وی افزود: اسلام برای پاسخ دادن به این میل بستر ازدواج و تشکیل خانواده را پیشنهاد داده و حدومرزهای این نیاز را به چهارچوب خانواده محدود نموده است تا از این طریق هم این نیاز، بیپاسخ نماند و هم گسترش جلوهگری در اجتماع باب انحراف اخلاقی را برای مردم فراهم نیاورد؛ خداوند در قرآن به زنان مؤمن میفرماید که زینت خود را آشکار ننمایند.
کارشناس اخلاق و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم خطاب به زنان مؤمن میفرماید که زینت خود به جز برای محارم آشکار ننمایند، تاکید کرد: در روایات نیز تبرج و خودآرایی در مقابل نامحرم ممنوع اعلامشده است، در همین ارتباط رسول خدا میفرماید که «بهترین زنان شما، زنی است که… خود را برای شوهرش بیاراید و از دیگران بپوشاند».
تأثیر نظام سرمایهداری بر مهم جلوه دادن زیباییهای ظاهری
وی یکی از اموری که زنان را برای تأمین نیاز جلوهگری ترغیب میکند توجه به زیباییهای ظاهری دانست و ابراز کرد: باید دقت کنیم که با توجه به تأثیر نظام سرمایهداری بر جزئیترین وجوه زندگی مردم، نمیتوان از تأثیر این نظام در تعریف جدیدی از زیبایی غفلت ورزید؛ در واقع صنعت مد و صنعت آرایشی و بهداشتی امروزه تعریفش از زیبایی متناسب با معیارهای فردگرایی و لذتجویی است؛ بر این اساس این صنعت به تولید میپردازد و با استفاده از تخصصیترین شیوههای تبلیغی زنان را دعوت به خرید میکند و در این فرآیند این بازارها هستند که به رفتارها و تعاملات زنان جهت میدهند.
ابراهیمی تصریح کرد: کمی گذشتهتر وقتی زنان میخواستند در رابطه با یک زن زیبا صحبت کنند به زنی اشاره میکردند که آرایش و میکاپ نسبتاً غلیظی داشت، رنگها کاملاً در صورتش پیدا بود و همین منجر به تفاوتش با دیگران میشد اما چند سالی است موضوع دیگری جای خودش را به لوازمآرایش داده و آن موضوع «نچرال بیوتی» یا همان زیبایی طبیعی است که اغلب مردم در لایوهای اینستاگرام و کپشن های سلبریتیها بسیار دیده و درباره آن خواندهاند.
«نچرال بیوتی»، طبیعی یا مصنوعی، مسئله این است!
وی اضافه کرد: آنها دائماً میگویند ما نچرال هستیم و دستی در صورت خود نبردهایم؛ در واقع تمام تلاششان را هم میکنند تا با آرایش بسیار رقیقتری مقابل دوربینها ظاهر شوند و به مخاطب خود بفهمانند که ما آرایش نداریم و زیبایی ما طبیعی است اما حقیقت این است که استانداردهایی که صنعت آرایشی و بهداشتی در این زمینه ارائه میدهد مبنای تغییر رویه زنان شده است و حالا سعی میکنند خود را به این استانداردها نزدیک کنند.
کارشناس اخلاق و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه شاید دلیل این تغییر رویه این باشد که درروش آرایش غلیظ خواهناخواه دیگران متوجه آرایش کردن میشدند و میفهمیدند که شخص مقابل با توسل به لوازمآرایشی خود را زیبا کرده است، اظهار داشت: به همین دلیل وقت آن رسیده تا نیاز به زیبایی بهگونهای دیگر ارضا شود تا هم زنان زیبا به نظر برسند و هم دیگران زیبایی مصنوعی آنها را متوجه نشوند؛ «نچرال بیوتی» دقیقاً هدفش همین است و برخلاف نامش که از زیبایی طبیعی برمی آید اتفاقاً اصلاً طبیعی نیست و کاملاً بهواسطه مواد و لوازم و ابزار گوناگون، ویژگی زیبایی را یدک میکشد منتها چون در ظاهر خیلی هویدا نیست خودش را به جای صورتی طبیعی جا میزند.
