وی در ادامه افزود: مبنای مدیریتی رسول خدا مهربانی، خیرخواهی و تلاش برای هدایت همه مردم بود پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) دید بستهای نداشتند و حتی برای اصلاح مشرکان و منافقان نیز دل میسوزاند و راهبرد پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) در تبلیغ دین جذب حداکثری و دفع حداقلی بود.
برخوردهای قهری با مخالفین همیشه آسیبزا بوده است
رییس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان با اشاره به اهمیت جذب حداکثری و سعه صدر در برخورد با مخالفین، اظهار کرد: برخوردهای قهری با کسانی که در اصول با ما هم عقیده اند ولی اندکی اختلاف و زاویه در مسائل مذهبی یا سیاسی با ما دارند ضربات جبران ناپذیری را به ما زده است، این روش خلاف سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و باید اصلاح شود.
حجت الاسلام و المسلمین علیجانی ادامه داد: شهید مطهری در کتاب حکمتها و اندرزها در سیره رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) بیان میفرماید: پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نگاهی که به افراد داشتند، نگاهی کریمانه و از روی لطف و مهربانی بوده است.
وی با بیان اینکه سه شیوه و شاخص تبلیغی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جذب حداکثری می باشد، تصریح کرد: موقعیت شناسی نخستین شاخصه ایشان است، یکی از سنت های تبلیغی پیامبر(صلی الله علیه و آله)، «موقعیت شناسی» یا استفاده از مقاطع حساس و نتیجه بخش است.
پیامبر اکرم(ص) فرصتها را غنیمت میشمردند
رییس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: پیامبر(صلی الله علیه و آله) در تبلیغ از عنصر «اِغتَنِمِ الفُرَص یعنی فرصت غنیمت است»، نهایت بهره برداری را می کردند، مثلاً در ماه های حرام، در مناطق پرجمعیت، مثل بازار عکاظ و … می رفت و مردم را به اسلام فرا می خواند.
حجت الاسلام علیجانی با اشاره به مهربانی و نرمخویی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) تصریح کرد: یکی از سنت های عالی پیامبر(صلی الله علیه و آله) نرمخویی آن حضرت است، که عامل مهمی در جذب مخاطبان و پیشبرد تبلیغ اسلام دارد؛ قرآن در سه آیه از این خصلتِ آن اسوه با عظمت خبر می دهد، «و انک لعلی خلق عظیم همانا تو بر بلندای خوی و خلق عظیمی قرار داری» «فَبِما رَحمةٍ مِنَ الله لِنتَ لَهم نرمخو شدن تو به آنان از رحمت خداوند است» «و منهم یوذون النبی و یقولون هو اذن… افرادی از آنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) را اذیت می کنند و می گویند او «گوش» است» این سه آیه به نرمخویی و لطیف برخورد کردن پیامبر(صلی الله علیه و آله)، اشاره دارند و نصی است غیر قابل انکار که در آن حضرت از خشونت و تند خویی خبر نیست.
وی دلسوزی را دیگر ویژگی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) توصیف کرد و گفت: از روش تأثیر گذاری روانی پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر مردم، جهت گرایش به اسلام، باید مراقب بودن و مواظب بودن یا «دلسوز» بودن آن حضرت نسبت به مردم را مطرح کرد که به نوبه خود نقش بالایی در اسلام آوردن آن مردم خشن و متعصب داشته است.
امید آفرینی شیوه تبلیغی پیامبر اکرم(ص) بوده است
رییس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) گروهی را به سرپرستی «معاذ بن جبل» جهت ابلاغ دین و تبیین معارف بلند آن به یمن اعزام فرمود، هنگام عزیمت آنان چند نکته را تذکر داد از جمله فرمودند تا میتوانید کار را برای مردم آسان کنید، دستور نسازید و تکالیف سختی بر مردم تحمیل نکنید که باعث اذیت و اضطراب خاطرشان شود.
وی در ادامه اظهار کرد: توصیه دیگر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به معاذ بن جبل این بود که مردم را امیدوار کنید، از دین ناامید و مأیوس نسازید به مردم نوید و بشارت بدهید، در این صورت عزم و اراده گرایش و پیوستن به دین درآنان ایجاد میشود، و به کارهای نیک رغبت و علاقه پیدا میکند، در حقیقت بنابر سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) باید بدانیم که جذب حداکثری با تندخویی و بداخلاقی امکان پذیر نیست، بلکه با دل و رویی همچون چشمه ساری و جاری و نرمخویی و تحمل می توانیم جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم.