عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

پرسمان انتخابات؛ ویژه‌نامه سؤالات پرتکرار درباره انتخابات

مقام معظم رهبری: همه‌ی کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و به استقلال کشور معتقدند، به آینده‌ی کشور اهمیت میدهند، دلشان برای منافع ملی میسوزد، باید در انتخابات شرکت کنند. / 01/01/1392

تهیه شده در نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

مقام معظم رهبری: همه‌ی کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و به استقلال کشور معتقدند، به آینده‌ی کشور اهمیت میدهند، دلشان برای منافع ملی میسوزد، باید در انتخابات شرکت کنند. / 01/01/1392

1- چرا باید در انتخابات شرکت کنیم، وقتی اوضاع اقتصادی روز به روز بدتر می‌شود و هیچ تغییری رخ نمی‌دهد؟
۱. نظام جمهوری اسلامی بالاترین نقش را به مردم داده است.. در نظام جمهوری اسلامی، رهبر، رئیس جمهور، اعضای مجلس شورای اسلامی و.. توسط مردم انتخاب می‌شود و این بالاترین نقش و سهم در وضعیت جامعه می باشد که هر کدام از نهادهای فوق نقش مهمی در بهبود شرایط و آینده کشور را بر عهده دارند تمام این‌ها توسط مردم انجام می‌شود.۲. از سوی دیگر شرکت حداکثری مردم در انتخابات موجب تضمین امنیت برای کشور خواهد شد چرا که این حضور، پیام حمایت حداکثری مردم از نظام را به جهان مخابره می‌کند و از تلاش بدخواهان جلوگیری خواهد کرد.
۳. انتخاب افراد اصلح، قطعاً بیشترین نقش را در بهبود شرایط اقتصادی و وضعیت سیاسی کشور خواهد داشت. انتخاب یک رئیس جمهور و یا یک نماینده مجلس خوب و دارای برنامه، قطعا موجب بهبود وضعیت خواهد شد چرا که او به توسط استعداد خود می تواند طرح‌ها و اقداماتی را انجام دهد که پیشرفت برای کشور به وجود بیاورد، بررسی وضعیت روسای جمهور در ۴۴ سال گذشته تفاوت در انتخاب‌ها را به خوبی نشان می‌دهد بنابراین مردم با انتخاب افراد اصلح می‌توانند موجب پیشرفت و بهبود وضعیت جامعه گردند.

2- چگونه در انتخابات شرکت کنم، وقتی شناختی از نامزدها ندارم و هیچکس را نمی‌شناسم؟
1. چگونه لپ تاپ بخرم، وقتی شناختی از لپ تاپ ندارم و هیچ مارکی را نمی شناسم! 2. برنامه های نامزدها را مطالعه کنید، سخنانشان را گوش بدهید، سوابق آنها را ببینید، اگر به نتیجه رسیدید طبق همان عمل کنید. 3. راه دیگر مشورت با اشخاص متعهد و مورد اعتماد است. 4. اگر هم منظورتان این است که چون کسی را نمی شناسم پس رای نمی دهم، سخن غلطی است، چون شناختن نامزدها امر محال یا بسیار مشکلی که از توان بشر خارج باشد، نیست. 5. انتخابات، ستون اقتدار کشور است و مشارکت ما میزان استحکام آن را تعیین می کند، اگر خیمه خوب و سرِ پا می خواهیم، باید ستون مستحکمی هم برایش بسازیم.

3- در انتخابات شرکت نمی‌کنم، چون مسئولان برای بهبود وضعیت معیشت مردم کاری انجام نمی‌دهند؟
1. من هم مدرسه نمی روم، چون معلم ها برای بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان کاری انجام نمی دهند. 2. ادعا باید دلیل داشته باشد. اگر مسئولین کار نمی کنند، پهپاد و موشک هایپر سونیک و ماهواره و ماهواره بر و واکسن ضد کرونای برکت و واکسن فخرا و … را چه کسی ساخته است؟ قانون چک صیاد که حداقل مشکلات مربوط به چک را نصف کرده، چه کسی تصویب کرده؟ چند هزار طرح نیمه تمام از جمله آب همدان و خوزستان و بیمارستان و راه آهن در نقاط مختلف و… را چه کسی به اتمام رسانده؟ و… که بماند.
3. انتخاب خوب یکی از مهمترین راه حلها برای داشتن کشور خوب است. 4. مشارکت پایین، نمایش قدرت نیست، نماش ضعف و تفرقه است و این باعث امیدوار شدن و جری شدن دشمن می شود و حتی ممکن است علیه کشور عزیز ما اقدام خصمانه ای انجام دهند که باعث بدتر شدن اوضاع و از جمله وضعیت معیشتی بشود! 5. با مشارکت حداکثری و دقیق، باید دشمن را ناامید کرد و اقتدار و پیشرفت روز افزون کشور را نشان داد و به سمت آبادانی و روشنایی حرکت کرد. 6. حرکت به طرف تاریکی ما را به روشنایی نمی رساند. 7. درست است مشکلات معیشتی وجود دارد و مردم گله مندند، اما با اتکا به خدا و دقت در انتخابات مشکلات اقتصادی را حل می نمایند. ان شاء الله

4- در انتخابات شرکت نمی‌کنم، چون در میان داوطلبان فرد توانمند وجود ندارد یا افراد توانمند تأیید صلاحیت نشده‌اند؟
انتخابات قلب تپنده دموکراسی است و برگه های رای، خونی که ضامن حیات این نظام است. کسانی که قرن ها جنگیدند تا دموکراسی جای دیکتاتوری های جنگ طلبی مثل نازیسم و فاشیسم و کمونیسم را بگیرد اولین درسی که به جهان دموکراتیک دادند حفظ این قلب تپنده و ادامه حیات آن بود. گرچه بر سر سفره کیفیت غذا حرف اول را می زند اما دلیل اصلی غذا خوردن نیست. ادامه حیات دلیل جستجوی همه جانداران برای یافتن غذا است حتی اگر غذای عالی یافت نشد . رای دادن هم برای ادامه حیات مردم سالاری است چه با انتخاب اصلح یا صالح یا کم صلاحیت ترین فرد، هرچند تلاش برای یافتن اصلح هم یک وظیفه هست و هم پایه های دموکراسی را محکم تر می کند. یک نکته هم یادمان باشد وقتی می گوییم اصلح منظور بهترین فرد در کل کشور یا جهان نیست بلکه بهترین فرد از میان کسانی است که نامزد شده اند و از طرف شورای نگهبان تایید صلاحیت، چون گاهی همه خوب ها ثبت نام نمی کنند. گرچه ممکن است در گزینش ها هم اشتباهاتی باشد و کلی بودن شرایط احراز صلاحیت گاهی کار را بر اعضای شورای نگهبان سخت کرده است، بهادری جهرمی عضو پژوهشکده شورای نگهبان در این باره می گوید: «کلی بودن بیش از حد شرایط احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات از نواقص قانون انتخابات است. رهبر انقلاب هم در سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵ یکی از احکامی که به مجلس تکلیف کردند این است که شرایط داوطلبان انتخابات بخصوص درباره مجلس تغییر یا ریزتر شود به نحوی که خروجی آن به تائید صلاحیت و ورود داوطلبان تراز شایسته جمهوری اسلامی به عرصه انتخابات منجر شود».(۱) اما اینکه گمان کنیم اکثر افراد کارآمد توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند دور از انصاف است. کوتاه سخن آنکه گرچه سیستم گزینشی باید بهتر عمل کند تا فرد کارآمدی احیانا پشت در نماند. اما آنچه دموکراسی را زنده نگه می دارد و از ریزش سقف و ستون نظام جلوگیری می کند برگه های رای است.
۱. ایرنا ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

