وي با اشاره به سيره پيامبر اكرم(ص) در برخورد با پيروان دينهاي ديگر افزود: حضرت محمد(ص) پيروان اديان ديگر را هميشه دعوت به راه حق ميكرد، اما هيچگاه دين خود را به آنها تحميل نكرد، به گونهاي كه آنها در كنار مسلمانان به راحتي زندگي ميكردند.
رئيس دفتر تبليغات اسلامي با بيان اينكه اديان در دنيا به دو دسته دينهاي زنده و خاموش تقسيم ميشوند، گفت: اديان زنده شامل دينهايي است كه پيرواني داشته و داراي مناسك ديني هستند كه پيروانشان به آنها عمل ميكنند.
وي افزود: اديان خاموش پيروان اندكي دارند و اركان شريعت آنها چندان مشخص نيست ضمن اينكه اين اديان در نقاطي خاص متمركز شده و به نقاط ديگر تسري نيافته است.
رئيس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه با بيان اينكه از ميان چند صد دين زنده ثبت شده در دنيا اكنون تنها 11 دين زنده مهم وجود دارد، تصريح كرد: اديان زنده نيز به دو بخش توحيدي و غير توحيدي تقسيمبندي ميشوند كه ملاك قرار گرفتن يك دين در شاخه اديان توحيدي اعتقاد به وحدانيت خدا و عمل به يك سري اصول اخلاقي و قوانين ديني است.
وي ادامه داد: چهار دين زرتشت، يهوديت، مسيحيت و اسلام اديان توحيدي را تشكيل ميدهند و اديان ديگر مانند بودائيسم، كنفسيوس، هندوئيسم، جينيسم و موارد ديگر كه خداي واحد متشخص نداشته و يا الههها و خدايان بسيار دارند آيين ناميده ميشوند.
ارزاني با اشاره به اينكه از ساليان دور پيروان چهار دين توحيدي در اصفهان با مسالمت در كنار يكديگر زندگي ميكنند، تاكيد كرد: به همين دليل از سال گذشته همزمان با برپايي همايش ملي اديان، دبيرخانه اديان توحيدي در اصفهان تاسيس و نشستهايي منسجمتر از سالهاي گذشته با رهبران اين اديان در طول سال تشكيل داديم.
وي درباره پذيرش توحيدي بودن اين اديان از جانب بزرگان ديني گفت: درباره مسيحيت و يهود اين اتفاقنظر وجود دارد كه افراد پيرو اين اديان قائل به وحدانيت خدا هستند.
رئيس دفتر تبليغات اسلامي اضافه كرد: به طور مثال شايد در وهله نخست به نظر برسد يك مسيحي قائل به سه خداست اما اگر از آنها درباره تثليث بپرسيم آن را خداي واحدي ميدانند كه در سه وجود متجلي شده است.
وي در ادامه بيان داشت: بنابراين با كمي اغماض ميتوان آنها را معتقد به وحدانيت خدا دانست و اين در حالي است كه آنها در وجود خود نيز به خداي يگانه اعتقاد دارند.
ارزاني با بيان اينكه براي مسلمانان توحيد اصل اساسي دين است و در دين يهود نيز يهوه خداي واحد و متشخص است، اظهار داشت: اين امر مسلم است كه زرتشتيان آتشپرست نيستند و تنها آتش را مقدس شمرده و به سمت نور عبادت ميكنند.
وي افزود: اين امر به معناي پرستش نور نيست زيرا مسلمانان نيز به سمت قبله نماز ميخوانند، اما اين موضوع به معناي پرستش قبله از جانب آنها نيست.
رئيس دفتر تبليغات اسلامي تصريح كرد: بنابراين زرتشتيان نيز به وحدانيت خدا و معاد اعتقاد دارند و در برخي روايات ما به پيامبر بودن زرتشت نيز اشاره شده است.
وي اضافه كرد: گر چه درباره زرتشتيان اختلاف نظر بسياري وجود دارد، اما از ديدگاه رهبر معظم انقلاب و برخي علماي ديگر آنها پاك هستند و جزو اهل كتاب محسوب ميشوند.
ارزاني به كتاب مقدس زرتشتيان اشاره و تاكيد كرد: پنج گات (بخش) در اوستا وجود دارد و همه بخشهاي آن مورد وثوق نيست به گونهاي كه خود زرتشتيان نيز معتقدند در طول زمان بخشهايي به اين كتاب اضافه شده است و تمام گاتها از زبان زرتشت نيست.
وي ادامه داد: اما پيروان حضرت مسيح معتقدند اگر چه بخشهاي بسياري از كتابشان از زبان حضرت عيسي و مسيح نيست اما بعدها روحالقدس تمام آنها را تصويب كرده و حضرت عيسي نيز اين موضوع را پذيرفته است.
رئيس دفتر تبليغات اسلامي با اشاره به برگزاري همايش بينالمللي اديان توحيدي در اصفهان بيان داشت: در هر چهار دين معضلات، چالشهاي اجتماعي و دغدغههاي مشتركي وجود دارد و اين نشستها ميتواند به رفع مشكلات استان، رسيدن به ارتقاء و كمال و ايجاد همدلي و صميميت بين پيروان اديان منجر شود.
وي اضافه كرد: به منظور رفع برخي كجفهميها كه هنوز در اين ارتباط وجود دارد، لازم است رسانهها قويتر عمل كنند و با تاكيد بر آموزههاي مشترك ديني به فرهنگسازي در اينباره بپردازند.