به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، شعبه اصفهان، حجت الاسلام والمسلمين حسن سراج زاده، مدير گروه اخلاق مركز مطالعات اسلامي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان در خصوص 13 رجب روز ولادت اميرالمومنين، علي (عليه السلام) و نام گذاري روز پدر گفت: از آنجا كه در روايات زيادي رسول گرامي اسلام(ص)، خود و اميرالمومنين(ع) را به عنوان پدر امت معرفي كرده اند(اَنَا و عَلِيٌّ اَبَوا هذه الامه)، شايسته است به مناسبت روز ولادت ابالائمه و پدر امت، كه به نام روز پدر نام گذاري شده است، نگاهي كوتاه به ساختار خانواده اميرالمومنين علي (ع) و فاطمه زهرا (س) داشته باشيم، تا ببنيم الگوي ساختاري اين خانواده بر چه مدلي استوار بوده است؛ الگوي عمودي يا افقي؟ باشد كه زندگي ها خود را بيش از پيش با اين بزرگواران تطبيق داده و پيروي خود را از ايشان در مقام عمل به اثبات برسانيم.
وي افزود: پيش از آن، لازم است اشاره شود بر اساس ديدگاههاي فمينيستي، بر برابري نقشها در ميان اعضا خانواده تأكيد ميكنند، خانواده اي كه بر پايه مدل عمودي و رابطه طولي پدر، مادر و فرزندان است و پدر در جايگاه سرپرستي و مديريت كلان خانواده قرار ميگيرد، با ادعاي نفي پدرسالاري، به چالش كشيده ميشود و از اين رو امروزه، اساساً ساختار افقي در خانواده و به عبارت ديگر دموكراسي در خانواده پيشنهاد شود. برابر اين الگو، تمام اعضا خانواده در يك خط افقي هم رتبه با هم قرار ميگيرند و مديريت خانواده به طور مساوي بر عهده اعضا خانواده است. سراج زاده خاطرنشان كرد، در اين مدل، نه خانواده، به مثابه يك نهادي منسجم كه نيازمند رهبري متمركز است تعريف ميشود، نه فرزندان براي رشد و تعالي خود نيازمند نظارت والدين هستند و نه انتظار ميرود پدر نقش خاصي را در درون خانواده ايفا كند؛ لذا پدر نيز مانند يكي از اعضا خانواده ميتواند يك راي و يك تصميم داشته باشد و مديريت و سرپرستي در اين خانواده بر عهده پدر نخواهد بود.
عضو هيات علمي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان تصريح كرد، با بررسي خانواده امام علي (ع) و فاطمه زهرا(ع) به عنوان الگوي برتر خانواده اسلامي به اين نتيجه ميرسيم كه در اين زندگي بر اساس آيه 34 سوره نساء كه سرپرستي خانواده را بر عهده مردان ميگذارد، امام علي (عليه السلام)، عهده دار مديريت و مسئوليتهاي خانواده است و انتخاب محل سكونت و كنترل رفت و آمدها بر عهده ايشان است. براي مثال ميبينيم پيش از آغاز زندگي، پيامبر اكرم (ص) حضرت علي (ع) را مأمور انتخاب مسكن ميكند و به وي ميفرمايد: منزلي مهيا كن تا فاطمه (سلام ا…عليها) را به آنجا انتقال دهي(هيئ منزلا حتي تحوّل فاطمه اليه)، و هنگاهي كه يهوديان مدينه براي دعوت از فاطمه جهت شركت در يك جشن عروسي به رسول خدا(ص) مراجعه ميكنند حضرت به آنها ميفرمايد: او همسر علي و تحت فرمان اوست، و از او بايد اجازه گرفت(انها زوجه علي بن ابي طالب و هي بحكمه)، در روزهاي آخر عمر حضرت فاطمه زهرا(س) نيز، آن زمان كه در بستر بيماري افتاده بود، وقتي ابوبكر و عمر به بهانه عذر خواهي از خطايي كه در حق آن حضرت مرتكب شده بودند از علي(ع) اجازه ملاقات با او را گرفتند و امام علي(ع) اين خواسته را به اطلاع زهراي مرضيه(س) رساند، آن حضرت تصميم گيري براي اين كار را به عهده سرپرست خانواده گذاردند و عرضه داشتند: خانه، خانهي توست و اين آزاده زن(زن غيركنيز) همسر توست، هر آنچه ميخواهي انجام بده.(البيت بيتك و الحره زوجتك افعل ما تشاء). حجت الاسلام سراج زاده اضافه كرد، البته روشن است كه در امر مديريت مرد بر خانواده، در كنار مسايل حقوقي رعايت اصول اخلاقي در مديريت لازم است و هيچ گونه اجبار و تحميلي از سوي مدير خانه نبايد بر اعضا خانواده صورت پذيرد، زيرا مديريت موفق، مديريتي است كه همراه با احترام به نظرات و شخصيت افراد خانواده و در صورت لزوم كسب مشورت با آنها، باشد. وي به مثال ديگري اشاره كرد و گفت: در قضيه اذن ملاقات آن دو نفر، با آنكه حضرت علي(ع) با ملاقات آن دو با حضرت فاطمه زهرا(س) موافق بود اما تنها پس از كسب اجازه از حضرت زهرا(س) و با عبارت«نظر شما در اين باره چيست؟»( فما ترين؟ يا فماتريدين؟) به آنها اجازه ورود داد.