5- اهمیت و ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات چیست؟
۱. نظام‌های سیاسی دارای چند مولفه اساسی قدرت هستند که جمله آن جغرافیای طبیعی و سیاسی، منابع طبیعی و انسانی و بطور ویژه مردم هستند. نقش مردم در نظام‌های سیاسی مردم‌سالار از اهمیت خاصی برخوردار است. مشارکت سیاسی مردم، که انتخابات یکی از جلوه‌های آن است، قدرت و اقتدار داخلی و خارجی نظام سیاسی را تقویت می‌کند. بر عکس، عدم مشارکت سیاسی، مهمترین مولفه قدرت و اقتدار نظام‌های سیاسی مردم‌سالار را، که نقش مردم است، به شدت تضعیف کرده و آسیب‌پذیری اقتصادی و امنیتی آن را افزایش می‌دهد. نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالار است و از این جهت حضور مردم در انتخابات به معنای تقویت قدرت و اقتدار داخلی و خارجی کشور و عدم مشارکت مردم به معنای آسیب‌پذیری اقتصادی، سیاسی و امنیتی است. ۲. نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران از جهت دینی نیز اهمیت پیدا می‌کند، زیرا نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالاری دینی است. انقلاب اسلامی یک انقلاب مبتنی بر دین بود و نظام جمهوری اسلامی بر مبنای دین، تنظیم شده است. عدم مشارکت سیاسی مردم به معنای ناهمراهی مومنان با نظام سیاسی دینی است و این امر، برای مخالفان حضور اجتماعی و سیاسی دین، فرصت مناسبی فراهم می‌کند تا نظام سیاسی دینی را غیرمردمی نشان دهند و طبعا این مسأله زمینه موفقیت دشمنان دین در حذف آموزه‌های دینی از صحنه اجتماعی و سیاسی را فراهم می‌سازد. از این رو مشارکت در انتخابات برای مومنان یک توفیق مضاعف و یک رفتار دینی است. ۳. برخی از مردم می‌گویند دولت در حل مشکلات اقتصادی ناتوان بوده است و به همین دلیل ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. بخشی از این سخن صحیح است. ما امروزه با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه هستیم، اما باید توجه داشت که اقتصاد یکی از کارکردهای نظام سیاسی است. حفظ امنیت، مقابله با هرج و مرج داخلی، حفظ تمامیت ارضی و حراست از مرزهای ایران از جمله کارکردهای نظام سیاسی است که الحمدلله در کشور ما تا به امروز با کمک مردم تا حد زیادی برآورده شده است. عدم مشارکت در انتخابات این کارکردها را نیز دچار مخاطره می‌سازد، زیرا اگر اقتدار نظام سیاسی تضعیف شود، نه تنها مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود بلکه مشکلات حوزه‌های دیگر نیز بدان افزوده خواهد شد. ۴. شاخص‌های اقتصادی در دو ساله اخیر، رشد اقتصادی ۴ درصد در ایران را نشان می‌دهد.(۱) دولت تدبیر و امید در بخش اقتصادی دچار ناکارآمدی جدی شد. دلیل عمده آن نیز عدم موفقیت برجام بود. بخشی از مشکلات معیشتی امروز حاصل آن دوره است. نگرش دولت جدید بخشی از مشکلات اقتصادی دوره گذشته را حل کرده است. البته تا زمانی که نتایج این اقدامات در زندگی مردم دیده شود، کمی زمان لازم است.عدم مشارکت در انتخابات، اصلاحات اقتصادی دولت جدید را با مشکل مواجه می‌کند و قطعا در کوتاه‌مدت، مشکلات اقتصادی را بیشتر خواهد کرد، زیرا دشمنان این مردم در کمین نشسته‌اند و از فردای انتخابات، اگر مشارکت، ضعیف باشد، فریاد وا مردم سر خواهند داد که مردم با جمهوری اسلامی نیستند و باید این نظام را تحریم اقتصادی جدید کرد. تحریم اقتصادی جدید طبعا مشکلات عموم مردم را افزایش می‌دهد. بنابراین از نظر سیاسی، امنیتی و مخصوصا اقتصادی حضور حداکثری مردم در انتخابات یک ضرورت تاریخی است.
پی‌نوشت‌ها
۱. https://irna.ir/xjPtGz

6- کارکردهای مجلس در حل مشکلات کشور کدام است؟
نظام جمهوری اسلامی یک نظام مبتنی بر ولایت فقیه است که تفکیک قوا در آن به عنوان یک اصل شمرده می شود. اصل 57 قانون اساسی بیان می کند: «قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران عبارتنداز: قوه مقننه, قوه مجریه و قوه قضائیه که زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت بر طبق اصول آینده این قانون اعمال می گردند. این قوا مستقل از یکدیگرند.» استقلال قوا باعث می شود تا هریک از آنها وظایف و کارکردهای منحصر به فرد خود را داشته باشد. مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه و قانون گذار کشور دارای کارکردهای مختلف و متنوعی است که هریک از آنها می توانند تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت کشور و اصلاح نقایص احتمالی در روند حکمرانی داشته باشد.
قوه مقننه بنابر قانون اساسی وظیفه قانونگذاری را بر عهده دارد. به عبارتی مجلس شورای اسلامی مهم ترین رکن قانونگذاری در کشور به حساب می آید. در اصل 71 قانون اساسی آمده است: «مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند».
اما علاوه برا این وظیفه اساسی، برخی از مهمترین وظایف مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس عبارتند از:
1- حقِ دادن طرحهای قانونی و بررسی آنها و نیز حق بررسی لوایح دولتی نیز از جمله وظایف مجلس شورای اسلامی است. (اصل 74)
2- وضع هر نوع مالیات و نیز تعیین موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی. (اصل 51)
3- تصویب بودجه سالانه کشور که به صورت لایحه، از جانب دولت تهیه می گردد.(اصل 52)
4- دیوان محاسبات کشور که دارای اختیارات مهمی است، زیر نظر مجلس شورای اسلامی است.(اصل 52 و 53)
7- حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور. (اصل 76)
8- تصویب عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی. (اصل 77)
9- تصویب استخدام کارشناسان خارجی در موارد ضروری. (اصل 82)
10- دادن رای اعتماد به هیأت وزیران. (اصل 87)
11- حق سؤال نمایندگان از رئیس جمهور و حق سؤال هر یک از نمایندگان از وزرا درباره وظایف آنها. پس از طرح سؤال، رئیس جمهور موظف است حداکثر تا یک ماه و وزیر تا ده روز جهت پاسخ به سؤال، در مجلس حاضر شود. (اصل 88)
12- استیضاح هیئت وزیران یا هر یک از وزرا.(اصل 89)
13- استیضاح رئیس جمهور. (اصل 89)
اینها تنها بخشی وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. مطالعه این موارد می تواند روشنگر این مطلب باشد که این جایگاه تا چه اندازه مهم بوده و کسی که در این منصب قرار می گیرد می تواند ایفا کننده چه نقش مهمی باشد.
نکته مهمی که در اینجا قابل ذکر می باشد این است جنس انتظارات از نمایندگان مجلس باید در حیطه اختیارات و وظایف آنها باشد. انتظار حل مشکلات اجرایی کشور اعم از مشکلات اقتصادی و فرهنگی و … از نمایندگان مجلس به تنهایی، مطابق انصاف نیست. نمایندگان صرفا حق قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولت را دارند و نهایتا اجرای قوانین بر عهده دولت است.
بی شک انتخاب نمایندگان کارآمد و انقلابی و متعهد می تواند نقش پیشران و تقویت کننده برای حل مشکلات کشور را ایفا کند. حل مشکلات کشور نیازمند هماهنگی جامع و کامل تمامی قوا و بخش خصوصی و آحاد جامعه است که امید است با انتخاب نمایندگان اصلح برای مجلس شورای اسلامی قدم مهمی در این مسیر برداشته شود.
1- برای مطالعه بیشتر به این آدرس مراجعه کنید. https://noo.rs/rbJ3J

