رییس موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) با اشاره به آیه شریفه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» عنوان کرد: سنت ها و قانون های اجتماعی حاکم بر زندگی انسان ها که در قرآن از آن ها یاد شده و ثابت و تغییر ناپذیر است و از جمله این آیه شریفه، همگی حاکی از آن است که یک نظام هوشمند بر جوامع انسانی حاکم است.
وی ادامه داد: این نظام یک نظام علی و معلولی و تحت تاثیر اراده جمعی انسان ها است و تا اراده جمعی انسان ها بر تغییر تعلق نگیرد، شاهد هیچ تحولی در جوامع نخواهیم بود.
حجت الاسلام صافی اصفهانی در ادامه به بیان این واقعیت در ادبیات ایران اشاره کرد و خاطرنشان شد: حکمای شعر و ادب ایران از دیرباز توجه ما را به اینکه منتطر واقعی امام زمان چه کسی است و ظهور و بروز و اعلام نیاز به حکومت مهدوی در واقع باید از سوی ما سر زند، جلب کرده اند.
رییس موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) افزود: اشعاری از قبیل اینکه «گفتم که روی ماهت از من چرا نهان است، گفتا تو خود حجابی ور نه رخم عیان است» یا اشعاری از قبیل «جمال یار ندارد نقاب و پرده ولی، غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد» نشان دهنده ویژگی های فرد منتظر در کلام شعرای شعر فارسی است.
صافی اصفهانی خاطرنشان شد: حضرت مهدی(عج) در فرازی از نامه ای تاریخی و ماندگار به جناب شیخ مفید فرموده اند «آنچه ما را از مردم محبوس کرده است رفتارهای دور از جامعه ی مستعد قیام مهدوی است» این جمله عجیب و تکان دهنده از انتطاری طولانی در حضرت برای تغییر در رفتارهای ما و در نتیجه ظهور موعود او، حکایت دارد و از این واقعیت تلخ پرده بر می دارد که آنکه غایب است و مانع ظهور آن حضرت، در واقع خود ما هستیم.
این استاد حوزه علمیه اصفهان به فراز پایانی مناجات امیرمومنان در دعای کمیل اشاره کرد و گفت: البته به ویژه در این وانفسای بحران کرونا و نقصان اموال و انفس و ثمرات که می تواند آزمایش و ابتلاء پروردگار برای سنجش رفتارهای مردم باشد، از دعا نباید غافل شد و با تمام باور و اعتقاد خود باید به درگاه پروردگار متعال برای بارش نعمت ظهور و فرج و گشایش امور و دفع نقمت ها و رنج ها و نقصان ها، توسل جست.