وی ادامه داد: جنس کارهای دفتر تبلیغات اسلامی، آموزش، توانمندسازی، پژوهش و همچنین پشتیبانی فعالیت در فضاهای مجازی و هنری است و رویکرد آن، بهگونهای که طلاب علاوه بر انجام کارهای مرسومی مثل سخنرانی، مشاوره دینی، پرسش و پاسخ و … بتوانند در میدان بزرگ فضای مجازی نیز حضور تبلیغی داشته باشند؛ چراکه عمده جمعیت جامعه اکنون در این فضا هستند و فضای مجازی فرصت ارتباطی خوبی را ایجاد کرده است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: سابقاً وقتی طلبهای یک ماه به یکی از روستاهای دور افتاده میرفت و برمیگشت، ارتباطش با مردم قطع میشد اما اکنون میتواند در فضای مجازی این رابطه را استمرار ببخشد.
قطبی با تأکید بر اینکه تمرکز دفتر تبلیغات اسلامی بر ادامه ارتباط مبلغ با مردم در حوزه فضای مجازی است، گفت: در این زمینه، حداقل کار، داشتن یک کانال تلگرامی یا پیج اینستاگرامی و تولید محتوای مناسب این فضاست است. اکنون گروه تولید انیمیشن و اینفوگرافی ما فعال است و گروههایی نیز پایگاه اختصاصی، اپلیکیشن و سایت دارند. این گروهها کمکم توسعه پیدا میکنند.
وی تصریح کرد: متأسفانه در کشور به خاطر ضعف در شناخت فضای مجازی، نخستین چیزی که با شنیدن نام آن به ذهن متبادر میشود، پیامرسانها بهویژه تلگرام است؛ درصورتیکه این فضا لایههای وسیعی دارد و ما باید بتوانیم این انگیزه و شناخت را در طلبهها ایجاد کنیم تا آنها لایههای دیگر فضای مجازی را نیز بشناسند.
قطبی با اشاره به ویژگیهای فضای بازی گفت: مخاطب، بهویژه مخاطب کودک و نوجوان احساس همذات پنداری بسیاری در بازی با شخصیتها میکند و نیز، خود را درون قصه پیدا میکند و میتواند آن را به میل خود شخصیسازی کند.
وی با بیان اینکه مراحل ساخت یک بازی در دنیا از ایده پردازی گرفته تا سناریونویسی و … را شامل میشود، اظهار کرد: ما در بحث فنی از دنیا عقب هستیم اما در سناریونویسی و ایده پردازی میتوانیم کارهای خوبی را انجام بدهیم و مهم همین است که بتوانیم یک خلق عالی جهانی در این شاخه داشته باشیم تا برنامهنویسهای دنیا بر اساس آن سناریو بازی بسازند.
قطبی گفت: هالیوود از ۱۵ سال پیش بهصورت جدی وارد میدان بازی شد و اکنون میداندار بزرگی در این فضاست. اکثر برنامهنویسهای آن را نیز پاکستانیها و هندیها و ایرانیها تشکیل میدهند. بنابراین میتوان سناریو را نوشت و بعد در بخش فنی از فنی کاران مطرح دنیا کمک گرفت. اگر روی این مسئله تمرکز کنیم با پشتوانه تاریخی و تمدنی هزاران ساله خود میتوانیم از دیگر کشورها نیز جلوتر باشیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، مزیت ایران را تاریخ غنی آن دانست و افزود: تاریخ انقضای فیلمهای تخیلی گذشته است و وقت آن است که به سمت بازیهای تاریخی تمدنی برویم. با نگاه فضایی نمیشود تمدن ساخت اما با تاریخ تمدن میتوان تمدن را بازآفرینی کرد.
قطبی ابراز امیدواری کرد؛ اگر در این زمینه ورود جدی داشته باشیم میتوانیم حداقل تا ۲۰ سال بعد اثرگذار باشیم، چراکه تأثیر یک بازی آنلاین هزار برابر بیشتر از یک کانال تلگرامی است و میتواند در عمق وجود کودکان نفوذ کند و به آنها شاکله بدهد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت ویکیها گفت: یکی از میدانهای دیگری که طلاب باید به آن وارد شوند میدان ویکیهاست. ویکیها امروزه بزرگترین صحنه اطلاعات عمومی و رایجترین مدرسه اطلاعاتی هستند. یک ویکی نویس امروز بهاندازه یک استاد دانشگاه دیروز در آموزش افراد نقش دارد با این تفاوت که دامنه مخاطب ویکی نویس بیشتر از یک استاد است. اگر ما بتوانیم در این حوزه نیز پایگاه داشته باشیم میتوانیم خوراک مناسب را به مخاطبان عرضه کنیم.
