کار فرهنگی، بدون پشتوانه علمی و دینی، ناقص است/ تغییرات سریع فضای عمومی فرهنگ سازی در جامعه امروز
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اگر آموزه های دینی را به خوبی نشناسیم و پاسخ های دینی اصیل را ندانیم، نمی توانیم کار فرهنگی مثبتی انجام دهیم، شکل گیری حوزه های علمیه خواهران به همین منظور بود و انصافاً طلاب خواهر در جمهوری اسلامی توانستند در مدت زمان کوتاهی به رشد علمی بسیار خوبی دست پیدا کنند.
وی افزود: شناخت پارادایم های فرهنگی روز و نیاز جامعه، سبب می شود تا بدانیم که باید چگونه حرکت کنیم، فضای عمومی فرهنگ سازی و عوامل محیطی به شدت در حال تغییر هستند و یک روز غفلت سبب یک سال عقب ماندگی خواهد شد، در زمان قدیم وضعیت به این گونه نبود و تحولات فرهنگی نیازمند زمان طولانی بود.
لزوم کار فرهنگی بر اساس اقتضائات و علایق مخاطب/ نیاز فرهنگی مخاطب را در محمل خواست او بگنجانیم
حجت الاسلام والمسلمین قطبی پیام را مفهومی دانست که مخاطب آن را دریافت می کند و گفت: در زمان های گذشته مخاطبی که در برابر ما قرار می گرفت خالی الذهن بود و با تمام حواس خود به صحبت های یک مبلغ دینی و فرهنگی گوش می داد، اما امروزه به هیچ وجه این چنین نیست و برای اینکه مخاطب خود را از دست ندهیم باید بسیار آگاهانه و دقیق و ظریف و متناسب با شرایط فکری او کار کنیم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان توضیح داد: باید بر اساس نیاز مخاطب با او رفتار کنیم و نباید تنها بر اساس خواسته او کاری انجام دهیم، اما باید آن نیاز فرهنگی را در محمل خواسته های مخاطب بگنجانیم، این روش سبب می شود تا مخاطب جذب شود و بتوانیم پیام و معارف مورد نظر را به او منتقل کنیم.
عدم تحرک و نوآوری، عامل مرگ حوزه های علمیه/ نوآوری الزاماً به معنای کشف یک پدیده جدید نیست
وی با اشاره به لازمه تحول و نوآوری در امر تبلیغ، ابراز داشت: این فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب است که خطاب به حوزویان فرمودند اگر تحرک نداشته باشید و به فکر نوآوری نباشید، منزوی خواهید شد و خواهید مرد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به منظور پیدایش و رشد ایده های خلاقانه فرهنگی در طلاب، جشنواره فاطر را راه اندازی کرده است، اظهار داشت: در این جشنواره کلاس های آموزشی و مشاوره در حوزه های مختلف، به طلاب ارائه می شود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: نوآوری الزاماً به معنای کشف یک پدیده جدید در عالم هستی یا اختراع بنیادین نیست، مثلاً ساخت قلم قرآنی یک فناوری نوین در عرصه تبلیغ معارف قرآنی است که فارغ از جلسات آموزش سنتی قرآن می تواند به مخاطب کمک کند.
می توانیم به جای یاد دادن یک پیام به مخاطب، آن پیام را در فضای تکوینی عملیاتی کنیم/ نیاز به مدلینگ لباس اسلامی
وی با اشاره به ابزارهای محیطی مختلف نظیر دیوارها، ابراز داشت: می توان از ابزارهای مختلف برای انتقال مفاهیم استفاده کرد، حتی گاهی می توانیم به جای یاد دادن یک پیام به مخاطب، آن پیام را در فضای تکوینی عملیاتی کنیم، مثلاً به جای آنکه مرتب نوع پوشش اسلامی را به مخاطب تذکر بدهیم، می توانیم یک نوع از لباس را طراحی و برند کنیم که برای جوان امروزی جذابیت داشته باشد و در عین حال، مؤلفه های پوشش اسلامی را نیز رعایت کرده باشد.
دکوراسیون منزل و سوغاتی ها می توانند بستر کار فرهنگی باشند/تبدیل نظریه های فرهنگی به خدمت، عامل رونق اقتصادی
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه می توانیم از پیشرفته ترین ابزارهای روز برای انتقال مفاهیم معنوی بهره ببریم، گفت: می توانیم طرح هایی برای دکوراسیون و تزئینات منزل ارائه کنیم که هم زیبا و جذاب باشند و هم از مؤلفه های اسلامی در آن ها استفاده شده باشد، همچنین جای سوغاتی های با مفهوم معنوی در شهرهای زیارتی ما خالی است، بنابراین می توانیم در این زمینه دست به نوآوری بزنیم.
لزوم بومی سازی مدل های غربی مفید بر اساس شرایط کشور و آموزه های دینی
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با تأکید بر لزوم بهره گیری از فیلم و انیمیشن، داستان و شعر و حکایت برای انتقال پیام های فرهنگی به جامعه و اندیشیدن برای تبدیل بخش های فرهنگی و ارزشی به محصول، افزود: می توانیم برخی روش ها را از غربی ها بیاموزیم، اما نباید همان مدل غربی ها را در جامعه خودمان اجرا کنیم و باید بومی سازی کنیم، مشورت در اسلام یک ارزش است، اما غربی ها برای آن، مدل مراکز مشاوره را ابداع کردند و این نظریه فرهنگی به یک خدمت تبدیل شد و رونق اقتصادی ایجاد کرد.
وی روش فکر کردن و ایده پردازی و آموزش تیم ورزی را دو قسمت مهم از رویداد فاطر دانست و بیان داشت: امیدواریم بتوانید از این بستر استفاده کنید و بتوانیم از طریق ایده های نوین، آموزه های اسلامی و قرآنی را در قلب کودکان و نوجوانان و همه جامعه بنشانیم.