مدیر گروه فلسفه و کلام دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: امروزه با توجه به وجود ماهواره و تأثیرگذاری وسیع شبکههای مجازی، دنیای غرب و تمدن غرب در جامعه تزریق میشود و به همین دلیل معلمان در درجه اول تحت تأثیر ماهوارهها و شبکههای مجازی قرار میگیرند و از طرف دیگر هم آماده تقابل بافرهنگ غربی نیستند.
صفرتا صد فرهنگ غربی بد و غلط نیست
وی در خصوص لزوم بومیسازی، تشخیص و جداسازی صحیح و نادرست تمدن غرب تصریح کرد: هنگامیکه بحث تقابل تمدن و فرهنگ غربی مطرح میشود به این معنی نیست که صفرتا صد این فرهنگ اشتباه است، بلکه معلم باید طوری تعلیم دیده و آموزش دیده باشد که توانایی تشخیص و جداسازی بخشهای صحیح و نادرست تمدن غرب را داشته باشد و همچنین بتواند بخشهای صحیح را بومیسازی و بافرهنگ ایرانی تلفیق کند و در نهایت به دانش آموزان مقاطع مختلف آموزش بدهد.
حجت الاسلام و المسلمین نقیه با اشاره به اینکه معلمان آنچنانکه بایدوشاید وظیفه خود را انجام ندادهاند تأکید کرد: متأسفانه معلمان ما امروز قوت تشخیص ویژگیهای مثبت و جدا کردن آنها از فرهنگ غرب را ندارند چراکه اکثریت تحصیلکرده دانشگاه هستند و بحث هویت بخشی و تمدن سازی را نیاموختهاند و همینطور دانشجویان، حدود 12 سال تحت آموزش نظام آموزشوپرورش جمهوری اسلامی هستند اما میبینم که از همه جهات خالی هستند و شناختی درستی نسبت به هویت ایرانی و اسلام ندارند و درحالیکه 12 سال در بهبهه نوجوانی و جوانی در اختیار نظام آموزشی بودهاند، متوجه تفاوتها نیستند و این نشانگر این است که معلمان ما، آنچنانکه بایدوشاید وظیفه خود را انجام ندادند.
وی افزود: فرهنگ ایرانی و اسلام بسیار درهمتنیده است و در واقع هویت ایرانی و هویت اسلامی جدا از هم نیستند بنابراین معلم در درجه اول نیازمند این است که بهخوبی اسلام و ابعاد مختلف آن را بشناسد، برای مثال، حداقل یک دوره کتب شهید مطهری را کارکرده و ابعاد مختلف اسلام از دیدگاه شهید مطهری را آموزشدیده باشد و بداند که اسلام میتواند پاسخگوی زمان امروز و حتی آینده باشد و زمانی که اسلام را بهخوبی شناخت، متوجه میشود که اسلام در حال حاضر بهخوبی جوابگو است و احکام ثابت و متغیر اسلام دارای چنین ظرفیتی است و میتواند پاسخگو بوده و مشکلات زمانه را بهدرستی حل کند.
معلم باید مسلط بر مؤلفههای هویت ایرانی باشد
استاد حوزه و دانشگاه بابیان ویژگیهای معلم تراز انقلاب خاطرنشان کرد: یک معلم انقلابی باید تسلط کامل بر مؤلفههای هویت ایرانی داشته باشد و لازمه آن این است که دوره تاریخ ایران، اعم از قبل از مشروطه، مشروطه، پهلوی و انقلاب را با دقت مطالعه کرده و در صورت نیاز آموزش ببیند و ضمن هویت شناسی و تاریخشناسی ایرانی، بحث غربشناسی را هم کار کند و در مقام مقایسه هم مسلط باشد.
وی با اشاره به ویژگی دیگر معلمان بیان داشت: هنگامیکه این ظرفیت علمی و شناخت تاریخ ایران، بخصوص 100 تا 150 سال اخیر و هویت ایران و در ضمن آن تمدن غرب شکل بگیرد، ویژگی دوم رخ خواهد داد که در واقع میتواند انقلاب اسلامی را با ظرفیت ایجاد تمدن اسلامی، با قبل از انقلاب مقایسه کند و زمانی که این ویژگی مقابله گری را پیدا کرد، هیچوقت تحت تأثیر مباحثی همچون دشمنی غرب و آمریکا، مباحث اقتصادی و… که باعث تلاطم جامعه میشود قرار نمیگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین نقیه در پایان با تکمیل صحبتهای خود گفت: در این صورت هم بعد اسلامی یک معلم قوی شده و هم بعد فرهنگ و هویت ایرانی، بنابراین یک معلم در تراز انقلاب اسلامی باید دو ویژگی داشته باشد، نخست اسلامشناس باشد، البته نه در حد تخصص علما، و دوم یک ایرانشناس و هویت شناس ایرانی قوی باشد که چنین شخصی را میتوانیم بگوییم، یک معلم تراز انقلابی است.