عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

حضرت فاطمه زهرا(س) مظهر حیا و پاکدامنی/ صدیقه طاهره بهترین الگو برای همسران

حجت‌الاسلام احمدیان با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) مظهر حیا، عفت و پاکدامنی است گفت: حیا یک انگیزه درونی است که حجاب نیز در آن مستتر می‌باشد؛ وقتی حیا وجود داشته باشد، حجاب را هم به همراه خواهد آورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س)، در خصوص ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ اسلام گفت: خداوند متعال، تجلی ذاتی خود را به دو صورت به ما نشان می‌دهد؛ یکی از آن‌ها تجلی ذاتی خداوند با همه اسماء و صفات اوست که در قرآن کریم پدید آمده است. تجلی دیگری نیز وجود دارد؛ به این صورت که همه اسماء و صفات خداوند به بدن‌های مطهری منتقل شده و یکی از آن بدن‌ها، وجود مقدس حضرت زهرا(س) است.

وی اظهار کرد: آنچه وجود مقدس حضرت زهرا را برای ما به عنوان الگوی متعالی معرفی می‌کند؛ تجلی نور خداوند در ایشان است و موجب می‌شود ما ایشان را به عنوان یک پیام‌آور الهی و یک الگو بپذیریم. در واقع ما هم باید سعی کنیم تمام صفات الهی همچون رحمانیت، مهربانی، شکور بودن و… را در خود ایجاد کرده و به سمت خدایی شدن حرکت کنیم.

القاب متعدد حضرت زهرا(س)

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: حضرت زهرا(س) القاب متعددی دارند که نشان دهنده جایگاه حقیقی ایشان است. در حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) نقل شده: دخترم، فاطمه نامیده شد؛ زیرا خداوند او و دوستانش را از آتش جهنم محفوظ کرده است. امام صادق(ع) نیز در حدیث دیگری می‌فرمایند: همانا او را فاطمه نامیدند؛ زیرا مخلوقات از شناخت او عاجز هستند.

وی تأکید کرد: ما از شناخت عمق شخصیت حضرت زهرا(س) عاجز هستیم؛ همان‌گونه که نمی‌توانیم به عمق اسماء و صفات الهی پی ببریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدیان گفت: وجود نبی مکرم اسلام(ص) هم متأثر از این بانوی بزرگوار بوده و از همین رو لقب «ام ابیها» به معنای مادر پدرشان به حضرت زهرا(س) داده شده است. «صدیقه طاهره» نیز به معنای کسی است که از هر نوع بدی و آلودگی پاک است.

حضور و فعالیت حضرت زهرا(س) در اجتماع با رعایت پوشش کامل

وی تصریح کرد: متن تاریخ ما نشان دهنده آن است که حضرت زهرا(س) همیشه پوشش مناسب و حیای بسیاری در مقابل نامحرم داشتند. ایشان علاوه بر مقنعه، چادری نیز به تن داشتند که سر تا پای وجود مطهرشان را می‌پوشانده است. هنگام قرائت خطبه معروف فدکیه هم با رعایت تمام جوانب پوشش و حیا این کار را انجام دادند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در توضیح قرائت خطبه فدکیه توسط آن حضرت اظهار کرد: خطبه خوانی ایشان، حاکی از آن است که ایشان در اجتماع حضور داشتند و آنجا که می‌بایست از حریم اهل بیت(ع) و حریم خداوند دفاع کنند؛ با حفظ حیا و حجاب کامل، این وظیفه را به انجام رساندند. وی بیان کرد: وقتی از حیا صحبت می‌کنیم؛ منظور اراده درونی انسان است که به صورت خود کنترلی، مانع عبور از مرزها و خط قرمزها می‌شود.

نقش حیا در کنترل رفتار انسان

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدیان ضمن اشاره به داستان دیدار آن حضرت با یک فرد نابینا افزود: هنگامی که شخصی نابینا به حضرت زهرا(س) مراجعه می‌کند؛ ایشان با پوشش کامل در مقابل او حاضر می‌شوند. وقتی از حضرت سوال می‌شود چرا با وجود نابینا بودن آن شخص، پوشش خود را حفظ کردید، می‌فرمایند: او من را نمی‌بیند ولی من که او را می‌بینم.

وی تبیین کرد: اگر بخواهیم به صورت معادلات عقلی این داستان را تحلیل کنیم باید بگوییم هنگامی که دیداری اتفاق نمی‌افتد، حفظ پوشش دلیلی ندارد. در این جا بحث حیا به میان می‌آید و همین حیا، رفتار انسانی را کنترل می‌کند. حیا یک موهبت الهی و فراتر از حجاب است.

حیا به منزله یک خصوصیت انسانی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: ما می‌بایست قبل از تبلیغ حجاب به تبلیغ حیا به عنوان یک خصوصیت انسانی بپردازیم که موجب خودکنترلی در افراد می‌شود. پس حیا یک انگیزه درونی است که حجاب نیز در آن مستتر می‌باشد. وقتی حیا وجود داشته باشد، حجاب را هم به همراه خواهد آورد و همانطور که حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «شرم و حیا همدم ملازم و لاینفکّ عفّت و پاکدامنی است.»

عملکرد حضرت زهرا(س) در شئون مختلف

وی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) به عنوان یک زن، شئون مختلفی داشتند و در هریک از این شئون، بهترین نقش را به عنوان یک الگو ایفا کردند. آن حضرت در نقش دختر نبی اکرم(ص) آنقدر به پدر خود عشق ورزیدند و به ایشان خدمت کردند که لقب «ام ابیها» به ایشان تعلق گرفت. همچنین آنجا که نقش همسری را برعهده دارند، بهترین یار و همسر برای حضرت علی(ع) هستند؛ جانشان را هم در راه ایشان فدا کردند و بهترین الگو برای همسران می‌باشند. در مقام مادر نیز بهترین مادر برای فرزندان خود هستند.

لزوم توجه به نقش‌های مختلف انسانی

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدیان ضمن تأکید بر توجه به نقش‌های مختلف انسانی گفت: انسان هر نقشی که دارد، می‌بایست بهترین رفتار و عملکرد را داشته باشد و این یکی از بهترین درس‌هایی است که می‌توان از حضرت زهرا(س) گرفت. وی در خاتمه سخنان خود، یک بعدی بودن و توجه به یک نقش را مانع از رسیدن به کمال دانست.

مشاهده در خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *