به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، عبدالمجيد خطيب رييس اداره معاونت آموزش با اعلام اين خبر گفت: براي اين كه كودكاني خلاق و متفكر داشته باشيم، بايستي فرصت تحقيق، آزمايش و تفكر را برايشان فراهم كنيم؛ وي با اشاره به اينكه متأسفانه اداره آموزش و پرورش ما هنوز به صورت آموزش محور عمل مي كند، افزود: آموزش صرف مانع از بروز استعدادها و توانايي هاي كودكان و نوجوانان خواهد شد.
خطيب خاطرنشان كرد: هدف فلسفه براي كودك و نوجوان آن است كه از انتقال مستقيم مفاهيم به آنان جلوگيري كند و اين قشر را به نوعي در جريان مكانيسم دانش قرار دهد، و اين مجال را بدهد كه آنها آزمايش كنند، تجربه كنند، تفكر و انتقاد كنند و خود به كشف واقعيات هاي پنهان بپردازند.
وي با اشاره به برخي از روش هاي مطرح شده در اين نشست گفت: از طريق اين روش مي توان بازخورد تفكرات كودك را هدايت كرد و در واقع با استفاده از پردازش و نقادي يك داستان است كه مي توان موتور ذهن كودك را روشن و آن را وادار به تفكر كرد؛كودكان و نوجوانان از طريق داستان بايستي بتوانند محتوا و مفاهيم اصلي و شاخص هاي آن را كشف و درباره آن به تفكر و سپس به بحث و گفتگو بپردازند.
رييس اداره آموزش دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، با بيان اين كه تكرار اين طرح در طي گذشت زمان مي تواند ذهن كودك را خلاق و انتقادي پرورش دهد به تفاوت هاي فلسفه براي كودك با ساير طرح ها نظير كلاس هاي خلاقيت اشاره كرد و اظهار داشت: اين طرح بر جنبه تفكري و استدلالي موضوع تكيه مي كند و با توجه به مفاهيمي كه هر يك به نوعي در فلسفه قابل طرح است سعي مي كند به جاي آموختن مفاهيمي چون مفاهيم اخلاقي، زيبايي شناسي و … بر تفكر روي آن ها اصرار مي ورزد. در فلسفه براي كودك، قرار است كه كودكان پرسشگر باشند و مخاطباني باشند كه خود به فراگيري دانش مي پردازند.
خطيب با اشاره به نحوه برگزاري اين گونه جلسات براي كودك و نوجوان گفت: در اين روش كودكان دور هم نشسته و يكديگر را مي توانند ببينند و مربي تنها هدايت كننده ي مباحث مي باشد و نمي گذارد كه كودكان در گفتگوي خود از موضوع خارج شوند و فرافكني كنند. اين شيوه شبيه برگزاري جلسات درس در حوزه علميه است، مربي نيز يكي ازهمان افراد جلسه مي شود و طوري وانمود مي كند كه گويي خود چيزي نمي داند.
رييس اداره معاونت آموزش دفتر اصفهان در پايان تقويت مهارت تكلم در كودكان را از ديگر محاسن آن بر شمرد و بيان كرد: يكي از ويژگي هاي مهم اين برنامه اين است كه طرح فلسفه براي كودك ريشه اي و جامع بوده و ساير طرح ها را نيز مي تواند در بر بگيرد، وي گفت: اين روش مقطعي نيست و پس از مدتي قدرت تميز كودك را ارتقاء مي دهد و كودك هم مي تواند به تحليل و تشخيص درست مسايل پيرامون خود نيز دست پيدا كند.