7- ویژگی‌های مجلس کارآمد و قوی چیست؟
انتخابات به عنوان نماد مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی در پیشرفت کشور و حل مشکلات جامعه دارد. یکی از نهادهای انتخابی تاثیرگزار نظام جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی است. بدیهی است که اگر این نهاد، کارآمد و قوی باشد می تواند نقش مهمی در تحقق وظایف و حل مشکلات کشور داشته باشد.
مجلس شورای اسلامی متشکل از نمایندگان است و اساسا این نمایندگان هستند که هویت مجلس را تشکیل داده و اگر آنها در جایگاه خود بهترین عملکرد را داشته باشند، می توان آن مجلس را یک مجلس قوی و کارآمد دانست. ویژگی های یک مجلس قوی و کارآمد عبارتند از:
1- دین مدار و تکلیف گرا
مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار نظام اسلامی باید همواره دین و ملزومات و مقتضیات آن را در نظر داشته و به دنبال آن باشد که تکلیف خود را به سرانجام برساند و به دنبال مسائل حاشیه ای نباشد.
2- توانمند و متخصص
تدین و تکلیف گرایی هنگامی که در کنار توانمندی و تخصص قرار بگیرد می توانند مانع از بیراه رفتن نمایندگان و جهت دهی تخصص و توانمندی در مسیر صحیح شود.
3- فسادستیزی و مرزبندی با دشمنان داخلی و خارجی
بی شک موضع گیری مجس شورای اسلامی در مقابل فساد، معیار بسیار مهمی برای کارآمدی آن است. مجلسی که هیچ دغدغه ای نسبت به مبارزه با فساد در سطوح مختلف ندارد نمی تواندکارآمد و قوی دانسته شود. مرزبندی نماینگان مجلس با دشمنان داخلی و خارجی کشور معیار مناسب و مهمی برای تشخیص میزان قوت و کارآمدی باشد.
4- شجاعت
قانونگذاری در سطح کلان علاوه بر اینکه می تواند تامین کننده منافع کشور، نظام و مردم باشد، می تواند منافع عده ای از زورمداران و باندهای فساد را تهدید کند و همین امر باعث می شود که شجاع بودن برای نمایندگان مجلس یک معیار ضروری باشد تا بتوانند به وسیله آن در مقابل تهدیدها و واکنش های منفی بایستند و هیچ چیز جز تامین منافع کشور و مردم مد نظرشان نباشد.
5- ارتباط با مردم
یکی دیگر از ویژگی های یک مجلس کارآمد، مردمداری و ارتباط با مردم است. نمایندگان مجلس در واقع نماینده مردم هستند و باید در راه تامین منافع آنها قدم بردارند و داوطلبی که هیچ احترامی برای مردم قائل نیست و لزومی به ارتباط صمیمی و مبتنی بر صداقت با آنها نمی بیند، نمی تواند یک مجلس قوی را تشکیل دهند.
6- دغدغه محرومین
مجلس کارآمد، مجلسی است که تمام فعالیت های خود را در راستای محرومیت زدایی و حل مشکلات محرومین ساماندهی کند. بدیهی است مجلسی که دل در گرو اغنیا و ثروتمندان و صاحبان قدرت دارد نمی تواند یک مجلس کارآمد برای صاحبان اصلی این انقلاب یعنی محرومین و مستضعفین باشد.
وجود این ویژگی ها در نمایندگان باعث می شود تا ما حجت شرعی و عقلی برای انتخاب آنها در دست داشته باشیم و به عنوان اصلح به آنها رای بدهیم و به واسطه آنها یک مجلس قوی و کارآمد تشکیل دهیم.

8- ویژگی‌های نمایندگان در تراز مجلس شورای اسلامی چیست؟
انتخابات به عنوان نماد مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی در پیشرفت کشور و حل مشکلات جامعه دارد. البته این ظرفیت عظیم در صورت انتخاب اشتباه مردم می تواند کارکرد معکوس داشته و مشکلات فراوانی برای کشور ایجاد کند لذا این سوال ایجاد می شود که یک نماینده مجلس باید چه ویژگی هایی داشته باشد که بتوانیم او را یک نماینده تراز جمهوری اسلامی بدانیم.
مقام معظم رهبری در سالهای متمادی بیانات مفصلی در خصوص معیارهای شخص اصلح برای نمایندگی مجلس داشته اند. با مطالعه بیانات ایشان می توان محورهای شش گانه را به عنوان معیارها و ملاک های یک نماینده تراز به دست آورد.
1- تدین، تقوا و اخلاص
یک شخص در صورتی می تواند یک نماینده خوب باشد که اهل دینداری بوده و همواره خدا را در اعمال و رفتار خود در نظر داشته باشد. بی شک چنین شخصی، نمایندگی مجلس را فرصتی برای خدمت به مردم و کسب رضایت الهی می داند. لذا کسی که التزامی به دین و تقوا ندارد نمی تواند گزینه مناسبی برای انتخاب باشد.
2- کارآمدی، توانمندی و عالم بودن
بدیهی است که تدین به تنهایی نمی تواند دلیل شایستگی یک نماینده باشد. نماینده مجلس که می خواهد در مسند قانونگذاری قرار بگیرد باید در این زمینه توانمند بوده و به روند قانونگذاری در کشور و قانون اساسی و قوانین میانی کشور احاطه کامل داشته و نسبت به مشکلات کشور آگاهی کامل و جامع داشته باشد تا بتواند در این مسند کارآمد باشد.
3- فسادستیزی و مرزبندی با دشمنان داخلی و خارجی
بی شک موضع گیری یک نماینده در مقابل فساد، معیار بسیار مهمی برای اصلح بودن وی می باشد. نماینده ای که هیچ دغدغه ای نسبت به مبارزه با فساد در سطوح مختلف ندارد نمی تواند گزینه مناسبی برای تصدی این پست باشد. نماینده ای که میخواهد با قانونگذاری صحیح قدمی در راه اعتلای کشور و نظام بردارد باید با دشمنان این کشور اعم از داخلی و خارجی مرزبندی مشخص داشته و هیچگونه ارتباطی با آنها نداشته باشد.
4- شجاعت
قانونگذاری در سطح کلان علاوه بر اینکه می تواند تامین کننده منافع کشور، نظام و مردم باشد، می تواند منافع عده ای از زورمداران و باندهای فساد را تهدید کند و همین امر باعث می شود که شجاع بودن برای یک نماینده یک معیار ضروری باشد تا بتواند به وسیله آن در مقابل تهدیدها و واکنش های منفی بایستد و هیچ چیز جز تامین منافع کشور و مردم مد نظرش نباشد.
5- ارتباط با مردم
یکی دیگر از ویژگی های یک نماینده اصلح، مردمداری و ارتباط با مردم است. نماینده مجلس در واقع نماینده مردم است و باید در راه تامین منافع آنها قدم بردارد و داوطلبی که هیچ احترامی برای مردم قائل نیست و لزومی به ارتباط صمیمی و مبتنی بر صداقت با آنها نمی بیند، نمی تواند اصلح باشد.
6- دغدغه محرومین
آخرین ویژگی یک نماینده اصلح آن است که بجای هموار کردن مسیر برای اغنیا و ثروتمندان، دلسوز محرومین و مستضعفین باشد و تمام توان خود را برای حل مشکلات آنها به کار گیرد که حقیقتا آنها صاحبان و وارثان اصلی این انقلاب اند.
اگر نماینده ای همه این ویژگی ها را دارا باشد می توان او را یک نماینده در تراز جمهوری اسلامی ایران دانست.

