وی افزود: آموختیم که چگونه میتوان آیینهای مذهبی را در فضای مجازی گسترانید و پهنای باند را به انتقال محتوا و دادههای ارزشی اختصاص داد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در این میان مداحی که پیشتر با همنفَسی و همنوایی مخاطبان و پا منبریها گره خورده بود و به قول مداحان، بدون جمعیت و پژواک صدای آنان مداحی حال نمیداد اکنون الگوی جدیدی را تجربه کرد که تنها با یک نفَس و دوربین هم میتوان مدح و مراثی خواند و شور احساسی را به شعور ادراکی تبدیل کرد.
وی ادامه داد: اینک که مردم در خانههای خود و از طریق گیرندههای تصویری پای نای و نوای مداحی مینشینند آن چیزی که ایشان را به عمق درک و دلدادگی میبرد، شعور ادراکی است و نه شور احساسی، چرا که همنفَسی و همنوایی از دست رفته و مخاطب باید با احساس عقلاندیشانه و تفکر ادراکی و درونی خویش به مدح و مراثی توجه کنند.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی تصریح کرد: البته این ماجرا یکسره خسران نیست و از سویی ارزش افزوده است که به آیینهای مذهبی بخشیده میشود و به انسان میآموزد که ادراک برخاسته از توجه به مدح و مراثی تاثیر بیشتری را رقم میزند و عمق دل انسان را از زنگارها صیقل میدهد.
وی بیان کرد: اکنون متولیان امر باید بکوشند برای دوران پسا کرونا به جای بازگشت به شور احساسی، الگوهایی را رقم بزنند که ترکیبی از شور احساسی و شعور ادراکی باشد تا بیش از پیش درونمایههای معرفتی انسان را بیدار کند و فطرت انسان را آگاه سازد، در این صورت کرونا یک فرصت و نعمت خواهد بود و نه یک تهدید.