وی اضافه کرد: بدین ترتیب زمان آن میرسد که هر فرد برای طبیعی نشان دادن خودش سراغ انواع مواد و شامپوها و صابونهای مخصوص مو و پوست برود تا چین پیشانی و گودی و تیرگی زیر چشمش را کمرنگ نماید؛ دیگر کار به همین راحتی انجام نمیگیرد چون مواد ارزانقیمت زنان را به نتیجه نمیرساند و مجبورند با پرداخت هزینههای بالا خودشان را جوانتر نشان دهند بدون اینکه کسی بفهمد؛ اینجاست که انواع کرمها، ماسکها، ویتامین، کراتینه مو، پاکسازی پوست، ماساژ عضلات صورت، مرطوب کنندهها، لایهبرداری پوست، انواع کرمهای ضد آفتاب و غیره وارد کارزار زیبایی میشود تا هدف «نچرال بیوتی» را تأمین کند.
ابراهیمی گفت: در این میان چشم و ابرو و لب و دهان هم که با روشهای دیگر باید ساده و طبیعی به نظر برسد؛ انواع تتوها و تزریقها، جور این قضیه را باید بکشد تا زنان منطبق بر استانداردهای نچرال بیوتی پیش بروند.
نچرال بیوتی و توهم خود زشت پنداری
کارشناس اخلاق و تربیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه بیتوجهی زنان به هویت حقیقی خویش و ناچیز شمردن خود و دچار شدن به توهم خود زشت پنداری منجر میشود تا آنها ناخواسته در دام نچرال بیوتی گرفتار شوند، گفت: تغییر و دگرگونیهای ارزشی و رفتاری در جامعه باعث شده که زنان تصور کنند اگر زیبا نباشند موردتوجه قرار نمیگیرند و حالا این چالش هویتی منجر به این میشود تا آنها به خواستههای نچرال بیوتی تن دهند؛ ایجاد رقابت جنسی از اهداف نظام سرمایهداری است و زنان را گرفتار این رقابت میکند.
وی ادامه داد: توجه به ارزشهای اخلاقی همچون خردگرایی، صداقت، حیا و نجابت و سایر فضائل اخلاقی توسط خانواده و اجتماع میتواند در تقویت بازیابی هویت زنان و دختران مؤثر باشد.
در منطق قرآن زنان ارزشمند با ویژگیهای معنوی و نه ویژگیهای جسمانی معرفی میشوند
ابراهیمی با اشاره به اینکه در منطق قرآن زنان ارزشمند با ویژگیهای معنوی و نه ویژگیهای جسمانی معرفی میشوند، تاکید کرد: خداوند در قرآن در رابطه با آسیه همسر فرعون میفرماید که «و خداوند برای مؤمنان، به همسر فرعون مثل زده است، در آن هنگام که گفت: «پروردگارا! خانهای برای من نزد خودت در بهشت بساز و مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهاییبخش!»
وی اضافه کرد: در واقع سیمای همسر فرعون در این آیات اینگونه معرفیشده است که اهل زرقوبرق دنیا و کاخ و تجملات فرعون نبوده و ایمان به خداوند برایش از هر امری ارزشمندتر بوده است.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه فرهنگ جامعه ما فرهنگی اسلامی است اما وقتی در رفتارها فقط به نام اسلام بسنده میکنیم پایههای فرهنگ اسلامی دچار سستی شده و در نقطه مقابل زمینه برای پذیرش فرهنگ بیگانه فراهم میشود، تصریح کرد: خودباختگی فرهنگی نیز نتیجهای جز خودکمبینی، احساس حقارت و عدم اعتمادبهنفس نخواهد داشت. لذا نهادهایی چون خانواده، مدرسه و دانشگاه، رسانههای همگانی و متولیان امور فرهنگی در کشور بیش از سایر نهادها در این زمینه وظیفهدارند.
پارادوکس در جامعه و رسانهها در ارتباط با دین
وی گفت: پارادوکسی که در جامعه و رسانههای جمعی شاهدش هستیم این است که از یکسو مبانی تفکرات خویش را دینی میدانند و از سوی دیگر با تبلیغات گوناگون مردم و مخصوصاً زنان را دعوت به خرید کالاهایی میکنند که بدون هیچ هدف معنوی تنها در خدمت توجه به تن و جسم است.
مشاهده در خبرگزاری مهر
مشاهده در خبرگزاری شبستان
مشاهده در پایگاه خبری صاحب نیوز
مشاهده در پایگاه خبری ندای اصفهان