9- وظایف، کارکردها و اهمیت مجلس خبرگان چیست؟
مجلس خبرگان یکی از مهم‌ترین نهادهای انتخابی در جمهوری اسلامی است که وظیفه اصلی آن «انتخاب و تعیین رهبری» نظام و «نظارت بر عملکرد» وی است. در تبیین این وظایف، نکاتی قابل تبیین است؛ 1. بر اساس اصل 107 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رهبر جمهوری اسلامی توسط مجلس خبرگان رهبری، که از سوی مردم انتخاب شده‌اند، تعیین می‌شود. سازوکار و روش انتخاب رهبر، در قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان بیان شده است. 2. یکی از وظایف مهم مجلس خبرگان رهبری، نظارت بر عملکرد رهبر و رصد وجود صفات رهبری در شخص رهبر است. چنانچه رهبر از انجام وظایف خویش باز بماند و یا یکی از صفات لازم رهبری که در اصل 109 قانون اساسی بیان شده را از دست بدهد، مجلس خبرگان بر اساس وظیفه خویش عمل کرده و اقدام مقتضی را انجام می‌دهد(1). 3. نباید تصور کرد که مجلس خبرگان به دلیل فاصله زیاد میان انتخاب رهبر قبلی و بعدی، اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا علاوه بر وظیفه نظارت مجلس خبرگان بر عملکرد رهبری که بیان شد، اصل انتخاب رهبری در کشور، اهمیت حیاتی دارد. به عبارت دیگر، هرچند ممکن است مجلس خبرگان در فواصل زیادی نقش ایفا نماید، اما همین نقش، اهمیت اساسی در سرنوشت کشور دارد. 4. مراجعه تاریخی به عملکرد خبرگان در طی 4 دهه گذشته نشان می‌دهد که جایگاه این مجلس، اگر بیشتر از مجلس شورای اسلامی نباشد، قطعا کمتر نیست. یکی از اثرگذارترین اقدامات مجلس خبرگان رهبری، تعیین آیت الله خامنه‌ای به رهبری پس از رحلت امام خمینی در سال 1368 است. اقدامی که تاکنون نتایج و برکات آن را شاهد هستیم. بنابراین اهمیت مجلس خبرگان رهبری به میزان اهمیت سرنوشت کشور در دهه‌های آینده است. 5. توجه داشته باشید که میزان پشتوانه مردمی مجلس خبرگان که با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات این مجلس، تعیین می‌شود، اقتدار بیشتر رهبر منتخب خبرگان و در نتیجه، عزت و قدرتمندی مردم و ایران عزیز را به دنبال خواهد داشت.
پی‌نوشت‌ها
1. در بخشی از اصل 111 قانون اساسی چنین آمده است «هر گاه‏ رهبر از انجام‏ وظایف‏ قانونی‏ خود ناتوان‏ شود یا فاقد یکی‏ از شرایط مذکور در اصول‏ پنجم‏ و یکصد و نهم‏ گردد، یا معلوم‏ شود ازآغاز فاقد بعضی‏ از شرایط بوده‏ است‏، از مقام‏ خود بر کنار خواهد شد. تشخیص‏ این‏ امر به‏ عهده‏ خبرگان‏ مذکور در اصل‏ یکصد و هشتم‏ می‏ باشد …»؛ بر اساس این اصل، مجلس خبرگان کمیسیون‌های مختلفی تشکیل داده که نظارت بر عملکرد رهبری را در دستور کار دارند و بصورت منظم و سالیانه گزارش‌های خود را مجلس خبرگان ارایه می‌کنند.

10- رای دادن ما چه تغییری ایجاد می‌کنه؟
۱. انتخابات پُرشور برای کشور از همه جهت مهم است. هم از جهت حضور مردم و تحقّق مردم‌سالاری به معنای واقعی کلمه مهم است ، نفْس حضور مردم برای انتخاب مسئولان کشور، از صدر تا ذیل، یک مسئله‌ی مهمّی است؛ مسئله‌ی انسانی و مسئله‌ی تمدّنی بسیار مهمّی است؛ مردم‌سالاری است. (۱) لذا «در درجه‌ی اول، گسترش مشارکت و حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات اهمیت دارد.» (۲)
۲. مشارکت گسترده و حضور پُرشور آحاد ملت در پای صندوق‌های رای «نشانه‌‌ای آشکار از استحکام پایه‌های مردم‌سالاری اسلامی و دلبستگی همگانی به این موهبت بزرگ پروردگار» است. (۳)
۳. اگر شرکت پُرشور مردم با یک انتخاب درست همراه شود، این نورٌعلی‌نور است و آینده‌ی کشور را تضمین خواهد کرد.» (۴) بنابراین «در درجه‌ی اوّل، مشارکتِ بالا است، بعد انتخاب مطلوب و انتخاب خوب است.» (۵)
۴. یکی از برکات حضور مردم در صحنه‌ی انتخابات این است که پشتوانه‌ی مردمی نظام را نشان می‌دهد: «این، در اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران و اقتدار کشور تأثیر بی‌نظیری دارد؛ یعنی هیچ چیزی، هیچ ابزار قدرتی به اندازه‌ی حضور مردم، قدرت‌افزا برای کشور نیست.» (۶)
بنابراین اولین فایده انتخابات، قدرت افزایی کشور و به سبب آن تامین امنیت جامعه است که با توجه به پایه بودن امنیت برای سایر امور جامعه، از اهمیت بسزایی برخوردار است. پس با رای دادن و مشارکت حداکثری مردم از تغییر امنیت به ناامنی جلوگیری می کنیم این اولین تغییر!!
۵. جمهوری اسلامی انتخاب مسئولین مهم کشور را بر اساس دموکراسی به مردم سپرده است بنابراین این مردم هستند که مسئولین مهم را انتخاب می‌کنند هم در زمینه تصویب و هم در زمینه اجرای قوانین.
از سوی دیگر شورای نگهبان، حداقلِ شرایط قانونی نمایندگان را بررسی می‌کند مانند دارا بودن مدارک علمی و عدم سوء پیشینه و … و انتخاب سایر شرایط را بر عهده مردم نهاده است تا با تحقیق و تفحص و انتخاب افراد اصلح و برنامه‌دار تغییر را در جامعه ایجاد نمایند و تغییرات مهمی در قانونگذاری، اجرای قوانین و بهبود شرایط داشته باشند اساساً جمهوری اسلامی تغییر را به مردم و انتخاب آنها سپرده است.
بیانات مقام معظم رهبری در:
۱. ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
۲. ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
۳. ۱۳۹۶/۰۲/۰۳
۴. ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
۵. ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
۶. ۲۶/ ۳/ ۱۴۰۰
۷. ۱۱/ ۲/ ۱۳۹۴

11- این همه رای دادیم چرا شرایط بهتر نشد؟
اگر منظورتان بهتر شدن شرایط اقتصادی است باید چند نکته را دقت کرد:
اولا: مشارکت سیاسی مردم و در راس آن شرکت در انتخابات به دلایل مختلفی صورت می گیرد که یکی از آنها بهبود شرایط اقتصادی است، حفظ امنیت و استقلال کشور، صیانت از دموکراسی، افزایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و جهان و دلایل خرد و کلان دیگر گاه مهمتر و تسریع کننده بهبود شرایط اقتصادی کشور هستند.
دوما: انتخابات یعنی آزادی اراده و تصمیم گیری یک ملت برای سرنوشت خود. این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی و هدیه الهی برای ملت ایران پس از قرن ها استبداد و خودکامگی، الماسی قیمتی است که در چشم گوهرشناس غبار از عیارش نمی کاهد و قدمت بر قیمتش می افزاید.
سوما: به دست آوردن آزادی اراده پایان راه نیست بلکه آغاز راه برای شناخت بهترین ها و انتخاب آنان برای بهتر کردن اوضاع و ساختن آینده است. آمدن و رفتن اشخاص و احزاب سیاسی و گرایش های مختلف با برنامه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی گوناگون که گاه اوضاع را بهتر کرد و گاه بدتر، نظیر بی تدبیری هایی که در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد و همه نگاه ها و امیدها به غرب دوخته شد و با پاره شدن نخ چه چاک ها که بر پیراهن اقتصاد و اقتدارمان افتاد، همه درس های دموکراسی است برای ملتی که می خواهند آینده بهتری بسازند.
و پایان سخن آنکه با همه سختی های ملموس و تبلیغات دشمنان یا دوستان مایوس، آمارها گویای مثبت بودن اوضاع علمی و اقتصادی و سیاسی در این چهار دهه و رو به صعود بودن آن است. و این یعنی اگر نا امیدی راه آزادی اراده ها را نبندد، فتح قله ها همچنان ادامه دارد. بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی خود از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، رشد ۴.۱ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ برآورد کرده است. این در حالی است که این نهاد رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ را معادل ۳.۵ درصد پیش‌بینی کرده است.(۱) همچنین آمارها نشان می دهد که ما رتبه ۱۵ تولید دانش در جهان و رتبه ۱ دانش پزشکی در منطقه ایم.(۲) در حوزه کشاورزی، دفاعی و … هم آمارها گویای رشد ایران در این سالها به یمن مردم سالاری دینی است.
۱. خبر آنلاین ۱۴مهر ۱۴۰۲
۲. سایت مؤسسه رویان

