دفتر تبلیغات اسلامی در نگاه امام خمینی(قدس سره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)
حضرت امام خمینی(ره):
تاکنون دفتر مذکور (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، خدمتهای شایان تقدیری به اسلام و جمهوری اسلامی و حوزه های علمیه نموده است که باید از آن تشکر نمود.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای(مد ظله العالی):
* دفتر تبلیغات بدون شک از برکات و تفضلات الهی است، هم بر حوزه علمیه و هم بر ملت ایران.
* دفتر تبلیغات اسلامی از نظر من نماد روشنفکری حوزه است.
* در مورد آزاداندیشی که اساس کار است، امید زیادی به دفتر تبلیغات است.
* این جانب امید زیادی به آن دفتر و تلاش همه جانبه آن بستهام و انتظار دارم و دعا میکنم که این امیدها با تلاش دسته جمعی و برنامهریزی حضرات آقایان برآورده گردد.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرتوی است از خورشید انقلاب اسلامی و نامی آشنا و جوشیده از متن نظام مقدس جمهوری اسلامی و نهادی حوزوی، انقلابی، فرهنگی، تبلیغی، علمی، پژوهشی، آموزشی و مطبوعاتی که در آغاز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی (16 اردیبهشت ماه 1358 ه .ش) به امر حضرت امام خمینی «ره» تأسیس گردید.
این دفتر در آغاز با نام «دایره تبلیغات امام» سپس «دفتر تبلیغات امام» و سرانجام «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» شروع به فعالیت نمود و به عنوان نهاد پیش گام در عرصههای نو و پاسخگو به نیازهای نظام و جامعه اسلامی شناخته شد و هم اکنون با ایفای نقش واسط فعال میان حوزههای علمیه از یک سو و نظام اسلامی و نیازهای دینی مردم از سوی دیگر، به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزشهای انقلابی و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی میپردازد و اولین نهاد فرهنگی میباشد که به تدوین و تصویب بیانیه مأموریت و سند چشمانداز بیست ساله خود همت گمارده است.
دفتر تبلیغات اسلامی، که از سوی مقام معظم رهبری ـ مد ظله العالی ـ به عنوان «نماد روشنفکری حوزه» معرفی گردیده، خود را در افق چشم انداز بیست ساله کشور به عنوان «اصلیترین تأمین کننده نیازهای معرفتی و انسانی (نرمافزاری) عرصهی فرهنگ، جهت توسعه و تعمیق دینمداری» تعریف کرده است. هم چنین «نظریهپردازی و اندیشهسازی در عرصهی علوم و معارف اسلامی به منظور تأمین نیازهای فکری جهان معاصر» از دغدغههای این مرکز علمی و فرهنگی ویژه طلاب میباشد.
تحول و پیشرفت دفتر تبلیغات اسلامی رویکردها، عرصهها و فعالیتها
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با سه دهه فعالیت مداوم در عرصهی فرهنگ دینی و با تکیه بر خاستگاه حوزوی و بهره گیری از زهنمودهای گرانسنگ حضرت امام «ره» و مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» همواره در مسیر تحول و پیشرفت، مجدانه تلاش نموده و در این مسیر، با تأکید بر این که «تولید و ترویج فکر و فرهنگ دین محور باید متصل به خاستگاه تاریخی آن یعنی حوزههای علمیه و روحانیت باشد».
محورهای اصلی زیر را مورد اهتمام جدی قرار داده است:
* آیندهپردازی
* ظرفیت سازی
* هوشمندی محیطی
* هدایت و سازماندهی منابع
* انسجامبخشی ساختاری و فرآیندی
* توانمند سازی فنآورانه
بر این اساس، دفتر تبلیغات اسلامی در بیانیه مأموریت خود با تعریف نقش واسط فعال میان حوزههای علمیه و نیازهای دینی جامعه و نظام، عزم و همت مجموعه سازمانی را در چشمانداز بیست ساله معطوف به این افق کرده است که به اصلیترین تأمین کننده نیازهای نرمافزاری عرصه فرهنگ برای توسعه و تعمیق دینمداری تبدیل شود.
در این تعریف، نیازهای نرم افزاری عرصهی فرهنگ، به سه حوزه زیر توجه دارد:
* تولید و تعمیق ظرفیت محتوایی عرصهی فرهنگ
* ارتقای توان انسانی عرصهی فرهنگ
* پشتیبانی فکری مدیریت عرصهی فرهنگ
باید تأکید داشت که اثربخشی آثار و فعالیتهایی که در حوزههای سه گانه فوق ارائه میگردد می بایست در جبههی فرهنگی، ظهور و بروز پیدا کند و ضمن تقویت هوشمندی نظام در عرصهی فرهنگی و دفاع و مهاجمه به فرهنگ معارض، سبب تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در سطوح ملی و فراملی گردد. از این رو در این دیدگاه، حوزه تبلیغ، ترویج و گسترش فرهنگ به عنوان خط مقدم جبهه فرهنگی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.
