خانم مریم بیگم شکرالهی مدیر مرکز تخصّصی ام الائمه(س) نجف آباد در این کرسی آزاداندیشی در جایگاه استاد ارائه کننده گفت: امام خمینی(ره) تلاش می کرد شخصیت و هویت زن مسلمان را بنمایاند و بانوان را از مقام و مرتبه خودشان آگاه سازد تا بانوان در خانواده و جامعه در ابعاد مختلف از جمله حوزه های سیاسی و اجتماعی، علمی و فرهنگی نقش موثری در تداوم انقلاب اسلامی داشته باشند.
وی افزود: اگر بانوان جامعه در حفظ حقوق و صیانت از حریم حجاب و عفاف خود بکوشند، از درون این جامعه مردانی پاک پدید می آیند. بها دادن امام به رشد و کمال زن به این دلیل بود که بانوان را وسیله رشد و تعالی جوامع و ملتها می دانست و یقین داشت که اگر نقش مهم و خطیر انسان سازی بانوان، در جامعه ای به ابتذال و انحطاط سوق داده شود، آن جامعه و افرادش به نابودی و گمراهی کشیده خواهند شد.
مدیر مرکز تخصّصی ام الائمه(س) نجف آباد به شکست و انحطاط ملت ها اشاره کرد و گفت: اگر بانوان شجاع و انسان ساز از ملتها گرفته شوند، ملتها به شکست و انحطاط کشیده می شوند. حضور بانوان در صحنه های فرهنگی و اجتماعی که مناسب شؤون آنان است، امری ضروری است، آنان بدون حضور در میدانهای اجتماعی، نمیتوانند نقش اصلی و سازنده ای در ارتقای معنویات جامعه و تداوم انقلاب اسلامی ایفا نمایند.
زهرا کمالی، از مبلغان فعال در حوزه فرهنگی در جایگاه منتقد گفت: موضوع کرسی «نقش بانوان طلبه در تداوم انقلاب اسلامی» است، ولی به نظر می رسد ما با مدینه فاضله و اسلام ناب محمدی خیلی فاصله داریم.
وی ادامه داد: اگر زن مظهر جمال است، چرا به زیبایی و جمال بانوان اینقدر خرده گیری می شود؟ و نسبت به حجاب او حساسیت نشان می دهند. زنی که آرامش نداشته باشد چگونه می تواند به فکر تداوم انقلاب اسلامی باشد.
دکتر عفت رمضانیان از اساتید حوزه و دانشگاه، در جایگاه داور این کرسی آزاداندیشی گفت: جایگاه بانوان در قبل از انقلاب با بعضی از معیارهای جامعه سنخیت نداشت، اگر امروزه به حجاب او این قدر حساسیت نشان داده می شود در عوض به بهای وجودی ایشان ارزش داده شده است. در قبل از انقلاب برای استفاده سیاسی می خواستند پای بانوان را به مجلس بکشانند که امام مخالفت کرد، اما همین امام پس از انقلاب فرمودند: که بانوان باید رأی و نظر خود را بدهند و دیده شد که بانوان با بچه های در آغوش در جبهه فعالیت می کردند.
وی افزود: اندیشه های ناب حضرت امام(ره) در وصیت نامه ایشان مشهود است که بانوان را محور خانواده قرار می دهند و فرموده اند: ما انقلاب را مدیون بانوان هستیم.
وی به سخنان استاد منتقد اشاره کرد و گفت: جایگاه علمی بانوان در پس از انقلاب به خوبی از روی آمار قابل جستجو است، آمار بانوان دانشجو، آمار بانوان شاغل و … آیا بانوان در پس از انقلاب که به وجودشان ارزش داده شد، بیشتر در فضای جامعه فعالیت دارند یا قبل از انقلاب که آزادی را برهنگی معنا می کردند؟
استاد داور کرسی گفت: این وظیفه طلاب و مبلغان است که برای شبهات انقلاب پاسخ آماده کنند و در سطح جامعه انتشار دهند، این وظیفه طلبه است که دستاوردهای انقلاب در این 40 سال برای بانوان را بیان کنند.