قطبی تصریح کرد: ما برای رسیدن به این اهداف، قدمبهقدم پیش میرویم و نخستین کار این است که ذهن مبلغان و طلاب را از حالت تحذیری نسبت به اینترنت و فضای مجازی به سمت یک ظرفیت و فرصت جدید سوق بدهیم. برای نیل به این مهم، همایشها سمینارها و مصاحبههای زیادی را انجام داده و برگزار کردهایم و خوشبختانه اثرگذار هم بوده است.
وی افزود: قدم دوم، آموزش و توانمندسازی و شناخت ظرفیتهاست تا طلاب به شناخت و تحلیل کافی برسند و بعد بتوانند در زمینههای مختلف شروع به کار کنند. اگر در گذشته یک طلبه فقط میتوانست منبری یا مدرس باشد، امروز میتواند اعلام آمادگی کند که در فضای ویکیها یا بازیهای آنلاین فعالیت داشته باشد. البته این کار محدود به طلاب نیست و ترکیبی از رشتههای روانشناسی، جامعهشناسی و … را لازم دارد تا بتوانیم در گروههای مراکز رشد دانشبنیان ورود کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تأکید کرد: افق ما این است که ۱۰ سال بعد، تعدادی شرکت دانشبنیان در حوزه فضای مجازی داشته باشیم و بتوانیم با رویکرد مذهبی در آن نقشآفرینی کنیم. برای رسیدن به این افق ابتدا باید تغییر نگرش ایجاد کنیم، سپس قدرت تحلیل و مهارت به طلاب بدهیم و در گام بعد، تیم و تشکل بسازیم و ظرفیتهای پشتیبانی را برای ورود آنها به این میدان فراهم کنیم.
وی گفت: نگاه ما این است که تبلیغ دین، صرفاً از طریق منبر نباید صورت بگیرد، به همین دلیل تلاش کردهایم در روشهای تبلیغی تنوع داشته باشیم. برای مثال برای رمانهایی که بیش از ۱۰ بار تجدید چاپ شدهاند، جلسه نقد و معرفی برگزار میکنیم و در حوزه شعر و ادبیات نیز ورود پیدا کردهایم. چندی پیش همایش ادبیات پایداری را برگزار کردیم و کارگاههای شعر و قصه و نویسندگی را نیز تشکیل دادهایم.
قطبی اعلام کرد: یکی از طلاب ما بیش از ۲۵۰ داستان کوتاه به سفارش شهرداری نوشته و است و این تعداد بهمرور افزایش پیدا میکند. قطع بهیقین از بین چند هزار داستانی که طلاب طی چند سال آینده تولید میکنند، چند مورد آن ماندگار و نسل به نسل نقل خواهد شد. در حال حاضر ۴۰ طلبه شاعر در اصفهان داریم و طلاب نویسنده نیز در سراسر کشور زیادند اما چون اسم آنها روی کتاب بدون پیشوند و پسوند میآید، کسی مطلع نیست که آنها روحانی هستند. برای مثال بازی نبرد نیز توسط یک طلبه طراحی و تولیدشده که خود مدرس حوزه است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: برگزاری کلاسهای آموزش زبان اسپانیایی، عربی، فرانسه، انگلیسی و چینی از دیگر فعالیتهای دفتر تبلیغات اسلامی است و همچنین، برپایی جشنواره ملی سبک زندگی که امسال بیش از ۲۸ هزار اثر از سراسر کشور به آن فرستادهشده است.
وی افزود: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ۱۱۲ عنوان کتاب چاپ کرده و حدود هشت عنوان کتاب جدید را نیز در دست انتشار دارد.
قطبی با بیان اینکه تمام شعب دفاتر تبلیغات اسلامی باید بر مدار میزهای تخصصی کار کنند، گفت: این میزها چهار قطب مشترک دارد که شامل قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی، اندیشههای متقن علوم انسانی و اسلامی، تعمیق باور و قرآن و دانشهای سیاسی، با رویکرد فرهنگ عمومی است. ۸۰ درصد از برنامههای دفتر تبلیغات نیز مسئله محور است و بر اساس ۱۶ مسئله تعریفشده از سوی دفتر مرکزی اجرا میشود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان همچنین با اشاره به فعالیتهای پژوهشی این دفتر اظهار کرد: کارهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در قالب پژوهشکدهای رسمی با عنوان «الهیات و خانواده» انجام میشود که تنها پژوهشکده دارای مجوز در حوزه علوم اسلامی است و دو موسسه آموزش عالی دارای مجوز به اسم علامه مجلسی برای برادران و مجتهده امین برای خواهران نیز داریم که مشغول به فعالیت است.