12- آیا شورای نگهبان «آدم به فکر مردمی» تایید کرده که ما بخواهیم رای بدهیم؟ همه اینایی که تأیید شدند از خودشون هستند؟
کلمه «خودشونه» با عباراتی نظیر: از خودشونه ، کار خودشونه، زیر سر خودشونه و… یکی از رایج ترین تحلیل های سیاسی در غالب کشورهای خاورمیانه به ویژه ایران است. کاربری روزگاری درباره جنگ سوریه جمله تامل برانگیزی گفت: «تروریست ها در سوریه ترور می کردند، رسانه ها می گفتند کار خود اسده. شهرها سقوط می کردند باز هم می گفتند کار خود اسده. وقتی مردم فهمیدن چه بلایی سرشون اومده که زنهاشون در بازار برده فروش ها قیمت خوردند».(1)
برخلاف تصور مردم و تبلیغ بیگانگان، رد صلاحیت ها و یا عدم احراز آن در شورای نگهبان بر طبق اصول و چهارچوبی که قانون برای این شورا مشخص کرده انجام می پذیرد نه پذیرش خودی و رد غیر خودی. البته رد صلاحیت ها یا عدم احراز صلاحیت ها گاهی به دلیل نقص یا ابهامات گزارش هایی است که باید دستگاه های دیگر در اختیار شورای نگهبان قرار دهند. برای همین شاهد این هستیم که گاهی تعداد زیادی پس از اعتراض به نظر شورای نگهبان و بررسی مجدد تایید می شوند. به طور مثال در همین انتخابات پیش رو، هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در ۱بهمن ۱۴۰۲ اعلام کرد که «تا امروز بیش از هزار نفر از کسانی که اعتراض خود را در مرحله ثبت اعتراضات ثبت کرده بودند، صلاحیت‌شان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است»(2). این افراد کسانی هستند که در مراحل قبل یا صلاحیت‌شان رد شده بود یا اینکه مورد احراز قرار نگرفته بودند.
بررسی صلاحیت افراد روند پیچیده ای دارد که ممکن است در برخی جهات ایراداتی باشد که اتفاقا رفع آن ایرادات در مجلسی اتفاق می افتد که با رای مردم تشکیل می شود و این اهمیت مشارک مردم را دوچندان می‌کند‌.
نقص دیگری هم که نباید از آن غافل شد نامزد نشدن برخی افراد است و شورای نگهبان از میان نامزدهای موجود دست به گزینش می زند، گاها در یک حوزه انتخاباتی به ویژه در انتخابات مجلس افرادی وجود دارند که دانش و بینش بیشتری به آن حوزه انتخابی و کشور دارند اما به دلایل شخصی یا باور به عدم همراهی مردم نامزد نمی شوند و ممکن است برون داد انتخابات دقیقا همان که مردم می خواهند نشود، از این رو پیدا کردن «آدم به فکر مردم» تنها وظیفه نظام نیست بلکه مردم نیز باید به فکر بوده و چنین اشخاصی را کشف ، ترغیب و حمایت کنند.
1.سایت روشنگر
2. منیبان، 1 بهمن 1402

13- ما می‌خواهیم جمهوری اسلامی و آخوندا بروند شما میگید بروید رای بدهید تا اینا بمونند؟
از دیدگاه اندیشمندان علوم سیاسی برای انقلاب و ایجاد نظم و نظام جدید، حداقل به ۴ شرط نیاز است که اگر شرایط فوق موجود نباشد کشور منجر به ناامنی، جنگ داخلی و حتی تجزیه سرزمینی گرفتار خواهد شد:
الف: نارضایتی عمیق مردم، به حدی که اکثریت مردم بی پروا، علیه حاکمیت به خیابان‌ها بریزند.
ب. دومین شرط وجود رهبر است که مورد پذیرش اکثریت مردم باشد.
ج: سومین شرط وجود ایدئولوژی جایگزین است که سیستم و نظام جایگزین را تبیین می کند که به چه صورتی عمل خواهد کرد.
د: چهارمین شرط بسیج عمومی علیه حاکمیت است یعنی اکثریت مردم علیه تغییر حکومت متحد شوند.
با توجه به اینکه هیچ کدام از شرایط فوق وجود ندارد بنابراین رفتن نظام جمهوری اسلامی، با توجه به فقدان شرایط فوق، قطعاً منجر به ناامنی جنگ داخلی و تجزیه طلبی خواهد شد.
از سوی دیگر، شرکت در انتخابات و حضور گسترده مردم ، به ایجاد امنیت در کشور کمک شایانی خواهد کرد؛ امنیتی که پایه و اساس همه فعالیت‌های جامعه است. شرکت در انتخابات پیام حمایت مردم از نظام را به جهانیان مخابره می‌کند و این پیام، ایران را از هرگونه تجاوز سلطه‌گری و ناامنی مصون می‌دارد.
همچنین، نظام جمهوری اسلامی نظامی است مبتنی بر دموکراسی که مسئولین مهم آن توسط مردم انتخاب می گردد بنابراین اگرچه نظام مبتنی بر اسلام است اما متعلق به روحانیت یا غیر آن نیست.

14- مجلس کاره‌ای تو مملکت هست که نمایندگانش مهم باشند؟ تصمیمات مملکت جای دیگه‌ای گرفته میشه؟
از اینکه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی را برای پرسش خود انتخاب کرده اید از شما سپاسگزاریم.
اداره امور کشور در نظام جمهوری اسلامی بر پایه نظریه تفکیک قوا است و هر قوه وظیفه منحصر به فرد خود را داشته و در حیطه وظایف و اختیارات خود مشغول فعالیت می باشد. قوه مقننه یا همان مجلس شورای اسلامی وظیفه قانونگذاری و اصلاح قوانین را بر عهده داشته و به تعبیری مهمترین و زیربنایی ترین جایگاه را در میان قوا به خود اختصاص داده است زیرا دولت وظیه اجرای قانون و قوه قضاییه نیز وظیفه برخورد با مفاسد و نظارت بر اجرای قوانین را بر عهده دارد. مجلس شورای اسلامی امری جدا از نمایندگان مجلس نیست و به عبارتی همین نمایندگانی که ما انتخاب می کنیم مجلس را تشکیل می دهند و همین افراد وظیفه قاانونگذاری و اصلاح قوانین را بر عهده دارند.
اینکه گفته شود «تصمیمات مملکت در جای دیگری گرفته می شود» حرف صحیحی نیست و از سنخ تعابیر عامیانه و بدون پشتوانه است. منظور از «جای دیگر» کجاست؟ آیا منظور در جایگاهی فراتر از قوای سه گانه؟ آیا رهبر این تصمیمات را می گیرد؟ چه شاهد و مستندی بر این امر وجود دارد؟ تمامی مذاکرات مجلس از طریق رسانه ها قابل دسترسی است و به راحتی می توان متوجه شد که قوانینی که توسط دولت به اجرا گذاشته می شوند، همان قوانینی هستند که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اند نه در جای دیگر.
تاثیر تصمیمات نمایندگان مجلس به وضوح در زندگی روزمره ما قابل مشاهده است. به عنوان نمونه؛ تصویب جزئیات برنامه بودجه و تخصیص اعتبار به بخش های مختلف، تاثیر مستقیمی در سیر کار و زندگی اشخاص مختلف دارد. برخی از وظایف و اختیارات مجلس بدیت ترتیب است:
– حقِ دادن طرحهای قانونی و بررسی آنها و نیز حق بررسی لوایح دولتی نیز از جمله وظایف مجلس شورای اسلامی است. (اصل 74)
– وضع هر نوع مالیات و نیز تعیین موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی. (اصل 51)
– تصویب بودجه سالانه کشور که به صورت لایحه، از جانب دولت تهیه می گردد.(اصل 52)
– دیوان محاسبات کشور که دارای اختیارات مهمی است، زیر نظر مجلس شورای اسلامی است.(اصل 52 و 53)
– حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور. (اصل 76)
– تصویب عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی. (اصل 77)
– تصویب استخدام کارشناسان خارجی در موارد ضروری. (اصل 82)
– دادن رای اعتماد به هیأت وزیران. (اصل 87)
– حق سؤال 41 نمایندگان از رئیس جمهور و حق سؤال هر یک از نمایندگان از وزرا درباره وظایف آنها. (اصل 88)
– استیضاح هیئت وزیران یا هر یک از وزرا.(اصل 89)
– استیضاح رئیس جمهور. (اصل 89)
اهمیت این وظایف نشان می دهد که جایگاه نمایندگان مجلس چه جایگاه مهم و تاثیرگزاری است و انتخاب اشتباه ما می تواند چه تهدیداتی را متوجه کور و نظام بنماید.

