به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، حجت الاسلام والمسلمين صافي معاون فرهنگ و تبليغ دفتر تبليغات اسلامي اصفهان در خصوص روز مباهله گفت:مباهله در روز 24 ذي الحجه سال دهم هجري اتفاق افتاد و مربوط به زماني است كه پيامبر (ص) نامه اي به مسيحيان نجرا ن كه يك منطقه مسيحي نشين در حجاز بود نوشتند و آن ها را دعوت به اسلام كردند كه در پاسخ به نامه ايشان هيئتي از مسيحيان نزد پيامبر (ص) رفتند و با اين استدلال كه حضرت عيسي (ع) چون بدون پدرمتولد شده اند مقام ربوبيت دارند اسلام را نپذيرفتند.
وي ادامه داد: در پاسخ به اين برهان مسيحيان آيه 59 سوره آل عمران «إِنَّ مَثَلَ عِيسَي عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ….» مبني بر اينكه حضرت عيسي(ع) همانند حضرت آدم (ع) هستند نازل شد وگوياي اين مطلب بود كه اگر براي حضرت عيسي (ع) به دليل اينكه پدر نداشتند مقام ربوبيت قائل باشيم براي حضرت آدم (ع) نيز با توجه به اينكه نه پدر داشته اند نه مادر بايد مقام والاتر قائل باشيم ولي اين برهان قاطع نيز از جانب مسيحيان پذيرفته نشد و پيامبر (ص) به دستور خداوند پيشنهاد مباهله دادند.
حجت الاسلام صافي پيرامون چگونگي انجام مباهله بيان كرد:مباهله در لغت به معناي رها كردن و برداشتن قيد و بند از چيزي است و در اصطلاح به معناي نفرين كردن و لعن كردن است؛ در مباهله طرفين يكديگر را لعنت و نفرين مي كنند تا كساني كه حقانيت ندارند نابود شوند.
وي با اشاره به نازل شدن آيه تطهير در صبح روز مباهله تصريح كرد: در صبح روز مباهله آيه تطهير در مقام و منزلت و معصوم بودن اهل بيت (ع) نازل شد و پيامبر با همان اهل بيت برگزيده خود در مباهله شركت كردند تا عزم راسخ خود در صورت گرفتن مباهله را به منحصه ظهور برسانند.
معاون فرهنگ و تبليغ دفتر تبليغات اسلامي اصفهان خاطرنشان كرد: پس از آنكه مسيحيان نوع حضور پيامبر را ديدند يقين كردند در مباهله شكست مي خورند و به همين جهت از پيامبر خواستند از مباهله صرف نظر كنند. و ايشان نيز با شروط خاصي پذيرفتند.
وي حضور پيامبر با اهل بيت خود را بيانگر جايگاه والاي اهل بيت در نزد خدا و پيامبر برشمرد و تاكيد كرد: پيامبر با همراه كردن پنج تن آل عبا «عليهم السلام» در مباهله به شكلي مقام رفيع آن ها را در نزد خدا و خودشان فاش كردند و مصاديق آيه مباهله را حضرت علي(ع)،حضرت فاطمه(س) و امام حسن(ع) و امام حسين(ع) معرفي كردند.