وی ادامه داد: در این نظامِ فکری، انسان درد و رنجهای خود را برخاسته از آشفتگیِ درونیِ خویش میپندارد و سعی بر آن دارد تا با روشهای ذهن آگاهی، خود غرقگی، مثبت اندیشی، تمرین ذهن و تاب آوریِ روانی، به تقویت درونی خود پرداخته و درد و رنج را از خویش دور سازد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: حتی اجتماع و تجمعّاتِ انسانی در این روشِ فکری باید موجب تسکین روحی و روانی انسان باشد و نتیجهای برای تَشفّی و آرامش روحی برای انسان در بر داشته باشد.
وی با بیان اینکه در واقع جامعه و محیط، مبداء رویدادها و عادتوارههایی خواهد بود که انسانِ منفرد و گوشهنشین را شاد کند و به او نشاط ببخشد، تصریح کرد:در اسلام امّا نوع نگرش بر خلاف این طرز تفکر است، دین اسلام در قلب و دل انسان بذر ایمان و باور مینشاند که مَظهر و ثمرهی آن، تجمعّات و آیینهای اجتماعی و جماعتهای مذهبی است.
قطبی افزود: در واقع مبداء و منشاء عادتوارههای اجتماعی و آیینهای مذهبی در اسلام، امور قلبی و درون مایههای مذهبیِ فرد است و تجمعّات، مَظهر دین است نه مبداء دین.
وی ابراز داشت:این نگاهِ منطقی که متّکی بر آموزههای دینی و اسلامی است و مبداء تامین نیازهای اجتماعیِ انسان را ایمان قلبی او میداند، بهترین راه برای برون رفت انسان معاصر از مشکلات و آلام است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عنوان کرد: درد و رنجهایی که بشر آن را برخاسته از آشفتگیِ ذهن و روانِ پریشان خود میپندارد از نظر اسلام برخاسته از دوری انسان از مبداء فیض و خالق هستی است.
وی تاکید کرد: مبداء درد و رنج در اسلام ضعف ایمان و ناصافیِ قلب و دل است، آموزههای اسلامی همه با هدف ایجاد صفای دل و ایمان قلبی برای انسان بوده و با ایجاد ارتباط بین انسان و مبداء فیض و خالق هستی، آلام و رنجهای او را میکاهد و نگاه تازهای به او میبخشد.
قطبی اذعان کرد: رمضان و روزه یکی از این تعالیم آسمانی و متعالی است که بدون سر و صدا، انسان را در ماه برکت و رحمت به سرمنشأ خیرات و برکات هستی متصل میکند.