15- درست است که رای ما هیچ تاثیری در اوضاع کشور ندارد؟
1. درس خواندن ما هیچ تأثیری در اوضاع کشور ندارد! نام: محفوظ 2. نکته اول این است که از کجا فهمیده ایم که رای ما «هیچ» تأثیری در اوضاع کشور ندارد؟ مصاحبه میدانی انجام داده ایم؟ نظر سنجی کرده ایم؟ پاسخ این مهم است، چون اگر دلیل نداشتیم، فقط ادعایی را مطرح کرده ایم. 3. به نظر شما وقتی کسانی که یک یا چند دوره نماینده یا رئیس جمهور بوده اند، و برای من و شما تصمیم گرفته اند و مطابق همان قانون(صرف نظر از خوب و بد بودن آن)، زندگی ما صد در صد تحت تأثیر قرار گرفته، رای ما تأثیر ندارد؟ مثل قانون پرداخت یارانه، مثل قانون چک، مثل ماجرای بنزین و … . 4. نگارش قانون اساسی توسط خبرگانی که توسط مردم انتخاب شده اند، «هیچ» تأثیری در اوضاع کشور نداشته؟ تصویب و اجرای برجام(درست یا غلطش را کاری نداریم)، افتتاح چندهزار پروژه نیمه تمام توسط دولت سیزدهم که با رای مردم انتخاب شده، «هیچ» تأثیری در کشور نداشته! 5. مردم رای دادند، نوع نظام سیاسی کشور عزیز ما شد جمهوری اسلامی، مردم رای دادند، قانون اساسی تصویب شد! و اینها تأثیر نیست یا هست؟! 6. لازم است تأثیر را دوباره معنا کنیم. تأثیر یعنی گردش خون جدید در کالبد کشور که با دست متعهد ما در انتخابات تزریق می شود. 6. همه اینها به کنار، اگر شرکت ما در انتخابات تأثیری ندارد، و شرکت داشتن و شرکت نداشتن، مساوی است، پس چرا دشمن این همه تبلیغ می کند و پول خریج می کند که مردم در انتخابات شرکت نکنند؟ چون مشارکت و عدم مشارکت، تأثیرات داخلی که بماند، تأثیرات منطقه ای و جهانی دارد و دشمن این را به خوبی و بهتر از همه می داند.

16- وعده هایی که داده میشود آیا محقق می شود و چرا وعده بیهوده می‌دهند؟
یکی از روش های جمع آوری رای توسط نامزدها ارائه طرح هایی موفق و قابل اجرا برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی فرهنگی جامعه است که با این روش مردم می توانند طرح ها را مورد بررسی قرار دهند و به بهترین طرح و بهترین افراد رای دهند تا بواسطه آنها شاهد پیشرفت و بهبود جامعه شوند. اما متاسفانه برخی نامزدها برای جمع آوری آراء مردمی، وعده هایی را می دهند که قابلیت اجرا ندارد یا در حدود اختیارات مجلس نیست که بدیهی است در این صورت آن وعده محقق نخواهد شد بنابراین این وظیفه مردم است که وعده ها را به صورت دقیق بررسی کنند و به افرادی که وعده های قابل تحقق دارند رای دهند.
همچنین بررسی سوابق نامزدها در امور اجرایی نیز می تواند کمک شایانی به انتخاب نامزدها داشته باشد به عبارت دیگر نامزدی که دارای سوابق درخشان اجرایی است بدیهی است که می تواند در تحقق وعده ها موفق باشد‌
از سوی دیگر شورای نگهبان حداقل شرایط نامزدها را بررسی می کند مثلا عدم سوء پیشینه و یا داشتن شرایط تحصیلی و… و سایر صلاحیت ها را به مردم می سپرد تا از میان آنها نامزد اصلح را انتخاب نمایند.

17- چرا تاکنون برای وضعیت گرانی کاری نکرده‌اند و هر دفعه با وعده ارزانی می‌آیند و کاری نمی‌کنند؟
قبل از پرداختن به بحث گرانی ، چند نکته درباره وعده های انتخاباتی باید مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه وعده ها حساب شده و در حد توان باشد و نه فقط برای دست یابی به رای بیشتر. دوم اینکه وعده های نامزدها از سوی مردم پیگیری شود، متاسفانه در ایام انتخابات به ویژه مجلس شورای اسلامی مشکلات یک منطقه شناسایی و مطالبات مردم مطرح شده و وعده هایی داده می شود اما در طول ۴سال نمایندگی، مردم پیگیر مطالبات نبوده و دوباره دم انتخابات بحث ها از سر گرفته می شود، مشکلات مطرح و کارنامه نماینده ارزیابی شده و مردم مطالباتشان را پیگیری می کنند که آیا محقق شده یانه؛ و این نقصی است که باید توسط مردم جبران شود. چگونگی جبران این نقص در این پاسخ نمی گنجد اما اجمالا خود مردم در فضای مجازی و حقیقی گروه ها و تشکلاتی داشته باشند که نماینده همواره خود را در حال پایش و نقد توسط مردم ببیند.
و اما مساله گرانی که دغدغه مقام معظم رهبری در تمام این سالها خصوصا در چند سال اخیر بوده است و ایشان در پیام نوروزی 1402 از آن به عنوان تلخی سال یاد کردند که فشار آن بیشتر بر دهک های پایین جامعه وارد می آید،(۱) مساله ای نیست که یک شبه و توسط یک قوه حل شود و هماهنگی همه قوا را می طلبد. گره خوردن گرانی و تورم به مساله تولید، اشتغال، خودکفایی، سیاست های پولی و مالی، مبارزه با فساد و رانت و اختلاس، تحریم های ظالمانه، بحران های بین المللی نظیر جنگ اکراین و افزایش قیمت ها در سطح جهان و…. حاکی از آن است که اگر دولتی صادقانه وعده مبارزه با گرانی را می دهد باید به او فرصت لازم را داد. در این میان البته خطاهای صورت گرفته از سوی برخی دولتها نظیر دولت تدبیر و امید باعث شد تا روند مبارزه با تورم به کندی صورت گیرد و امروز گرچه کام مان از پیشرفت های حوزه تولید و خودکفایی و مبارزه با فساد و کم اثر شدن تحریم هاکمی شیرین است اما تلخی تورم همچنان محسوس باشد. اگر آن روز دولت مردان تدبیر و امید با بی تدبیری همه تخم مرغ ها را در سبد غرب نمیگذاشت تا با پاره شدن سبد بشکنند، امروز اثرات تلاش های دولت برای مهار تورم زودتر به سفره ها می رسید.
۱. پیام نوروزی مقام معظم رهبری بهار ۱۴۰۲

18- چرا هر دفعه‌ای رای داده‌ایم اجناس گران‌تر شده است؟
بهمن امسال سالروز چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی بود و در طی این سالها سیزده دولت و دوازده مجلس از طریق انتخابات مستقیم و رسمی بر منصب مسئولیت تکیه زده اند. وضعیت کشور در طول این سالیان فراز و نشیبهای فراوانی داشته که معلول رفتار دولت ها و مجالس بوده است. نمی توان به صورت غیرمنصفانه گفت که همیشه بعد از شرکت در انتخابات و انتخاب مسئولان جدید، اجناس گرانتر شده یا مشکلات بیشتری برای کشور به وجود آمده است. در بسیاری از موارد انتخاب های صحیح مردم باعث بهبود وضعیت و رفع بسیاری از مشکلات کشور شده است و البته که در موارد انتخاب نادرست نیز نه تنها مشکلات کشور برطرف نشده بلکه مشکلات بزرگتر و گسترده تری برای کشور به وجود آمده است که گرانی یکی از آنها بوده است. لذا با توجه به این نکات باید گفت که آنجه که باعث گرانتر شدن اجناس بعد ازبرخی از انتخابات شده است، اصل حضور در انتخابات و رای دادن نیست بلکه انتخاب اشتباه و نادرست است.
لذا تحقیق و تفحص پیرامون شرایط و ویژگی های کاندیداها یک امر ضروری و حیاتی برای پیدا کردن شخص اصلح است. نادیده گرفتن این مسئله باعث می شود تا افراد غیرصالح به مجلس راه پیدا کنند که باعث تشدید مشکلات کشور می شوند و این شائبه را در ذهن مردم ایجاد می کند که شاید حضور در انتخابات است که باعث ایجاد مشکلات جدید می شود در حالی که حقیقتا اینگونه نیست.

