به گزارش روابط عمومی دفتر اصفهان، حجتالاسلام مهدی فرزین در سلسله نشستهای کرسی آزاداندیشی که به همت دبیرخانه کرسی های آزاد اندیش حوزه علمیه اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان پیرامون مقایسه نظام مبتنی بر ولایت فقیه و نظامهای مبتنی تفکر سکولاریسم د رمدرسه علمیه امام علی(ع) صدرخواجوبرگزار شده بود، اظهار کرد: مقوله حکومت و ریاست جامعه جزو لاینفک زندگی اجتماعی و بشری است.
وی بیان کرد: دوره رنسانس یک واکنش تقابلی در مقابل حکومت کلیساها در قرون وسطی بود، در آن زمان به دلیل عدم مدیریت و عملکرد صحیح کلیساها تقابل عقل و علم با کلیساها که نماد حاکمیت دینی در آن زمان به شمار میرفت، مطرح شد.
مدیر مدرسه علمیه صدر خواجو تصریح کرد: یکی از اصول اخلاقی مطرح در فلسفه غرب اصالت منفعت است ولی در اصول اخلاقی اسلامی و دینی اصالت بر ارزش است، آن هم ارزشهایی در چارچوب مباحث الهی و توحیدی و این نخستین تفاوت میان حکومتهای غربی با حکومت مبتنی بر اصول اسلامی است. اصول اخلاقی و سیاسی آمریکا بر اساس اصالت منفعت است و این که رییس جمهور آمریکا هرکشوری که با آنها متحد نباشد را دشمن تلقی می کند ریشه در فلسفه سیاسی ایالات متحده دارد.
وی با اشاره به تفاوت های فلسفه سیاسی غرب و جهان اسلام گفت: در دوران سیطره کلیسا بر اروپا در دوره رنسانس روشنفکران برای مبارزه با کلیسا و پایان دادن به چیرگی آن نظریه سکولاریسم را مطرح کردند.
حجت الاسلام فرزین در ادامه با اشاره به شریعت محور بودن فلسفه سیاسی اسلام افزود: در دوران رنسانس و پس از این که کلیسا بر حکومت های اروپا سیطره پیدا کرد و در پی مشکلاتی که برای جوامع پیش آمد روشنفکران برای مقابله و مبارزه با چیرگی کلیسا نظریه سکولاریسم را مطرح کردند و در ادامه آن گرایش به الحاد و اومانیسم پیش آمد و عقلانیت را در برابر دین و شریعت قرار دادند.
وی افزود: حکومتهای سکولار، دین را به عنوان محدودهای از زندگی بشری تنها در مسائل فردی و عبادی مطرح میکنند و هرگز چیزی را به عنوان حکومت دینی و حاکمان دینی قائل نیستند.
مدیر مدرسه امام علی گفت: حرف اصلی حکومت سکولاریسم این است که به واسطه لکهدار شدن دین و دیانت و به دلیل ضعف و یا نقد یک حاکم دینی باید دین از سیاست جدا شود، ولی از منظر حکومت اسلامی این نظریه مردود است، چرا که نقد به حکومت اسلامی در حقیقت نقد به یک روش اجرایی حاکم است و نقد به اسلام محسوب نمیشود.
حجت الاسلام فرزین خاطرنشان کرد: در نگاه تاریخی و عملکرد حکومت های دینی مشاهده می شود که حکومت هایی مانند کلیسا و حکومت امویان و عباسیان با گسترش ظلم و فساد در قلمرو خود و در میان جامعه تحت عنوان حکومت دینی مرتکب جنایات بسیاری شدند و برخی با استناد به این شواهد خواستار جدایی دین از سیاست شدند.
وی عنوان کرد: همواره در اصول اخلاقی اسلام و حاکمیت مبتنی بر اصول اسلامی، اصالت با ارزشها است، آن هم ارزشهایی که در مسیر توحید و کمال باشد، ولی در غرب و حاکمیتهای مبتنی بر سکولار، اصالت بر منفعت شخص یا گروه است و حتی چنانچه اقدامی جهت کسب منفعت خویش موجب ضربه زدن به منفعت دیگران شود، مانعی نداشته و باید انجام گردد.
حجت الاسلام فرزین ابراز کرد: غرب در نگاه دین و حکومت برای ما مثالهایی از حکومتهای بنیامیه، بنیعباس و حاکمیتها کشیشهای روحانی در کلیساهای قرون وسطی میآورد و با استناد به شکست آنها، بر جدایی دین از سیاست نتیجه میگیرد.
این استا حوزه تصریح کرد: در نگاه جامعه شناسان سیاسی نسبت به حاکمیت دینی و حاکمان دینی، چند نظریه وجود دارد، ابتدا نگاه الهی و خدایی به دین است که طبق آن بیان میکند، دین همواره یک برنامه جامع و کامل برای تمامی مراحل زندگی یک فرد از تولد تا مرگ است، نگاه دوم نظریهپردازی سیاسی است و نگاه آخر به دین به صورت یک پدیده اجتماعی مینگرد.
