به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، رسول بخشی در کرسی آزاد اندیشی “آسیب شناسی نظریه بهره و نظام بانکداری متعارف“، افزود: ربا در دوران مسیحیت قرون وسطی به واسطه مخالفت انجیل و کلیسا نکوهش شده و رباخوار منفورترین دشمنان انسان تلقی می شد.
وی با اشاره به تحولات دوره رنسانس اظهارکرد: در این دوره دنیاگرایی محور برنامه های غرب قرار گرفت و ربایی که در مسیحیت جایی نداشت با تغییر عنوان “بهره“ در جامعه مسیحیت ریشه دواند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برخی از طرفداران بهره بانکها برای دفاع از این نظریه، ریشه هایی طبیعی برای آن ساختند و موجه جلوه دادند.
وی گفت: مقابله با طرفداران بهره با آسیب شناسی کردن ریشه های ساخته شده ازسوی آنان و همچنین نشان دادن نتایج ناگوار بهره و ربا امکان پذیر است.
بخشی افزود: ربا و بهره نتایجی مانند رشد نرخ تورم، بیکاری، تخریب محیط زیست، فاصله شدید طبقاتی و کاهش جمعیت بشری را به همراه دارد.
این پژوهشگر اقتصادی اظهار کرد: امروز برخی از کارشناسان اقتصادی جهان بهترین نرخ بهره را صفر دانسته اند که البته این مساله هم شرایط و لوازم خود را دارد.
وی تاکید کرد: اسلام به صراحت در آیات و روایات متعددی سود بانکی را نادرست و حرام می داند ولی جای تاسف دارد که چرا امروز برخی از غربی ها در عمل به این آیات و روایات از ما پیش افتاده اند.
وی همچنین سیستم بانکداری فعلی را به دلیل خلق پول نادرست دانست و تاکید کرد: این خلق پول پیامدهایی چون خلط مالکیت را به همراه دارد.
وی یادآور شد: بهره تنها مشکل بانکداری نیست بلکه در موسسه و یا دستگاهی با هر نامی اگر به خلق پول اقدام کند، از نظر شرعی مشکلاتی را به همراه خواهد آورد.
این پژوهشگر اقتصادی گفت: جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از بخش ها موفقیت هایی داشته است و باید با توجه به مبانی اسلامی در خصوص بانکداری، تلاش شود سیستم اقتصاد اسلامی جایگزین مدلهای غربی شود.
گفتنی است بر اساس مصوبه شورای مرکزی کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی حوزه علمیه اصفهان تا پایان سال جاری 5 کرسی ازاد اندیشی با موضوعات “چالش هسته ای؛ نر مش قهرمانانه”.”نظام تربیت اخلاقی در حوزه علمیه”. “جمعیت و اقتصاد”. آسیب شناسی نظریه بهره و باکداری اسلامی متعارف”.”لباس روحاننیت”و “ادبیات در حوزه علمیه ،اجتهادی یا عمومی؟!” در مدارس و مراکز حوزه علمیه اصفهان برگزارمی گردد.