغدغه حقیقت ندارند.
اسفندیاری با اشاره به اینکه محقق نباید نوکر جناح و مذهب و اعتقاد خود باشد، تصریح کرد: بلکه محقق باید تنها به دنبال حقیقت و دلیل باشد و اگر محقق اینگونه نباشد حقیقت گریز است.
وی درباره شروط حقیقت طلبی ادامه داد: یکی از آنها وجود دغدغه حقیقت است، نباید تنها به دنبال مشهورات و مقبولات باشیم، تک منبعی نباشیم بلکه به دنبال نقد منابع باشیم، حقیقت را بر هر چیزی اولویت دهیم و به مصلحت، منفعت، سیاست یا حقانیت خود و موارد دیگر ترجیح دهیم.
منتقد و پژوهشگر حوزه دین با بیان اینکه متأسفانه در مناظره ها به دنبال حق طلبی نیستیم بلکه به دنبال اثبات حقانیت خود هستیم، بیان کرد: ما باید در مناظره ها به دنبال هم اندیشی و کشف حقیقت باشیم نه اینکه هم ستیزی کنیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از محققان به هیچ وجه محقق نیستند و دنبال حق طلبی نبوده و تنها به دنبال مشهورات هستند، خاطرنشان کرد: برای نقد یا معرفی هر عقیده ای باید گزارشی درست از آن ارائه کرده و همانگونه که یک پیرو یا یک مخالف معرفی یا نقد می کند باید در این زمینه کار کرد.
اسفندیاری با اشاره به اینکه برای معرفی یا نقد هر عقیده ای باید چنان عمل کرد که خود دوست داریم در عقیده ما معرفی یا نقد شود، عنوان کرد: علت اینکه برخی گزارش نا درست از عقیده مخالف ارائه می کنند به این دلیل است که یا در نقد ضعیف بوده، یا برای عقاید دیگران ارزشی قائل نیستند و یا ترس این دارند که دیگران شیفته عقیده مخالف شوند.
وی با بیان اینکه آفت دیگر کمیت گرایی است و به حجم نوشته ها و تعداد آثار تنها توجه می کنیم تا اینکه به کیفیت توجه شود، گفت: خداوند در قرآن به احسن العملا اشاره کرده است و به اکثر العملا اشاره نشده است و این به معنای اهمیت کیفیت بر کمیت است و بیش از 30 سال فردوسی برای شاهنامه زحمت کشید که پس از گذشت قرنها ماندگار مانده است.