رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: تقریبا در همه مقولات فقهی به این سه شاخص محوری و اساسی اشاره شده و مدنظر همه علما و فقها قرار گرفته است.
وی با بیان شاخص های مدنظر اسلام در حوزه مصرف، گفت: اولین شاخص، نیازمداری در مصرف است، یعنی این که مصرف باید بر اساس نیاز باشد و انسان نباید به سمت مقوله ای که به آن نیاز ندارد برود.
قطبی با تاکید بر تعارض نیازسازی در فرهنگ غرب با فرهنگ اسلام، تصریح کرد: اگر انسان بدون نیاز به سمت مصرف کالا برود به نوعی اسراف و زیاده روی در مصرف شکل گرفته است.
وی اضافه کرد: شاخص دوم در زمینه مصرف «به گزینی» است، یعنی زمانی که نیاز به کالایی پیدا کردیم باید بهترین ها را انتخاب کنیم و در بین محصولاتی که می تواند نیاز ما را برطرف کند محصولی که کیفیت بهتری دارد را انتخاب کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان «به گزینی» در محصولات فرهنگی مناسب و کیفی را همچون سایر کالاهای مصرفی دانست و گفت: باید در محصولات فرهنگی نیز محصولی که کیفیت بهتر، منطق و محتوای بهتری و عمق بیشتری دارد و مستند و دقیق بوده وداری سلامت فکری است را انتخاب کنیم.
وی خاطر نشان کرد: شاخص سوم، تعادل در مصرف است، یعنی پس از این که محصول را انتخاب و تهیه کردیم در هنگام مصرف باید تعادل را رعایت نماییم، به عنوان مثال اگر مدت طولانی متمرکز بر یک سبکی از مطالعه و یا مصرف یک نوع کالای خاص در زندگی شویم، تعادل زندگی به هم خورده و دچار آسیب در حوزه سلامت و به هم ریختگی در زندگی از نظر روانی و فکری می شویم.