سند چشمانداز بیست ساله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
به یاری خداوند متعال و با استعانت از حضرت ولی عصر «عج»، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، به عنوان نماد روشنفکری حوزه در افق چشمانداز بیست ساله کشور، اصلی ترین تأمین کننده نیازهای معرفتی و انسانی (نرم افزاری) عرصهی فرهنگ جهت توسعه و تعمیق دینمداری خواهد بود.
دفتر در چشمانداز فوق ویژگی های زیر را خواهد داشت:
ـ هم گرا و تحول آفرین در حوزههای علمیه، نظریه پرداز و الگوساز برای نظام اسلامی و هدایتگر و پاسخگویِ اقشار و گروههای اجتماعی در گسترهی مسائل ملی و فراملی؛
ـ فعال، جریانساز و مصونیتبخش در برابر چالشهای فرهنگی؛
ـ توانمند و پیشرو در شناخت عینی و علت شناسانه نیازهای مخاطبان؛
ـ پیشگام در عرضه فرآوردهها و خدمات نوآمد، بهنگام و اثربخش؛
ـ برخوردار از سازمانی پویا، دانش محور، ولایتمدار، ارزش گرا و قانونمند؛
ـ متکی بر منابع انسانی متعهد، دانشور، خلاق، آیندهنگر، سازمانپذیر و انقلابی.
بیانیه مأموریت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
دفتر تبلیغات اسلامی، نهادی حوزوی، انقلابی، تبلیغی و علمی است که با ایفای نقش واسط فعال میان حوزههای علمیه با نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزشهای اسلامی و انقلابی و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی میپردازد.
این دفتر برای تحقق این مهم، خود را متعهد به: محور قرار دادن معارف قرآن و مکتب اهل بیت(علیه السّلام)، دفاع از حریم تشیع در عرصهی گفت و گوی ادیان و مذاهب، مرزبانی فکری فرهنگی از آرمانهای امام خمینی«ره»، ولایت فقیه و نظام اسلامی، پاسداشت میراث گرانسنگ حوزه، نواندیشی و نوآوری، تضارب افکار و آیندهنگری دانسته و ساماندهی و اجرای فعالیتهای زیر را ضروری میداند:
1ـ حضور و مشارکت با مراجع سیاستگذاری و برنامهریزی تبلیغی و علمی کشور به منظور تأمین نیازهای فکری ـ دینی مدیریت کلان نظام.
2ـ شناخت مداوم مخاطبان و بازیابی نیازها و معضلات فرهنگ دینی نظام و اقشار جامعه برای هدفمندی و کارآمدسازی تبلیغات اسلامی و پژوهشهای دینی.
3ـ ارائه آموزشهای مورد نیاز برای تربیت فضلا در عرصهی تبلیغات اسلامی و فعالیتهای پژوهشی دینی.
4ـ جذب، ساماندهی و اعزام روحانیون مورد نیاز داخل و خارج کشور به نهادها و مراکز ذیربط و تأمین محتواهای تبلیغی برای آنان.
5ـ نظریهپردازی و اندیشهسازی در عرصهی علوم و معارف اسلامی به منظور تأمین نیازهای فکری دینی جهان معاصر.
6ـ تلاش و هم کاری در تولید و عرضه منشورات مکتوب، محصولات دیداری و شنیداری، نرمافزارها و پایگاههای اطلاعرسانی در حوزهی فرهنگ و معارف اسلامی با بهرهوری از ذخائر علمی فرهنگی حوزههای علمیه.
7ـ حمایت و ارائه تسهیلات زیرساختی و مالی در موارد لزوم برای فعالیتهای تبلیغی، آموزشی و پژوهشی در حوزهی فرهنگ دینی.
هیئت امنا
به منظور بهره گیری از عقل جمعی، در سالهای متمادی، هیئت مدیره و هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سوی مقام شامخ ولایت فقیه منصوب و در آخرین حکم مقام معظم رهبری، در 22 اسفند 1385، پانزده نفر از شخصیتهای علمی و فرهنگی از جمله حجج اسلام والمسلمین آقایان: محمد جعفری گیلانی، سید حسن ربانی، سید عباس صالحی، عبدالرضا ایزدپناه، حمید پارسانیا، محمدتقی سبحانی، احمد واعظی، احمد عابدی، علیرضا امینی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت تبلیغ مدیریت حوزه علمیه قم به عنوان اعضای هیئت امنا دفتر به مدت چهار سال انتخاب و از میان آنان، حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای سید حسن ربانی به عنوان رئیس دفتر و حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای محمد جعفریگیلانی به عنوان رئیس هیئت امنا منصوب گردیدند.
هیئت امنا، بالاترین مرجع سیاستگذاری در دفتر تبلیغات اسلامی میباشد.