19- چطوری مردم و به شرکت در انتخابات تشویق کنیم؟
انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران، نماد مردمسالاری و نقش آفرینی مردم در امر اداره حکومت است. شرکت پرشور همه اقشار مردم در آن نیز نشانه پشتوانه مردمی حکومت و عامل قدرت آفرین بای آن می باشد لذا مقام معظم رهبری همواره تاکید ویژه ای بر حضور مردم در انتخابات داشته و همگان را به حضور و دعوت دیگران به حضور در انتخابات ترغیب کرده اند. برای اینکه بتوانیم مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کنیم دو راه کلی وجود دارد:
راه اول بیان فواید و منافع حضور در انتخابات است. بسیاری از کسانی که تمایلی به حضور ندارند به این دلیل است که اطلاعی از فواید این حضور ندارند. شما باید سعی کنید تا موارد زیر را برای آنها تبیین کنید:
1-شرکت در انتخابات، استفاده از حق قانونی و طبیعی خود برای تاثیر در سرنوشت شهر و کشور و خودمان است. به عبارتی شرکت در انتخابات احترام به خود و حق مان است.
2- شرکت در انتخابات این نکته را به خارج از مرزهای کشور منتقل می کند که مردم ایران، نسبت به سرنوشت کشور خویش دغدغه مند بوده و اجازه دخالت به هیچ قدرت بیگانه ای در امور داخلی ایران را نمی دهند و به عبارتی نشان دهنده قدرت کشور و عزم راسخ مردم کشور برای دفاع از آن است.
3- انتخابات برای تغییر شرایط موجود در نظر گرفته شده است و این امکان را به مردم می دهد که در صورت نارضایتی از مسئولین و نمایندگان فعلی، برای دوره بعد افرادی را انتخاب کنند که راهی متفاوت از راه نمایندگان کنونی پیموده و نتایج مدنظر مردم را محقق کنند.
راه دوم بیان مضرات و تهدیدهای ناشی از عدم شرکت در انتخابات است زیرا بسیاری از افراد گمان می کنند که عدم حضور آنها بی تاثیر بوده و تهدیدی را متوجه کشور نمی کند.شما باید سعی کنید تا موارد زیر را برای آنها تبیین کنید:
1- عدم شرکت در انتخابات باعث فراهم شدن شرایط برای به قدرت رسیدن افرادی می شود که از پشتوانه رای مردمی قوی برخوردار نبوده و عملا تبدیل به مسئولانی ضعیف و غیرپاسخگو می شوند که تفکر تعداد زیادی از مردم را نمایندگی نمی کنند و لذا تعهدی به خدمت به آنها ندارند.
2- عده ای در میان کاندیداها هستند که صرفا با مشارکت پایین امکان انتخاب شدن دارند و فقط در صورت عدم مشارکت مردم است که می توانند با باندبازی و روش های غیرمتعارف برای مسئولیت ها انتخاب شوند و بدیهی است که چنین اشخاصی از صلاحیت کافی برای تصدی این پست ها برخوردار نیستند.
3- عدم مشارکت باعث خوشحالی دشمنان این مرز و بوم شده و باعث می شود که پیام ضعف داخلی به بیرون مرزها مخابره شده و شرایط برای فشار بیشتر از جانب دشمنان فراهم شود.
انتخاب هریک از این راهکارها برای اشخاص مختلف می تواند ترغیب کننده آ«ها برای شرکت در انتخابات باشد. نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که دعوت مردم به شرکت در انتخابات باید همواره با زبان نرم و از روی خیرخواهی و دلسوزی بوده و این احساس را در مردم بوجود بیاورد که شرکت در انتخابات به نفع خود آنها و تامین کننده منافع آنهاست.

20- اخیرا آقای علم الهدی فرمودند کسی که در انتخابات شرکت نکند مسلمان نیست که موجب اعتراض علیه ایشان شده جواب چیست؟
در پاسخ باید گفت خود ایشان هم پس از استهزاء و حمله به صحبتشان در فضای مجازی، از معترضین خواستند تا به دلیل صحبتشان دقت کنند و اگر میتوانند آنرا نقد کنند: «افرادی که با یک جمله من، در فضای مجازی شروع به استهزاء می‌کنند، بیایند و به جای اینکه در مقابل یکی از کلمات من حرف بزنند، در برابر دلیل صحبت‌های من، حرف بزنند و به دلیلی که در صحبت‌های من وجود دارد، توجه کنند. من از خودم حرفی نمی‌زنم. پیامبر فرموده‌اند کسی که به فکر مسائل اجتماعی مسلمین نیست، مسلمان نیست».(۱) ایشان می گویند مبنای حکم فقها به وجوب عینی شرکت در انتخابات، حدیث اهتمام به امور مسلمین است و یک مسلمان می داند که انتخابات از مصادیق بارز اهتمام به امور مسلمین است و کسی که در انتخابات شرکت نکند طبق این حدیث مسلمان نیست. اگر این مبنا را قبول داشته باشید این جمله درست است و فقط یک نکته می ماند که این حدیث و مشابه آن مثل احادیثی که در باب قهر بیشتر از ۳روز داریم یا حدیثی که می گوید مخالف علی علیه السلام کافر است و … در مقام اعطای ضابطه و تعریف نیستند بلکه موضوعی را داخل یا خارج می کنند، به تعبیر ساده می خواهند بگویند مؤمن حقیقی نیست نه اینکه کافر است و از دین خارج شده است.(۲) این نکته را هم آقای علم الهدی می داند، هم مردم مسلمان و هم بسیاری از مخالفین غیر مسلمان ولی با برجسته کردن کلمه «مسلمان نیست» می خواهند بگویند جمهوری اسلامی کسانی را که در انتخابات شرکت نمی کنند کافر می داند.
در پایان باید گفت هر چند این سخن و سخنان مشابه توجیه و دلیل داشته باشد اما بهتر است خطیب نماز جمعه بگونه ای صحبت کند که بهانه دست دشمن ندهد، خصوصا ایشان که می داند سخنانش مورد توجه رسانه ها است لازم است احتیاط بیشتری نمایند.
۱. ایسنا ۷ خرداد ۱۴۰۰
۲. مدرسه فقاهت، درس خارج استاد فاضل لنکرانی ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

21- به آنهایی که دلیل عدم حضورشون در انتخابات مسائل اقتصادی است چه پاسخی بدیم؟
چند نکته قابل تبیین است؛ 1. انتخابات و حق رای، یکی از عناصر اصلی مردم‌سالاری دینی است. مردم، نقش اصلی را در نظام مردم‌سالاری دینی بر عهده دارند و چنانچه مردم از مشارکت سیاسی پرهیز کنند، نظام سیاسی در ادامه مسیر خود ناموفق خواهد بود. توجه داشته باشید، همین حق رایی که در کشور ما، به راحتی از کنار آن می‌گذریم، در بسیاری از نقاط دنیا، از جمله کشورهای همسایه ما آرزوی مردم است و مردم حاضرند برای دریافت حق رای، جان خود را فدا کنند، اما کسی به آنان حق رای نمی‌دهد. 2. مردم در مطالبات اقتصادی خود، کاملا حق دارند، اما باید دانست که مطالبات اقتصادی، تنها هدف ما از شرکت در انتخابات نیست. شرکت در انتخابات، بسیاری از مسائل از جمله «امنیت» و «اقتدار نظام سیاسی» و «تمامیت ارضی کشور» را تضمین می‌کند، آیا صرفا مسائل اقتصادی خواسته ملت ماست!؟ آیا مردم به تمامیت ارضی و امنیت کشور فکر نمی‌کنند!؟ در زندگی روزمره، اگر از کسی، طلبی داشته باشید و او نتواند همه آن را برآورده کند، آیا با این استدلال که او نمی‌تواند همه بدهی خود را پرداخت نماید، از آنچه می‌تواند به شما پرداخت کند، صرف نظر می‌کنید؟! روشن است که آنچه می‌تواند پرداخت کند را از او تحویل گرفته و برای پرداخت بقیه، به او مهلت می‌دهید. 3. مطالعه آماری رشد اقتصادی در ایران نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی در کشور ما، یکدست و بدون نوسان نیست؛ گاهی وضعیت بهتری حاکم بوده و گاه، اوضاع دشوار شده است. قرار نیست وضعیت معیشتی به همین منوال باقی بماند. آنچه از وضعیت سخت معیشتی در این روزها شاهد هستیم، برخی ناشی از «اشکالات ساختاری»(2) در اقتصاد کشور و برخی نیز ناشی از «بی‌توجهی دولت تدبیر و امید» به «تولید داخلی» و «تبادلات تجاری با غیر غرب» است. اصلاح ساختار اقتصادی کشور، نیازمند زمان است و «رویکرد دولت جدید به تولید داخی و نگاه آن به شرق»، موجب برکات زیادی در کشور شده است. آمارهای جهانی از رشد چندین درصدی اقتصاد کشور طی دو ساله اخیر حکایت دارد(1). این رقم در سال‌های آخر دولت تدبیر و امید، صفر و حتی منفی شده بود(3). تاثیر این اقدامات اقتصادی در زندگی مردم، به زمان احتیاج دارد. همه چیز یک شبه اصلاح نمی‌شود. 4. شرکت در انتخابات، نوعی «مقاومت در برابر تهاجم دشمنان» ایران است و کسی که مقاومت می‌کند هرگز امید خود را از دست نمی‌دهد؛ ارتش صدام با همه توان رزمی و تسلیحاتی خود، بیش از یک ماه تلاش کرد تا خرمشهر را اشغال کند؛ به نظر شما رزمندگانی که مقاومت می‌کردند، نمی‌دانستند که نمی‌توانند مانع اشغال خرمشهر شوند؟ قطعا می‌دانستند! اما تلاش خود را انجام دادند. امروز تاریخ این کشور به آن مقاومت، افتخار می‌کند. رزمندگانی که در خرمشهر مقاومت کردند، هیچ منفعت شخصی نداشتند و جان خویش را در این راه از دست دادند، اما اگر آنان مقاوت نمی‌کردند، امروز نامی از ایران نبود. «انتخابات امروز، حکم مقاومت در دوره جنگ» را دارد. ممکن است منفعت آن در کوتاه‌مدت به ما نرسد، اما در میان‌مدت و بلندمدت از برکات آن برخوردار خواهیم شد و مخصوصا نسل آینده از آن بهره خواهد برد و به خاطر مقاومت نسل فعلی، به آن افتخار خواهد کرد.
پی‌نوشت‌ها
1. https://irna.ir/xjPtGz.
2. اگر درباره اشکالات ساختاری اقتصاد ایران، پرسشی دارید، بصورت مستقل مطرح کنید تا پاسخ دهیم.
3. https://irna.ir/xjNFVr.

22- ضرورت وجود شورای نگهبان و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی چه ضرورتی دارد؟
جمهوری اسلامی ایران، یک نظام مردم‌سالار دینی است که تاکنون 39 انتخابات برگزار کرده است. نظارت بر فرایند انتخابات از وظایف شورای نگهبان است. تایید صلاحیت، بخشی از این فرایند است که در سالیان اخیر، چالش‌های زیادی به همراه داشته است. طبیعی است که داوطلبان ردصلاحیت‌شده(یا احراز صلاحیت‌نشده)، اعتراض کرده و شورای نگهبان را متهم کنند که بدون دلیل آنها را رد صلاحیت کرده است. این مباحث و مشاجرات، طرح این پرسش را ضروری می‌سازد که «اساسا چه ضرورتی دارد که نامزدهای انتخاباتی، تایید صلاحیت شوند؟». در پاسخ چند نکته قابل تبیین است؛ 1. راستی‌آزمایی نامزدهای انتخاباتی در نظام‌های سیاسی دموکراتیک، یک فرایند معمول و عقلانی است. طبیعی است که هیچ نظام سیاسی، اجازه نمی‌دهد افرادی که صلاحیت ورود به نهادهای مهم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را ندارند، صاحب قدرت و موقعیت شوند؛ زیرا پیامدهای این امر، بسیار سنگین است. البته روشن است که «سازوکار نظارت» و «صفات و ویژگی‌های مورد نظارت»، در هر نظام سیاسی، بر اساس ساختار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن متفاوت است. به عنوان نمونه، در بسیاری از نظام‌های سیاسی دنیا، «ساختار حزبی»، تعیین صلاحیت نامزدها را بر عهده دارد. چنانچه یک نامزد نتواند از درون ساختار حزبی عبور کند، طبعا حق ورود به رقابت‌های انتخاباتی را نداشته و از گردونه انتخاب، حذف می‌شود. 2. چرخه راستی‌آزمایی و نظارت بر نامزدهای انتخاباتی در کشور ما، «طبق قانون اساسی»، بر عهده شورای نگهبان است.(1). شورای نگهبان طی 45 سال گذشته این وظیفه را انجام داده و افراد و گروه‌ها و جناح‌های مختلفی از طریق شورای نگهبان، تایید صلاحیت شده و به نهادهای مهم نظام جمهوری اسلامی وارد شده‌اند. مطالعه رفتار شورای نگهبان نشان می‌دهد که اساسا برای این شورا، گرایش جناحی و سیاسی نامزدها اهمیتی ندارد؛ زیرا افرادی از طیف‌های مختلف سیاسی، تایید و یا ردصلاحیت شده‌اند. گاهی افرادی از «جناح راست یا اصول‌گرا» تایید و یا رد صلاحیت شده و گاهی افرادی از «جناح چپ یا اصلاح‌طلب»، تایید و یا رد صلاحیت شده‌اند. به تاریخ ریاست جمهوری و مجلس هم که نگاه می‌کنیم، توزیع قدرت سیاسی بین جناح‌های مختلف سیاسی دیده می‌شود که نشانه فراجناحی‌بودن نگرش شورای نگهبان است. 3. نکته مهم و اساسی آن است که شورای نگهبان در واقع بر اساس اطلاعاتی اقدام به رد صلاحیت افراد می‌کند که اگر مردم نیز دارای این اطلاعات باشند، خودبخود به آن افراد رای نخواهند داد، اما امکان دسترسی مردم به این اطلاعات وجود ندارد. شورای نگهبان اعلام کرده است، دلایل عدم تایید صلاحیت نامزدها به آنان اعلام شده است؛ اگر نامزدی به این دلایل اعتراض دارد، می‌تواند اعتراض کند و شورای نگهبان بر اساس دفاع افراد، ممکن است تجدید نظر نماید. توجه به این نکته مهم است که نامزدها می‌توانند دلایل عدم تایید صلاحیت خود را(که شورای نگهبان به آنان ابلاغ کرده) به مردم اعلام کنند تا مردم آگاه شوند که آیا شورای نگهبان دلایل کافی برای عدم تایید آنان داشته یا خیر؟ قطعا چنین کاری از سوی نامزدهای انتخاباتی انجام نمی‌شود و تاکنون انجام نشده(یا بصورت ناقص انجام شده)؛ چرا که دلایل کافی برای عدم تایید صلاحیت افراد در اختیار شورای نگهبان است. 4. حدود 15000 نفر در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، تایید صلاحیت شده‌اند. این رقم به نسبت کرسی‌های مجلس در کشورما، در کل دنیا بی‌نظیر یا کم‌نظیر است. آیا براستی شورای نگهبان از جناح سیاسی تک تک این افراد خبر دارد؟ قطعا خیر! شورای نگهبان بر اساس شواهد و اسناد، رصد می‌کند تا افرادی که ویژگی‌های و شاخص‌های قانونی نامزدی مجلس را ندارند، وارد چرخه انتخابات نشوند. ضرورت این امر زمانی روشن می‌شود که تصور کنیم، هر کسی امکان نامزدی و راهیابی به نهادهای مهم کشور را داشته باشد. در آن صورت چه بر سر این کشور و این ملت خواهد آمد؟! خدا عالم است.
پی‌نوشت‌ها
1. اصل 99 قانونی اساسی.

📥 دریافت PDF ویژه نامه: m8r.ir/4555

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *