معاون فرهنگي تبليغي دفترتبليغات اسلامي اصفهان در مراسم سوگواري اباعبدالله الحسين ع در جمع كاركنان اين دفتر ، گفت: جهاد اقتصادي كه توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان راهبرد سال 90 معرفي شد ،حكيمانه ومدبرانه در پي آن است تا ابعاد دنيوي را با ابعاد مقدس اسلامي در هم آميزد و در واقع به نوعي تلاش مقدس و با انگيزه ي الهي در اقتصاد و معيشت اشاره دارد.
وي در ادامه افزود: اسلام در رسيدن به اهداف اقتصادي و مالي ،از چارچوب ارزش هاي اخلاقي ،خارج نمي شود و هرگز براي تحقق آن اهداف از توجه به اخلاق و انسانيت و معنويت ،غفلت نمي كند. از اين رو در شرايط كنوني كه اقتصاد اسلامي ،كم رنگ گرديده ،حس مي شود كه بايد جهاد عظيمي در شناخت اقتصاد اسلامي و حركت به اين سمت صورت گيرد.
حجت الاسلام والمسلمين صافي ،جهاد اقتصادي را از آن حيث كه تركيبي است از دو واژه اخروي و دنيوي يعني جهاد واقتصاد ، بسيار معنا دار و در خور تامل دانست و افزود: اين واژه تركيبي است از لفظ جهاد كه يك مقوله ارزشي و مقدس و برخوردار از جايگاهي بسيار رفيع در بين مقامات و كمالات اكتسابي انسان مسلمان است و لفظ اقتصاد كه از منظر لغت واصطلاح به معناي راه ميانه و وسط در ميان دو راه منتهي به افراط و تفريط است . همين مفهوم در پاره اي از آيات كريمه قران به لفظ قصد كه ريشه اقتصاد مي باشد، مورد اشاره واقع شده است؛نظير « واقصد في مشيك : در رفتارت ميانه رو باش » و نيز همين مفهوم در كلام امير مؤمنان به لفظ اقتصاد تعبير شده است ؛ نظير« لن يهلك من اقتصد »و يا «ما عال من اقتصد »و يا «من اقتصد خفت عليه المؤون » استفاده رهبر معظم انقلاب از اين تركيب ،گوياي آن است كه از منظر رهبري مي بايست اقتصاد ملي با اصول معنوي و ارزشي اسلام نظير عدم اكل مال به باطل ، قرض الحسنه ،عدل وانصاف ،وفاي به عقد ، انفاق و دهها مقوله ي ارزشي و جهادي ديگر در هم آميزد و نوعي انقلاب اقتصادي در راستاي اسلامي شدن هر چه بيشتر آن و زدودن پيرايه هاي مشتبه و غير شرعي از آن ،صورت پذيرد.
اشتباه بسياري از تحليل گران در تبيين راهبرد سال 90 ،اين است كه فكرمي كنند جهاد اقتصادي به معناي توسعه و پيشبرد اقتصاد است ؛ در حالي كه با تاملي اندك در استخدام اين تركيب توسط رهبر معظم انقلاب، به خوبي روشن مي شود كه معنايي كه پيش و بيش از همه در درون اين شعار نهفته است ،تطهير اقتصادي وسوق دادن اقتصاد ام القراي جهان اسلام به سوي اقتصادي قرآني و الهي است ؛ اقتصادي كه در آن كار و كوشش ،مهمترين و بلكه تنها عامل توليد ثروت و سرمايه است وبه تعبير قرآن: «وان ليس للانسان الا ماسعي »: يعني بهره اي براي انسان جز در پرتو كار و تلاش نمي بايست حاصل شود؛ اقتصادي كه در آن پول وسرمايه حرف اول را نمي زند و اقتصادي كه در آن از فعاليت هاي كاذب و ناسالم اقتصادي ودلال بازي و ربا و رشوه و اختلاس خبري نيست؛ وبالاخره اقتصادي كه در آن وجدان كاري و تقواي كاري نقش بسيار تعيين كننده اي دارد.
صافي در پايان فعاليت هاي ناسالم اقتصادي در جامعه يزيدي معاصر امام حسين ع را به عنوان يكي از مهمترين علل تباهي و سقوط جامعه اسلامي در آن عصر دانست و گفت: امام حسين ع در سخنراني خود در روز عاشورا اشاره اي بسيار ظريف بر اين نكته دارد ومي فرمايد :«..قد ملات بطونكم من الحرام »يعني شكم هاي انباشته از حرام شما كارتان را بدانجا كشانده كه به روي مظهر تام اسلام محمدي شمشير كشيده ايد و تاب شنيدن نصايح و هشدارهاي او را نداريد. ببينيد لقمه هاي حرام فراهم آمده از مبادلات نا سالم اقتصادي چه بر سر شما آورده است.