مدیر مدرسه علمیه صدر خواجو خاطرنشان ساخت: در گذشته برخی از افراد جبهه ملی و نهضت آزادی در اوایل انقلاب اسلامی مباحثی را همچون این موضوع که لازم نیست حتماً یک حاکم فقهی بر جامعه حاکمیت کند و حاکمیت مسلمانان دینداران بر یک جامعه کفایت میکند را مطرح میکردند.
وی تاکید کرد: برخی نگاهشان نسبت به دین و رابطه آن با سیاست صرفا تدین افراد حاکم است و در واقع حکومت دینی را تعبیر به حکومت دین داران می کنند و قائلند که حکومت باید در اختیار طبقات خاص دینی مانند روحانیت باشد و نیازی است قوانین اجتماعی قوانین دینی و شرعی باشد بلکه تنها حکومت افراد دین دار و نظارت آنها بر جامعه به عنوان مسؤولان حکومتی کافی است.
حجت الاسلام فرزین با اشاره به نظریه شیعه پیرامون حکومت بر مبنای ولایت فقیه اظهار داشت: حاکمیت ولی فقیه به معنای استبداد ولی فقیه نیست بلکه به معنای مرجعیت دین و بنیانگذاری قوانین بر اساس شریعت و دین است و حقیقتا کسی به غیر از خداوند کسی نمی تواند برنامه ای برای اجرای و مدیریت زندگی انسان داشته باشد، رابط انسان با خدا در نظریه پردازی سیاسی اجتماعی تشیع، ائمه اطهار(ع) هستند و پس از آنها ولی فقیه رابط انسان با خداوند است.
مدیر مدرسه علمیه امام علی ابراز داشت: ولی فقیه کسی است که کارشناس دین است و احاطه کامل بر دین دارد، بحث حکومت نه تنها به عنوان یک مبحث شرعی و دینی مطرح است بلکه مقوله ای بدیهی و عقلی است و بنابر حکم عقل در سطح جامعه باید یک فصل الخطاب وجود داشته باشد تا بتواند به مسائل نظم ببخشد و این که مشاهده می شود ائمه اطهار(ع) به دنبال تشکیل حکومت نبوده اند به علت نبود امکانات در دوران حضرات معصومین بوده است.
وی اظهار کرد: نظریهای که حکومت اسلامی و اصول اسلامی در زمینه ایجاد حاکمیت اسلامی مطرح میکند حاکمیت یک اسلامشناس واقعی، یک مجتهد و فقیه یعنی همان ولایت فقیه است و منظور از اسلام از حاکمیت ولایت فقیه، حاکمیت یک مرجعیت اسلامی بر جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام فرزین متذکرشد: وجود یک حکومت برای اداره جامعه امری بدیهی است طبیعتاً برای اداره و مدیریت یک جامعه اسلامی، مسلمان و شیعه حاکم و رهبری که کارشناس دین و فقه باشد انتخاب میشود.
وی یادآور شد: ترس مستکبران دنیا از دیانت و حکومت اسلامی جایگاه وزین و اقتدارگرایانه ولایت فقیه است، در حال حاضر دشمن نزدیک به القا و نهادینه کردن تفکر غلط فردی بودن دین و جدایی دین از حکومت است.
وی در ادامه در پاسخ به یکی از شبهات مطرح شده حال حاضر در جامعه مبنی بر این که ولیفقیه و حاکم اسلامی باید متخصص در همه رشتهها و امور باشد، گفت: هرگز هیچ کس حتی ولیفقیه و حاکم نمیتواند ادعای تخصص در همه امور را داشته باشد، اما ولیفقیه نسبت به امور مختلفی چون امور سیاسی، جغرافیا، اجتماعی، فرهنگی و دینی نباید بیگانه باشد، وظیفه یک رهبر، حاکم و مدیر، نظارت دقیق و هدایت صحیح است؛ یک ناظر و هدایتگر نباید الزاما متخصص در همه امور باشد.
حجتالاسلام فرزین افزود: آگاهی به توطئههای استکبار، دشمنشناسی، اسلامشناسی، آگاهی به سیاست زمان، داشتن بینش فقهی، عدالت، تقوا و دوری از هوا و هوس از جمله شرایط یک حاکم اسلامی از منظر اسلام است
مدیر مدرسه علمیه امام علی خاطرنشان کرد: برنامه ای که در اکراین پیاده و منجر به سقوط دولت شد در فتنه سال 88 نیز قرار بود در ایران پیاده شود که بنابر اظهارات غرب وجود ولی فقیه و رهبری دینی موجب شد که توطئه های غرب برای سرنگونی جمهوری اسلامی بی نتیجه بماند و این از مواردی است که بیانگر اهمیت جایگاه و نقش رهبری در حکومت است.
وی در پایان اذعان داشت: به گفته خود کارشناسان و مقامات غربی و آمریکایی تئوری ولایت فقیه تنها عامل بازدارندگی تسلط حکومتهای سکولار و لیبرال جهان بر ایران است، سران کفر غربی بارها اعلام کردهاند که تنها گزینهای که سبب شکست خود در فتنه 88 شد شخص ولایت فقیه بود.