وی ادامه میدهد: از جمله مشکلاتی که در مردان باعث ناباروری آنها میشود، این است که برخی از آنها فاقد اسپرم هستند و یا اسپرم توان و خاصیت ترکیب با تخمک زن را ندارد، در ارتباط با زنان نیز باید گفت زنانی وجود دارند که فاقد تخمک بوده یا توان پذیرش اسپرم را ندارند، رحم برخی از زنان توان نگهداری و پرورش جنین را ندارد و یا زنانی وجود دارند که اصلاً رحم ندارند، این مشکلات از دیرباز وجود داشته با این حال میل به داشتن فرزند در این افراد همچنان ادامه دارد.
کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این که انسان همواره در پی یافتن راه حلی برای رفع مشکلات ناباروری بوده است، میافزاید: روشهای گوناگونی برای درمان ناباروری وجود دارد و علم پزشکی با پیشرفتهایی که داشته، توانسته است برای درمان بسیاری از این مشکلات راه حلهایی ارائه دهد یکی از آنها رحم اجارهای است.
وی با تاکید بر این که در اینجا این مسئله مطرح میشود که آیا صاحب فرزند شدن از طریق رحم جایگزین مشروعیت دارد یا خیر، تصریح میکند: البته مباحث دیگری از جمله نفقه و ارث در مورد چنین فرزندی مطرح میشود، باید بدانیم درباره این که نطفه بارور شده زن و شوهری را در رحم زن دیگری قرار دهند، در بین برداشتهای فقهی ۳ نظریه و حکم شرعی وجود دارد:
حرمت و عدم جواز: مراجع تقلیدی مانند امام خمینی، آیت الله بهجت، آیت الله تبریزی، آیت الله خویی و آیت الله فاضل لنکرانی این عمل را حرام دانسته و برخی مانند آیت الله تبریزی تصریح کردهاند که اجرت زن جانشین نیز باطل است. آیت الله وحید خراسانی در این باره فرمودهاند: اگر در زمانی که نطفه را در رحم زن قرار میدهند، زن همسر دائمی یا موقت صاحب نطفه باشد، جایز است مگر این که متوقف بر انجام کار حرامی باشد که ارتکاب آن کار، حرام است
جواز: آیت الله خامنهای، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله نوری همدانی این عمل را جایز دانسته، البته این عمل نباید همراه کار حرامی مانند نگاه حرام و لمس حرام باشد، اگر چه توسط پزشک هم جنس نیز باشد مگر اینکه ضرورتی وجود داشته باشد.
جواز در صورت نامحرم بودن زن جانشین با صاحب نطفه: آیت الله سیستانی قائل به تفصیل شده و میفرماید: قرار دادن جنین در رحم زن دیگر اگر آن زن با مرد صاحب اسپرم محرم باشد (مثل خواهر و…) بنابر احتیاط، جایز نیست و اگر محرم نباشد جایز است.