عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

فرزندان، تاوان گناهان والدین را می دهند!

کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی با تاکید بر عادل بودن خداوند گفت: تأثیر کارهای پدر و مادر بر فرزندان، یکی از آثار وضعی و تکوینی اعمال آن‌ها است و به‌هیچ‌وجه ظلم و ستمی از ناحیه خداوند بر کسی نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری شبستان، جواد حیدری در خصوص چرایی تأثیر گناهان ما بر نسل آینده در گفتگویی گفت: اصل کلی و قاعده شک ناپذیر و محکم در دین اسلام همان است که خداوند متعال بیان فرموده «اَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَىثُمَّ یُجْزَاهُ اجزاء الْأَوْفَى» یعنی هیچ‌کس بار گناه دیگرى را بر دوش نمی‌گیرد؛ و اینكه براى انسان بهره‌ای جز سعى و كوشش او نیست؛ و اینكه تلاش او به‌زودی دیده می‌شود، سپس به او جزاى كافى داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی افراد می گویند مگر نه اينکه هر کس را در قبر خود می‌گذارند چرا بايد مثلاً من تاوان گناهي را که اجدادم انجام داده را پس دهم، اظهار داشت: طبق براهین عقلی و صریح آیات قرآن کریم شکی در این نیست که خداوند متعال، عادل است؛ پس محال است کسی را به خاطر گناهی که نکرده است مجازات کند؛ لذا عذاب، فقط در مقابل گناه اختیاری است و بس.

مدیر گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو خاطر نشان کرد: حوادث و اتفاقات در این عالم بر اساس علت و معلول صورت می‌گیرد؛ بنابراین هر حادثه‌ای و ازجمله تولد فرزندان و تکوین آن‌ها، نیز روحیات و آثارشان، بر اساس علت‌های خاص خود است و خداوند نیز بر اساس همان چیزی که علت‌ها اقتضا دارد، به موجودات فیض می‌بخشد، پس اگر فرزندی در خلقت جسمانی یا روحی دارای نقص است، مربوط به علت‌های آن است.

وی تاکید کرد: بنابراین تأثیر کارهای پدر و مادر بر فرزندان، یکی از آثار وضعی و تکوینی اعمال آن‌ها است و اگر به خداوند نسبت داده می‌شود، به خاطر آن است که تمام آثار تکوینی و خواص علت و معلول به او منسوب است و به‌هیچ‌وجه ظلم و ستمی از ناحیه خداوند بر کسی نخواهد شد.

حیدری یادآور شد: «گندم از گندم بروید جو ز جو» بر این اساس از زمین خوب و حاصل خیز گیاه خوب می‌روید و در زمین نامرغوب، گیاه نامرغوب رشد می‌کند. «وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْكُرُونَ»

وی با اشاره به اینکه جهان آفرینش، جهان تأثیر و تأثر است و پدیده‌ها از علل حقیقی و اعدادی خود تأثیر می‌پذیرند، افزود: پدر و مادر نیز از علل اعدادی و شرایط پیدایش فرزندان هستند كه بدین دلیل رفتار آن‌ها در پیش از تولد كودك و انعقاد نطفه و در حین آن و در دوران بارداری و تولد و پس‌ازآن بر كودك تأثیر دارد.

کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی تاکید کرد: در قیامت به‌هیچ‌عنوان آثار رفتار پدر و مادر از فرزندان بازخواست نمی‌شود چراکه این‌ها نتیجه طبیعی اعمال و بر اساس قانون علیت است؛ اگر این شخص تمام تلاش اختیاری خود را انجام دهد ولی به خاطر اعمال دیگران (چه والدین و چه افراد دیگر) نتواند به کمال لایق خود برسد؛ شخص او مقصّر نیست؛ ولی در مقابل، آن‌کسانی که با اعمالشان مانع از رشد این شخص شده‌اند مقصّرند.

وی متذکر شد: عدل الهی ایجاب می‌کند که حق این شخص را از آن افراد بستاند؛ و طبق روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) در چنین مواردی یا گناهان چنین کسی را بر دوش آن افراد می‌گذارند یا ثواب آن‌ها را به این شخص منتقل می‌کنند؛ یا اگر با این دو روش حق این شخص ادا نشد، خداوند متعال او را از فضل خود برخوردار می‌کند.

حیدری با بیان اینکه عدل خدا اجازه نمی‌دهد که کسی حتی ذرّه‌ای هم از حق خود محروم بماند، اضافه کرد: اگر کار والدین و دیگران باعث شده که این شخص راحت‌تر در مسیر عبودیت قرار گیرد، والدین او یا هرکسی که در رشد او نقش داشته است؛ از ثواب این شخص بهره می‌برند؛ بدون آن‌که از ثواب این شخص چیزی کاسته شود.

وی افزود: در مقام تکلیف هر انسانی بر اساس توانایی‌ها و استعداد‌های ویژه‌ای که دارد (که بعضاً از پدران به ارث رسیده) تکلیف می‌شود و خداوند بر اساس عدل با آن‌ها رفتار خواهد نمود و چه‌بسا نقایص به ارث رسیده به‌نوعی جبران شود.

مشاهده در خبرگزاری شبستان

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *