کارشناس نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان عنوان کرد: پیامبر(صلی الله علیه و آله) در قضیه مباهله عبا بر دُوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤمنین(ع)، فاطمه زهرا(س) و حسنین(ع) را به زیر عبا برد و گفت پروردگارا هر پیغمبرى را اهلبیتی بوده است که مخصوصترین خلق بودهاند به او خداوندا اینها اهلبیت من هستند پس از ایشان شک و گناه را برطرف کن.
وی ادامه داد: پس از این دعای پیامبر(صلی الله علیه و آله) جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شأن ایشان آورد پس حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) آن چهار بزرگوار را برای مباهله بیرون برد.
حیدری با بیان اینکه پس از این اقدام، نصاری که برای مباهله آمده بودند، حقّیّت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده کردند، گفت: برهمین اساس این نصاری جرئت مُباهله نکرده و استدعای مصالحه و قبول جزیه کردند.
کارشناس نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تاکید کرد: همچنین در این روز، حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ» در شأن ایشان نازل شد.
وی پیرامون معنای مباهله گفت: مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر یا دو گروه به یکدیگر، بعد از اثر نکردن منطق و استدلال است، بدین ترتیب که افرادى که باهم درباره یک مسئله مهم مذهبى گفتگو دارند در یکجا جمع شده و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند.
حیدری در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا در زمان حاضر، امکان مباهله وجود دارد؛ اظهارکرد: از روایاتى که در منابع اسلامى نقلشده، استفاده مىشود که، مباهله یک حکم عمومی است و منحصر به زمان خاصی نیست؛ از امام صادق (ع) نقلشده که فرمود: «اگر سخنان حق شمارا مخالفان نپذیرفتند آنها را به مباهله دعوت کنید».
این کارشناس مذهبی در پاسخ به سوال دیگری که آیا علمای اهل سنت، حضور اهلبیت(علیهم السلام) در جریان مباهله را قبول دارند، عنوان کرد: حاکم نیشابوری از بزرگان اهل سنت، اخباری که دلالت بر حضور اهلبیت (ع) در جریان مباهله دارد را متواتر و غیرقابلانکار میداند.
وی افزود: همچنین مسلم نیشابوری در صحیح خود چنین مینویسد: «هنگامیکه آیه مباهله نازل شد؛ رسول خدا علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهمالسلام) را دعوت کرد و فرمود: خدایا اینها اهل من هستند».
حیدری در رابطه با اعمال روز مباهله خاطرنشان شد: برای این روز شریف چند عمل وارد شده است که مهم ترین آن ها غسل، روزه و دو رکعت نماز همانند روز عید غدیر است.
کارشناس مذهبی خواندن دعاى مباهله را از دیگر اعمال این روز دانست و گفت: خواندن زیارت جامعه یکی از مهم ترین اعمال این روز به شمار می رود.